artikel

Sachs vraagt faillissement aan

algemeen Premium

Sachs vraagt faillissement aan

Het Duitse Sachs Fahrzeug- en Motorentechnik (SFM) GmbH heeft faillissement aangevraagd. Het bedrijf is niet gesloten en continueert de activiteiten tijdens de curatele periode. Sachs SFM heeft sinds oktober 2012 buiten Duitsland niets meer van doen met het merk Saxonette, dat in Nederland en België wordt gedistribueerd door E-Bike Nederland.

Sachs was heel lang de grootste Europese fietsonderdelenfabrikant en maakte tevens bromfietsen en motorfietsen. Sachs was vooral bekend van de SpartaMet die eerst met 30cc benzinemotortje op de markt kwam en later in e-bike uitvoeringen. Saxonette is later het merk geworden voor de SFM e-bikes en speed pedelecs. Deze merknaam is in oktober vorig jaar verkocht aan GEOBY Electric Vehicle, een van de grootste fietsfabrikanten ter wereld met fabrieken in China en een verkoop/marketingkantoor in Duitsland.

Saxonette via E-bike Nederland

Arno Cup, directeur/eigenaar van E-bike Nederland, vertelt dat er niets aan de hand is voor de levering en service van Saxonettes. “Wij doen helemaal niets met SFM. Toen wij vorig najaar de Saxonettes zijn gaan leveren, waren de productie en de merknaam al in handen van GEOBY. Er verandert niets in dit traject.”

Doorstartmogelijkheden onderzocht

Het faillissement is door Sachs op 29 november aangevraagd. Als curator is aangesteld de in Neurenberg gevestigde (waar ook Sachs was gevestigd) advocaat Dr. Jochen Zaremba van het advocatenkantoor Schwartz Rechtsanwälte. De curator zal begin januari rapporteren over het faillissement en of een doorstart van het bedrijf tot de mogelijkheden behoort.

125e verjaardag

SFM GmbH is ontstaan vanuit de reorganisatie van Sachs Bikes in 2011. In dat jaar vierde Sachs haar 125e verjaardag. Vanaf 2011 bestond het aanbod van SFM GmbH uit lichte motorfietsen, scooters, e-bikes en speed pedelecs. SFM GmbH is tevens de opvolger van Sachs Fahrzeug- und Motorentechnik GmbH en Hercules-Werke GmbH.

Productie in China

In 2006 is het toenmalige Sachs Fahrzeug- und Motorentechnik overgenomen door een Chinese investeerder. Deze investeerder ging in de zomer van 2006 failliet. Daarna vond per 1 januari 2007 een management buy-out plaats waarmee Sachs SFM opereerde onder Duits-Chinees management. Alle Sachs bromfietsen, lichte motorfietsen, scooters, e-bikes en speed pedelecs werden in China geproduceerd. In Neurenberg zetelen de verkoop en ontwikkelingsafdelingen van Sachs nog, waar in totaal 22 personeelsleden werken.

Reageer op dit artikel