nieuws

Chaos in Amsterdam door snorscooterbeleid

Winkel 4637

Chaos in Amsterdam door snorscooterbeleid
Foto Richard Mouw

Het is een enorme operatie. Amsterdam verwees de snorscooter vorige week naar de rijbaan en voerde meteen de helmplicht in. In de nacht ervoor werden grote blauwe vlakken met pijlen op de weg gespoten. Niet te missen, zou je denken. Mocht dat toch het geval zijn, dan zijn er ook nog vierduizend bordjes bij de ingang van elk fietspad gehangen ‘Snorfietsen niet toegestaan’.

Dat neemt niet weg dat menigeen er op zijn Amsterdams maling aan lijkt te hebben. Ook op smalle gescheiden fietspaden manoeuvreert menigeen nog steeds – zonder helm – tussen de fietsers door. Voor een deel weerbarstigheid, maar voor een deel ook het resultaat van de verwarrende maatregel. De XXL-formaat pijlen op de weg helpen, maar om vaak onverklaarbare reden moet je op andere hotspots in het centrum gewoon het smalle fietspad op.

Anarchie beteugelen

vlag Amsterdam“Het is”, meldt een zichtbaar geërgerde snorfietser, “alsof ze in Engeland opeens rechts gingen rijden en maar vast met de tweewielers begonnen zijn. Het is geen pret als je 27 kilometer per uur op de weg rijdt, met een vrachtwagen en een sliert auto’s achter je.” Om de anarchie enigszins te beteugelen zet de gemeente als beloofd handhavers in. Slechts enkele tientallen in de praktijk. In een later stadium – begin juni – zal worden beboet. Daarvoor worden dan twaalf mensen vrijgemaakt, onder wie een viertal motorrijders. Het lijkt met letterlijk honderden grote verkeerskruispunten binnen de ‘Ring’ dweilen met de kraan open.

Dweilen met kraan open

De bond van handhavers Boa ACP denkt er ook zo over. Zij zochten de media en dreigden met actie. Of géén actie juist. In het Amsterdamse dagblad Parool – dat zowat dagelijks over de perikelen bericht – meldt Boa ACP-woordvoerder Richard Gerrits: “Dit kan er niet ook nog eens bij. Plus: twaalf handhavers is een druppel op een gloeiende plaat, dat maakt hun werk er niet makkelijker op. Zij zullen te maken krijgen met veel agressie.”

95 euro bekeuring

Vooralsnog gaat het vooral om weerbarstige snorfietsers die hen de vouwen soms uit de broek rijden. Dat neemt niet weg dat de maatregel na vijf jaar steggelen een feit is. Verkeerswethouder Sharon Dijksma denkt dat de controle genoeg kan zijn. Van de 95 euro zal immers een afschrikwekkende werking uitgaan. De acht handhavers en vier motorrijders zullen op de meest gevaarlijke punten controleren op het dragen van een helm en het rijden op de juiste weg.

Nog geen landelijke helmdraagplicht

Critici noteren intussen dat het allemaal niet uit te leggen valt. Ook omdat helmplicht in feite alleen geldt voor precies die punten waar de snorscooteraar naar de rijweg wordt verordonneerd. Overal anders binnen de Ring rijden snorscooters onder de normale Nederlandse regels. Over een landelijk helmdraagplicht wordt in Den Haag weliswaar nagedacht, maar voorlopig is het niet zover.

Een derde van omzet weggelekt

Rosaline van GinnekenScooterbedrijven in de regio zitten intussen met de gebakken peren. In meerdere opzichten zelfs, legt Dennis Sluimer van ScooterSpot uit. “De gemeente heeft er een chaos van gemaakt en wij zitten daar tussenin klem. De maatregel is anders dan het verkeersbesluit dat is uitgestippeld. In feite liegen ze gewoon naar het publiek. Omdat het – zeggen ze – anders niet simpel aan ze uit te leggen is. Feit is namelijk dat je op heel veel plekken gewoon nog als vanouds zonder helm kunt scooteren. Waarom is niet gewoon op een besluit van de tweede kamer gewacht voor een landelijke beslissing over de helmdraagplicht?’

Klant haakt af

De klant begrijpt er niets meer van en die onzekerheid wreekt zich. “Ze haken af. Ook in de hoop dat het ‘experiment’ moet worden teruggedraaid. Niet ondenkbaar, want er lopen diverse rechtszaken. De uitspraak is 21 mei.” Dat een en ander heel pijnlijk is voor de omzet ligt voor de hand: “In het eerste kwartaal van ’18 draaiden we rond drie ton omzet, dit jaar komen we daar een volle ton op te kort. Een derde! Daar zit dan ook nog een plusje in van de verbeterde helmverkoop, anders zaten we zelfs 40 procent in de min. Maar ja, helmverkoop is meegenomen, maar het is geen scooterverkoop. Geen provisie, geen onderhoud, geen lease- en financiering. De vervolgschade gaan we sowieso nog jaren voelen.”

 

 

Foto's

Reageer op dit artikel