nieuws

Shimano GRX; eerste gravel/adventure componenentenreeks

Winkel 1095

Shimano GRX; eerste gravel/adventure componenentenreeks

Shimano introduceert een nieuwe componentenreeks onder de naam GRX: het is volgens de Japanners de eerste speciale serie van gravel/adventure-componenten ontwikkeld voor zowel snel rijden, als voor gegarandeerde prestaties op losse onverharde wegen en paden. Aan de basis van de ontwikkeling stond de wereldwijde terugkoppeling van rijders op trails, bospaden, grindpaden en onverharde wegen op alle niveaus.

GRX omvat RX800-, RX600- of RX400-serie’s componenten met 1×11-, 2×11- en 2×10-aandrijflijnen en mechanische en Di2 elektronische schakelopties. Fietsers kunnen zo hun rijstijlen op wisselende ondergronden aanpassen en een breed scala aan terreinen verkennen.  Of het nu gaat om fietsen op gravel, onverhard wegrijden, fietstrektochten of het voldoen aan de behoeften van veeleisende cyclocrossers, Shimano GRX biedt opties variërend van op gravel afgestelde versnellingsverhoudingen tot aangepaste ergonomie, van dropper zadelpennen integratie tot aan gravel-specifieke GRX-wielen met bredere velgprofielen.

Volop opties uit componenten

GRX omvat drie cranksetopties – 1×11, 2×11 of 2×10 versnellingen – plus vóór- en achterderailleurs, schijfremklauwen met een optie voor een in-line-remhendel en STI-shifters en naar keuze met elektronisch Di2 schakelen of mechanische schakelopties. De componenten zijn gebaseerd op Shimano’s bestaande aandrijflijntechnologieën van zowel de wegfiets als de mountainbike. GRX is een soepele, stille en precies schakelende aandrijflijn, die speciaal is afgesteld op de unieke eigenschappen van gravelterreinen, rijposities en de eigenschappen van gravelfietsen.

Combineren met MTB- en wegcassettes en -kettingen

Om het gemakkelijker te maken, adviseert Shimano GRX het gebruik van Shimano MTB (Deore XT, SLX of Deore) of Road (Ultegra, 105, Tiagra) cassettes en kettingen die reeds bestaan in de Shimano-productlijn. Naast de toonaangevende Shimano GRX 800-serie, zijn er ook voordeligere 11 versnellingencomponenten, een 600-serie crank en een set shifters, die probleemloos kunnen worden gecombineerd met 800-serie componenten en 10 versnellingen cranks, derailleurs en schakel/remsets. Dit betekent volop creatiemogelijkheden, van een lichtgewicht premium GRX op raceniveau tot een vrijetijds GRX-werkpaard op een voordeliger niveau.

GRX cranks en derailleurs

De GRX-cranks zijn ontworpen voor het rijden op verschillende rijterreinen en rijstijlen, allemaal met een +2.5 mm kettinglijn voor meer band- en framespeling. GRX-cranks met een enkel blad zorgen voor eenvoudig schakelen op alleen de achterste cassette en worden geleverd met Shimano’s Dynamic Chain Engagement tandprofiel op de voorste kettingblad voor een betere kettingretentie op hobbelige ondergronden.
Als aanvulling op de cranksets, zijn Di2 en mechanische voorderailleurs ontwikkelt met 2,5 mm extra uitgaande speling voor bredere banden (tot 42 mm). Zowel de RX800-serie mechanische, als de elektronische Di2-voorderailleurs zijn gebouwd om plaats te bieden aan Shimano’s breedste 17T kettingblad met de 48-31T versnellingsverhouding vóór, terwijl de FD-RX400 10-versnellingsderailleur plaats biedt aan de 16T kettingbladen van de RX600 46-30T cranksets met 10-versnellingen.
De Di2 en mechanische GRX-achterderailleurs maken gebruik van de in 2018 geïntroduceerde technologie van de RX-achterderailleur en zijn ontworpen voor geruisloos, soepel en betrouwbaar schakelen op ruw terrein. GRX wordt geleverd met een keuze uit vier derailleurs, afhankelijk van welke cassette en schakelsysteem u kiest.
Schakelen is mogelijk dankzij speciale, gravel-specifieke, ergonomische shifters met een 18 mm hoger aspunt, gebogen profiel van de remhendel en antislip afwerking met reliëf, voor goede grip op ruw terrein.

GRX remsystemen

De eerste zorg van gravelrijders is het hebben van voldoende remvermogen om de snelheid op steile en onverwachte afdalingen te beheersen. Daarom biedt het topmodel van de GRX-serie RX800-serie remhandgrepen met Servo Wave-technologie van Shimano’s mountainbike-remmen. Dit zorgt voor een sterker remgevoel met meer modulatiemogelijkheden voor agressiever rijden. Als u de voorkeur geeft aan de RX810 niet-Servo Wave-versie of de RX600 en RX400-serie shifters, dan bieden zij nog steeds een uitstekend remvermogen, vergelijkbaar met respectievelijk Ultegra-, 105- of Tiagra-schijfremmen.
Een extra remoptie wordt geleverd met een hydraulische remhendel (BL-RX812-L/R) die wordt aangesloten op de hydraulische hoofdleiding die naar de voorste en/of achterste remklauw loopt. De remhendel is ontworpen om naast de stuurpen op het stuur te worden gemonteerd en biedt opties voor het remmen bij het rijden met de handen bovenop het stuur.

Gravelspecifieke wielset

Om de ervaring compleet te maken, introduceert Shimano twee gravel en adventure geïnspireerde 12 mm E-THRU as-wielsets. De 700c of 650b (non-Boost) tubeless-ready wielsets bieden een optimale balans tussen gewicht, stijfheid en gravel duurzaamheid, waardoor een bredere 21,6 mm binnenvelgbreedte (vergelijkbaar met MTB XC wielen) en een offset velghoogte van 22 mm ontstaat.

Foto's

Reageer op dit artikel