nieuws

Nieuwe lastechniek dicht kloof tussen aluminium en carbon frames

Winkel 3862

Een team van de University of California (UCLA) heeft een nieuwe lastechniek ontwikkeld waarmee het mogelijk is AA7075 aluminium van hoge kwaliteit te lassen. Dit biedt kansen voor aluminium frames, want AA7075 aluminium kan qua eigenschappen de concurrentie met carbon aan.

Nieuwe lastechniek dicht kloof tussen aluminium en carbon frames

De nieuwe lastechnologie maakt het mogelijk extreem lichte en supersterke aluminium frames te vervaardigen. Die kunnen de concurrentie aan met carbon frames. En wellicht biedt het mogelijkheden voor een nieuwe generatie e-MTB’s.

AA7075 aluminium extreem stijf en licht

AA7075 aluminium is een veelgebruikt materiaal in de fietsindustrie. Het biedt veel stijfheid bij een laag gewicht, dat maakt het geschikt voor allerlei fietscomponenten. Echter was het materiaal tot voor kort niet te lassen, waardoor het niet gebruikt werd voor frames.

De nieuwe lastechniek van de UCLA maakt lassen van 7075 aluminium wel mogelijk. Door laselektroden met zogeheten TiC-nano particles (titanium carbide) te gebruiken, wordt voorkomen dat de verschillende bestanddelen in 7075 aluminium (aluminium, zink, koper en magnesium) verschillend reageren op temperatuur, waardoor scheuren in de las ontstaan.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Een team van de University of California (UCLA) heeft een nieuwe lastechniek ontwikkeld waarmee het mogelijk is AA7075 aluminium van hoge kwaliteit te lassen. Dit biedt kansen voor aluminium frames, want AA7075 aluminium kan qua eigenschappen de concurrentie met carbon aan.

Rechts op de foto professor aan de UCLA Xiaochun Li. Twee van zijn studenten tonen een prototype van een AA7075 aluminium fietsframe. – Foto: UCLA

Treksterkte vergelijkbaar met staal

Volgens de technici van de UCLA zijn de lassen die gelegd worden met de speciale elektroden extreem sterk. De treksterkte zou tot 392 megapascal bedragen, waar dat bij 6061 aluminium bijvoorbeeld maar 186 megapascal is. Middels een hittebehandeling na het lassen zou de treksterkte nog opgevoerd kunnen worden tot 551 megapascal. Dan praat je over een treksterkte die vergelijkbaar is met die van gelast staal.

De nieuwe lastechniek vergt geen extra investeringen; de elektroden zijn met een gewoon lasapparaat te gebruiken.

Terwijl AA7075 aluminium bijna zo sterk is als staal, weegt het een derde. En dat biedt mogelijkheden voor de bouw van fietsframes, zowel voor gewone fietsen als e-bikes. Immers, een lager eigen gewicht betekent een lager energieverbruik.

Gat met carbon frames gedicht

Volgens het team van de UCLA wordt met de nieuwe lastechniek het gat tussen AL6061 aluminium en carbon frames gedicht. Ook zouden de frames van AA7075 aluminium de concurrentie met  – veel duurdere – carbon frames aankunnen.

Reageer op dit artikel