nieuws

‘Zorg dat er iets gebeurt in de winkel’

Winkel 1665

Een goede winkelinrichting staat of valt met het feit dat de winkel zich onderscheidt. Kees Jansma van Presto Company: “Geef je interieur een eigen karakter mee, zorg voor een verrassing, een wauw-effect.” 2018 was volgens hem hét jaar van de fysieke winkel.

‘Zorg dat er iets gebeurt in de winkel’
Een voorbeeld van winkelinrichting van Presto Company. Foto Presto Company

“Alle geluiden waren eerst heel negatief, internet zou de verkoop overnemen. Maar het tegendeel is waar, consumenten gaan massaal de stad in.” Hij denkt dat er nog volop ruimte is voor fysieke winkels: “Mensen gaan nog steeds graag de stad in om te shoppen, restaurants zitten vol, bioscopen lopen goed en mensen hebben weer meer te besteden.” 
De fietsenhandel profiteerde afgelopen jaar van de aandacht voor de elektrische fiets. “Door de marketingcampagnes van de grote internetpartijen kreeg de elektrische fiets enorm veel aandacht wat de verkoop in e-bikes een enorme boost heeft gegeven. Daar profiteert de vakhandel ook van en biedt volop kansen. Er komt steeds meer onderhoud, de reparaties zijn van een technisch hoogstaand niveau met hogere werkplaatstarieven.”  

Aantrekkelijke etalage

De eerste kans om klanten naar binnen te trekken, is een aantrekkelijke etalage: “Consumenten gaan de stad in, maar ze moeten wel getrickerd worden om je winkel in te komen. Durf op te vallen, gebruik goede verlichting. Zet niet te veel in je etalage, geef één boodschap.”
Kees Jansma is geen onbekende in de branche. Hij is al 25 jaar werkzaam als etaleur en sinds 5 jaar houdt hij zich als winkelinrichter bezig met de routing en inrichting van de winkel. Als Jansma een ontwerp maakt voor een winkel, begint hij altijd eerst met een moodboard: “Ik adviseer de klant altijd eerst veel rond te kijken. Ga naar beurzen, naar fabrikanten en kijk bij collega’s. Zorg dat je voor jezelf helder hebt wat je mooi vindt. De zaak draait alleen maar goed omdat jij er als ondernemer in staat. De winkel moet passen als een jas.”

Werkplaats centraal

Kees Jansma maakt voor het ontwerp eerst een plattegrond: “Op de plattegrond laten we zien hoe de routing gaat worden. Wij zetten de werkplaats centraal in de winkel zodat de klant voor een reparatie door de winkel moet. Zo maak je gebruik van de toeloop van klanten voor de werkplaats. Laat ze kennismaken met de winkel.” 

Hightech product

Kees Jansma denkt dat te veel winkels er nog te veel als gewone fietsenzaak uit zien: “Dat is jammer, je hebt te maken met een hightech product. Dat moet je ook uitstralen. Elektrische fietsen en speed pedelecs zijn duur, die moeten een stak podium krijgen. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met een winkel waar we een grote videowall willen maken, met 6 tot 8 tv’s waar constant filmpjes op afgespeeld worden. Je zou ook een wand kunnen plaatsen waarvoor 4 modellen staan met 4 types accu, van de goedkoopste tot de duurste. Een klant kiest nooit voor de goedkoopste of de duurste, dus je verkoopt het meeste de middelste versies. Plaats bij die wand ook bijpassende helmen, kleding en accuhoesjes dan gaat de verkoop haast vanzelf.” 

Winkelinrichting zonder toonbank

Het liefst zou Kees Jansma een winkel ontwerpen zonder toonbank: “Dat zie je nu al bij de Apple Stores. Alle producten liggen op tafels en iedere klant wordt daar door de verkoper geholpen, zonder dat ze naar de toonbank gaan. Dat kan ook bij fietsen. Je kan aan een koffietafel alles rondom de koop afhandelen: de fietsverzekering, bijpassende tassen, kleding, afrekenen en klaar. Hang daarbij een groot touchscreen zodat je de klant een fiets in een andere kleur kan laten zien, of fietstassen en kleding. Die kunnen dan ter plekke besteld worden. De technologie is er, het moet alleen nog meer geïntegreerd worden in de winkelinrichting.”
Jansma denkt dat er nog heel wat gaat veranderen in de tweewielerbranche: “Internetverkoop is er en zal er blijven, al denk ik dat de grote internetpartijen het de komende jaren best moeilijk gaan krijgen. Ze komen er achter dat het moeilijk is om aan goed personeel te komen en dat de after sales best lastig is. Als tweewielerondernemer zul je heel erg bij de les moeten blijven. Je moet spirit hebben en echt aan de bak moeten om te overleven. Maar met een onderscheidende winkel en een technisch hoogstaande werkplaats zie ik volop kansen.” 

Lees het volledige artikel met veel voorbeelden van opvallende winkelinrichting in het oktobernummer van Tweewieler. Bent u al abonnee? Dan heeft u direct toegang tot de digitale editie van Tweewieler

Foto's

Reageer op dit artikel