artikel

Connectivity: klant en dealer profiteren

Elektrische fietsen Premium 592

De fiets wordt steeds slimmer. Connectivity en de bijbehorende apps vinden steeds vaker hun weg naar ons stuur of smartphone. Voor de consumenten betekent dat extra veiligheid en gemak en plezier, dealers profiteren van meer onderhoud, meer klantcontact en een hogere klanttevredenheid.

Connectivity: klant en dealer profiteren
Foto: Shutterrstock

Exacte cijfers over hoeveel connected bikes er inmiddels aan de man zijn gebracht, zijn bij verzekeraar ENRA niet bekend, zo zegt Douwe Boeijenga van ENRA. “Wij als ENRA zijn niet de enige verzekeraar die met e-bikes actief bezig is. Wij hebben weliswaar een traject lopen met Accell, maar daarover kan ik geen verdere cijfers geven. Het is wel duidelijk dat connectivity een thema is dat zich in een groeiende belangstelling mag verheugen.”

Verlaagt de verzekeraar dan ook de premie voor de connected bike?

“Op de trajecten waar wij betrokken zijn (met Accell), heeft het een premievoordeel voor de consument. En dat is ook terecht want als verzekeraar hopen wij natuurlijk ook sneller en meer e-bikes op te kunnen sporen. En dat zou een schadereductie met zich mee moeten brengen. Alles staat of valt ook met een goede recovery service. Dat hebben wij nu goed ingeregeld met de G4S alarmcentrale. Samen met Conneqtech, G4S hebben we nu een mooie propositie. Interessant voor alle partijen. Ik ben ervan overtuigd dat de trend van connected bikes zich verder zal ontwikkelen en doorzetten”, aldus Boeijenga.

De mogelijkheden van de Sparta-app: 3 pijlers

Marco Kalden praat ons bij over de mogelijkheden van de app die Sparta biedt. “De app is een verlengstuk van de connectivity, die zich in de fiets bevindt”, legt Kalden allereerst uit. “Via de app wordt dat zichtbaar. De mogelijkheden zijn gestoeld op drie pijlers, veiligheid, gemak en fun.” Voor wat betreft die eerste zet Sparta vooral in op diefstalpreventie en het terughalen van gestolen fietsen. “Zo zijn bewegings- en snelheidsmeldingen te zien en wordt snel inzichtelijk of jouw fiets nog staat waar hij moet staan. Op deze manier is het aantal diefstallen van Sparta e-bikes enorm gedaald. En fietsen die tot op heden werden gestolen en met een connectivity-pakket waren uitgerust, zijn allemaal teruggevonden. Dat komt ook omdat we goed en nauw hebben kunnen samenwerken met de politie.”

Gemak

De tweede pijler, gemak, laat onder meer zien hoe vol de batterij nog is en hoeveel kilometers de fiets gereden heeft zodat je op tijd een oproep krijgt voor een onderhoudsbeurt. “Ook rollen er stallingsadviezen uit het systeem en zijn ritjes woon-werkverkeer gemakkelijk te registreren.”

Funfactor

Wat betreft de funfactor kan de gebruiker van de app zijn routes delen of aflezen hoeveel calorieën hij verbruikt heeft of hoeveel CO-2 bespaard. “Op deze drie pijlers ontwikkelen we ook in 2019 door.” Voor dealers hebben connectivity en de app ook voordelen, legt Kalden uit. “Het voordeel van connectivity is dat we sturen op gebruiksgericht onderhoud, wat een hogere werkplaatsomzet en meer winkeltraffic tot gevolg heeft. Ook voorkomen veel meldingen (op de app) schade of storingen, waardoor de klanttevredenheid stijgt en het contact niet altijd ‘probleemgericht’ is.”

Sparta: veiligheid, gemak en fun

  • Aandacht voor diefstalpreventie
  • Batteryload en aantal afgelegd kilometers zichtbaar
  • Stallingsadviezen
  • Routes delen

Axa In-module

De easy-to-install Axa-In module + app verandert de gewone fiets in een Smart bike, zo zegt Terence Beekhuis van Conneqtech. “Geleid door connectiviteit verzorgt de module 24/7 communicatie en data-uitwisseling tussen enerzijds de fiets en anderzijds de consument, dealer en fabrikant. De app is voorzien van diverse locatie- en beveiligingsfeatures. Zo heeft de consument inzicht in de live locatie van zijn fiets en statistieken zoals gereden kilometers, bespaarde CO-2 en verbrande calorieën.”

Daarnaast is de fiets te beveiligen door middel van geofencing; een handmatig te creëren, digitaal hek rondom de fiets. Verlaat de fiets dit hek? Dan ontvangt de consument een pushbericht op de telefoon. Ook verstuurt de app pushberichten bij beweging van de fiets of wanneer de fiets een snelheid bereikt van 50 km/u. “In dat geval kun je er namelijk vanuit gaan dat de fiets gestolen achterin een busje staat. Dankzij de locatie- en beveiligingsfeatures betaalt de consument een lagere verzekeringspremie en kan zijn fiets bij diefstal opgespoord én afgeleverd worden door de beveiligingspartner van Axa.”

Ook dealer profiteert

Naast de vele consumentenvoordelen profiteert ook de dealer van Axa-In. Dankzij de data die de servers verzamelen ontvangt de consument serviceberichten voor onderhoud, verlengde garantie of batterij lease. Hierdoor creëert Axa-In voor de dealer een terugkerende klant en -inkomsten.

Axa: continu in contact met klant en dealer

  • 24/7 communicatie en data-uitwisseling tussen fiets, consument, dealer en fabrikant
  • Uitgerust met geofencing, een digitaal hekwerk rondom de fiets
  • Lagere verzekeringspremie door locatiefeatures
  • Dealer ontvangt extra data en informeert consument over onderhoud

Cobi.Bike verbindt fietsers

Het Cobi.Bike systeem verbindt fietsers tijdens het rijden met vrienden, maakt het mogelijk muziekapps zoals Spotify te bedienen, biedt een koppeling met gespecialiseerde appservices zoals komoot of Strava en integreert bluetooth fitnesssensoren of hoofdtelefoons. “De app vormt het hart van het systeem”, zegt Vineeta Diels van Bosch. “Hierin zijn onder andere fietsnavigatie met routetracking, live weersverwachtingen, muziekbediening, telefoniefunctie en fitness-monitoring samengebracht in een overzichtelijke en intuïtief te bedienen gebruikersinterface. Met de navigatie kan naar adressen van contactpersonen, bijzondere plaatsen of concrete adressen worden genavigeerd. Er kan worden gewisseld tussen drie opties. Ook de live toegang tot vooraf geplande tochten is mogelijk met een koppeling naar komoot. Daarnaast kunnen fietsers bellen of gebeld worden en muziek afspelen, allemaal zonder de handen van het stuur te nemen.”

Het Cobi.Bike systeem verbindt fietsers tijdens het rijden met vrienden, maakt het mogelijk muziekapps zoals Spotify te bedienen, biedt een koppeling met gespecialiseerde appservices zoals komoot of Strava en integreert bluetooth fitnesssensoren of hoofdtelefoons.

Het Cobi.Bike systeem verbindt fietsers tijdens het rijden met vrienden, maakt het mogelijk muziekapps zoals Spotify te bedienen, biedt een koppeling met gespecialiseerde appservices zoals komoot of Strava en integreert bluetooth fitnesssensoren of hoofdtelefoons.

Rit- en fitnessgegevens

Fitnessgegevens zoals calorieverbruik, prestaties en hoogtemeters worden in de app in real time weergegeven, de trapfrequentie en de hartslag kunnen met aangesloten sensoren worden gemeten en in de app worden weergegeven. “Bij e-bikes zijn de waarden zoals watt-vermogen en trapfrequentie rechtstreeks van de aandrijving afkomstig. Desgewenst kunnen de rit- en fitnessgegevens automatisch worden gevolgd en voor documentatiedoeleinden en een nauwkeurigere analyse automatisch naar Apple Health, Google Fit of gespecialiseerde diensten zoals Strava of komoot worden overgedragen en van daaruit verder worden gedeeld.”

Cobi.Bike: intuïtieve gebruikersinterface

  • Koppeling met appservices zoals Strava en komoot
  • Koppeling met muziekapps zoals Spotify
  • Fietsnavigatie
  • Fitnessgegevens kunnen worden opgeslagen en gedeeld
  • Bellen of gebeld worden

Kruitbosch werkt niet mer app

Anne-Tjitske Mulder van Kruitbosch licht toe waarom haar bedrijf juist niet met een app werkt. “Wij werken met Cortina nu vooral in de consumentenmarkt en zijn er na een pilot achter gekomen dat de consument niet extra wil betalen voor connectiviteit. De meeste functionaliteiten van een app zitten ook al in de smartphone. Wanneer de consument meerwaarde ervaart van connectiviteit zal het ook snel in fietsen en e-bikes worden opgenomen. De markt voor fietsen en e-bikes ontwikkelt zich wel meer van ‘bezit naar gebruik’. Hiervoor zijn echter wel connectiviteitsoplossingen gewenst, zoals bijvoorbeeld track & trace en beschikbare actieradius van een e-bike.”

Reageer op dit artikel