nieuws

Accell in 2018: nettowinst verdubbeld, Nederland en vooral VS blijven achter

Winkel 2215

Accell Group heeft haar cijfers gepresenteerd. Het bedrijf deed het goed in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk, zag de omzet in Nederland met 5,3% teruglopen en scoort ronduit slecht in Noord-Amerika met een bedrijfsresultaat van –21 miljoen euro. De groepsomzet steeg in 2018 met 2,4%, het bedrijfsresultaat groeide naar 20,3 miljoen euro.

Accell in 2018: nettowinst verdubbeld, Nederland en vooral VS blijven achter

Volgens Accell werpt de strategie ‘Lead Global. Win Local’ in de kernmarkten van het bedrijf – dat zijn alle markten minus het niet als core-business bestempelde Noord-Amerika – in de tweede helft van 2018 overduidelijk zijn vruchten af. Het bedrijf zag de omzet hier met 10,4% groeien, waarmee de omzetgroei over heel 2018 uitkomt op 6,1%. Het bedrijfsresultaat in de kernmarkt kwam over heel 2018 uit op 54 miljoen euro, waar dat vorig jaar nog 62,4 miljoen was.

Zorgenkindje Noord-Amerika; ook in 2018

Het groepsresultaat laat duidelijk minder goede cijfers zien als gevolg van de zwaar verliesgevende activiteiten in Noord-Amerika. Het bedrijfsresultaat dat daar werd behaald – minus 21 miljoen euro in 2018 (-24,4 miljoen euro in 2017) – drukt de winst fors. De netto-omzet daalde overzee met 36%. Over hoe verder in deze markt, doet Accell op dit moment strategisch onderzoek. De uitkomsten worden in het derde kwartaal van 2019 verwacht.
Over heel 2018 tekent de Accell Group een nettowinst op van 20,3 miljoen. In 2017 was dit 10,5 miljoen euro. De winststijging is volgens Accell vooral het gevolg van een positief herwaarderingsresultaat op het eerder gehouden belang in Velosphy.

Nederland blijft achter bij de rest van Europa

In de kernmarkten deed Accell het goed: Duitsland, Oostenrijk en Zwiterland tekenden voor een omzetgroei van 11,7%. De merken Haibike en Ghost deden het hier erg goed. De overige landen tekenden voor een omzet plus van 10,5%.

In de Benelux daalde de omzet met 5,3%

De Benelux bleef achter met een omzetdaling van 5,3% in 2018 vergeleken met het jaar ervoor. De verkopen daalden van 216,9 miljoen euro naar 205,4 miljoen euro.
Accell stelt dat 2018 een overgangsjaar was waarin onder andere het contract met IBG werd opgezegd. Dit had vooral gevolgen voor het eerste halfjaar. Het tweede halfjaar bleef de omzet met een daling van 0,1% nagenoeg gelijk aan 2017.


2018-resultaten Accell Group

  • Omzet groep 1.094,3 miljoen euro (+1,9% t.o.v. 2017)
  • Omzet kernmarkten 1.033,3 miljoen euro (+6,1% t.o.v. 2017)
  • Omzet Benelux 205,4 miljoen euro (-5,3% t.o.v. 2017)
  • Bedrijfsresultaat groep 33 miljoen euro (3% van de omzet)
  • Bedrijfsresultaat kernmarkten 54 miljoen euro (5,2% van de omzet)
  • Nettowinst groep 20,3 miljoen euro(1,9% van de omzet)

CEO Van Anbeek is niet ontevreden

Ton Anbeek, CEO van Accell Group, stelt dat 2018 een belangrijk transitiejaar was voor zijn bedrijf. “Vorig jaar is een sterk fundament gelegd voor de toekomst van Accell Group. Na de aankondiging van de aangescherpte strategie ‘Lead Global. Win Local’ in maart 2018 hebben we de structuur van de organisatie aangepast en additionele kosten gemaakt voor de verdere implementatie van de strategie, in het bijzonder investeringen in e-commerce, marketing, innovatie en IT. Sinds augustus zijn alle regionale en centrale teams op volle sterkte en rollen we de omnichannel distributiestrategie uit.”

Assortiment met 30% verminderd

Babboe liet een sterke netto-omzet zien in 2018

Terugkijkend op 2018 is Anbeek tevreden met de gemaakte vooruitgang en de bereikte resultaten. “De complexiteit in ons assortiment is verminderd met ongeveer 30% in de meeste regio’s. Daarnaast hebben we afscheid genomen van een aantal kleinere en minder efficiënte locaties en activiteiten. Vooruitgang is gemaakt bij het uitrollen van nieuwe e-commerce platforms en experience centres. De overgenomen mobiele fietsservice Beeline en het overgenomen bakfietsmerk Babboe presteren naar verwachting, waarbij Babboe een sterke netto-omzet liet zien in 2018.

Koga Pace en Sparta M8B; hoge verwachtingen

Voor 2019 verwacht Anbeek dat de introductie van de Haibike Flyon, de Lapierre E-Zesty en Xelius een belangrijke bijdrage leveren aan het resultaat. “Hetzelfde geldt voor de KOGA Pace die in november 2018 is geïntroduceerd en voor de Sparta M8B, onze ‘E-bike van het Jaar 2019’. Het besluit om ons te richten op ons groeiende kernbedrijf laat zien dat de strategische en financiële doelstellingen voor 2022 realistisch en binnen bereik zijn.”

 

Meer lezen over Accell en de probleemmarkt Noord-Amerika? Lees dan deze artikelen:

 

Reageer op dit artikel