nieuws

Piaggio laat op EICMA elektrische scooter van concurrent weghalen

Winkel 3461

Het is nauwelijks verwonderlijk dat Vespa tijdens hun thuiswedstrijd op de EICMA in Milaan begin november flink scoorde met het nieuwe topmodel Vespa Elettrica. Maar moederbedrijf Piaggio speelde op de beurs nog een opmerkelijke rol. Na een strafklacht over inbreuk op hun design werd de nieuwe 1954 Ri Sport van het Duitse merk Kumpan electric tijdens de beurs in beslag genomen.

Piaggio laat op EICMA elektrische scooter van concurrent weghalen
Het Duitse Kumpan baarde eerst opzien met zijn scooter en daarna door de inbeslagname ervan.

De elektrische scooter 1954 RiSport van Kumpan electric werd door de ‘Guardia di Finanza’ – de economische politie – en op een aanhanger afgevoerd. Samen met alle andere modellen. Zoiets gebeurde al eerder met Chinese klonen, maar een Europese directe concurrent? Dat was een primeur.  Het veroorzaakte nogal wat tumult omdat Kumpan electric zijn nieuwe model met luide trom en grote reclamborden als de krachtigste e-scooter met de grootste actieradius van de beurs presenteerde. Dat trok belangstelling.

David en Goliath

Tot…de showstand dus geheel leeg achterbleef na de inval. Topman Patrik Tykesson zegt hierover: “Het is een beetje David en Goliath. Onze scooter overtroeft die van de gelijktijdig voorgestelde Elettrica. Hij is in Duitsland ontworpen, ontwikkeld en gebouwd. Maar het is het grote Piaggio tegen ons als kleine startup. Het is zeker raar dat álle scooters werden verwijderd en niet eentje voor onderzoek. En dat Vespa ze aanvankelijk naar hún locatie wilde laten transporteren.”

Design als stok gebruikt

Hij vervolgt: “We ontwikkelen al jaren aan deze 1954 Ri S en hij heeft technisch, constructief en in design niets van deVespa. Het lijkt dat het design hier als stok wordt gebruikt om ons product in diskrediet te brengen. Wat ons ook verbaasd heeft, is dat de Italiaanse overheden het spel meespelen.”

Maand later scooters nog niet terug

Een maand na het beslag, horen we bij navraag, waren de scooters nog steeds niet in Duitsland terugbezorgd. Saillant detail: juist voor de lancering van de 1954 Ri S investeerde voormalig Tesla-topman Carlsson flink in het jonge Duitse scootermerk. Zoals hij ook in een accufabrikant investeerde. Wordt zonder twijfel vervolgd, nadat blijkt of Vespa al dan niet gelijk krijgt.

In het decembernummer van Tweewieler leest u binnenkort een uitgebreid verslag net het elektrisch nieuws op de EICMA.

 

 

Foto's

Reageer op dit artikel