nieuws

Tweewieler op Radio 2 over vuurwerkverkoop door fietsenmakers

Winkel 625

Waarom verkopen fietsenmakers in hemelsnaam vuurwerk? Die vraag stelde afgelopen zondag luisteraar Irene aan het Radio 2-programma Bureau Kijk In De Vegte. Op zoek naar het antwoord kwamen presentator Jeroen Kijk in de Vegte en zijn redactie uit bij Tweewieler.

Tweewieler op Radio 2 over vuurwerkverkoop door fietsenmakers

Bij het radioprogramma Bureau Kijk In De Vegte kunnen luisteraars van NPO Radio 2 vragen stellen waar ze al langer mee rondlopen. Zo vroeg Irene zich af waarom juist zoveel fietsenmakers vuurwerk verkopen. In de live-radiouitzending gaf interim hoofdredacteur Harrie Hoitink van Tweewieler antwoord op die vraag.

Rustige tijden opvangen

Toen in de jaren zestig de verkoop van consumentenvuurwerk steeds meer in trek kwam, waren tweewielerbedrijven er als de kippen bij om dat vuurwerk te gaan verkopen. Waar andere detaillisten het altijd druk hadden rond Kerst en Oud & Nieuw, was het bij de fietsenmakers juist rustig. Met de verkoop van vuurwerk, maar ook van een typisch winterproduct als schaatsen, zagen tweewielerhandelaren kans om de omzet te vergroten. Het vroeg bovendien weinig extra inspanning; de ruimte om vuurwerk op te slaan was er vaak wel en de ondernemer moest toch in de zaak zijn. Naast extra omzet zorgde de vuurwerkverkoop ook voor extra aanloop naar de winkel; mensen die anders nooit in de winkel kwamen vonden nu de weg naar de zaak. Ondernemers maakten daar handig gebruik van om hun winkel met acties te promoten.

Vuurwerkramp Enschede

Na de vuurwerkramp in Enschede in 2000 zijn de eisen rond de verkoop van consumentenvuurwerk enorm aangescherpt. Het vuurwerk moet worden opgeslagen in een betonnen of gemetselde ruimte die is voorzien van een sprinklerinstallatie en rondom minstens 60 minuten brandwerend is. Afhankelijk van de situatie kunnen de kosten voor een dergelijke bunker tot wel een ton oplopen.
Voor veel fietsenmakers waren de aangescherpte eisen en de daarbij behorende investering te gortig, waarna ze besloten om te stoppen met de verkoop van vuurwerk. Voor een deel verplaatste de verkoop zich naar bouwmarkten, tuincentra en bedrijven als de Boerenbond en Welkoop. Deze bedrijven lagen vaak niet in de bebouwde kom, beschikten over voldoende ruimte en hadden vaak ook al een sprinklerinstallatie waardoor de investering gunstiger uitviel.
Ten tijde van de vuurwerkramp in Enschede telde ons land zo’n 4.000 verkooppunten. Dat waren er in 2016 volgens dataplatform LocalFocus naar schatting nog 1.400. Brancheorganisatie Pyrotechniek Nederland becijfert dat zeker de helft van deze verkooppunten nog een tweewielerbedrijf is.

Luister het gesprek terug

Beluister het gesprek terug tussen Jeroen Kijk in de Vegte en Harrie Hoitink van Tweewieler over de verkoop van vuurwerk door tweewielerbedrijven.

Reageer op dit artikel