nieuws

VWE: nieuwe ‘dip’ brom- en snorfietsverkopen

Winkel 459

Na een opvallend herstel in augustus zijn er in de VWE-verkoopstatistieken in september weer ‘rode’ verkoopcijfers geschreven. Er werden afgelopen maand 561 minder brom- en snorfietsen minder verkocht dan diezelfde maand vorig jaar. Terwijl het er in augustus juist 434 meer waren. Was dat gewoon een korte opleving of speelt er iets anders?

VWE: nieuwe ‘dip’ brom- en snorfietsverkopen
VWE-cijfers laten zien: de elektrische scooter wint snel aan populariteit bij het grote publiek. Foto Shutterstock

De VWE-cijfers laten zien dat het speelveld dit jaar een stuk onoverzichtelijker geworden is. Op de achtergrond staan nog steeds onverkochte Euro2 scooters in voorraadruimtes, niemand weet precies hoeveel. Tegelijkertijd lijkt het succesverhaal van de speed e-fietsen averij op te lopen. In één maand blijven de grote e-fietsmerken daar alleen al pakweg honderd verkopen achter ibij vorig jaar. Beide effecten zorgen voor een merkbare verschuiving in de statistieken.

Augustusmaand ‘tegen’ jaarlijkse trend in

Misschien moet je vaststellen dat de opleving in augustus kennelijk tegen de trend in gaat. Ook marketingmanager Machiel Spiering van Piaggio zag dat gebeuren: “Het is niet helemaal duidelijk wat daar precies speelt, maar het kan te maken hebben met uitlevering aan speciale projecten en de opmars van de elektrische scooter. Zo is er in Rotterdam in augustus een groot deelscooter project gestart.”

Deelscooter project Rotterdam

Bij de uitbreiding van het Felyx deelscooter project naar Rotterdam gaat het inderdaad over belangrijke aantallen (300) nieuwe scooters. Een aantal dat in de maandstatistieken voor een ‘sprongetje’ omhoog kan zorgen. Ze zijn echter in augustus én september geregistreerd. Het illustreert hoe dan ook dat elektromobiliteit in de tweewielerwereld ‘in beweging’ is. Overigens gaat de gemeente Rotterdam de komende vier jaar nog zo’n 200 elektrische Silence scooters aanschaffen.

In Rotterdam is in augustus een groot deelscooter project gestart

Niu succesverhaal, 1e e-scooter Vespa

Vooral Niu is daarbij een succesverhaal, met nu al een top-10 notering bij de snorfietsmerken. Bovendien noteren ze opgeteld 1.229 verkopen in de 25- en 45-kilometer categorieën. Een grote speler dus. Terwijl speed e-pedelecs terreinverliezen, maken de e-scooters groei door. Een elektrisch alternatief zonder helm?

Een volgende stap in die ontwikkeling komt van Vespa, want inmiddels zijn daar de pre-orderboeken voor de Elettrica open. Hun eerste elektrische scooter. De eerste showmodellen zijn – in Amsterdam – te zien. In november start de volumeproductie.

Elektrisch scooterrijden slaat aan

Spiering: “De omslag naar elektrisch rijden heeft lang geduurd, maar het fenomeen slaat steeds beter aan. Bij ons is er zowel bij dealers als consumenten in elk geval veel belangstelling. Terwijl toch duidelijk is dat de Elettrica prijstechnisch nog een stuk boven de gangbare modellen uitkomt.”

Top 3 snorfietsen en bromfietsen

Tot slot kort de sterkste merken in de verkoopstatistieken: bij de bromfietsen wordt de top-3 gevormd door SYM, Piaggio en Kymco. In de snorfietsklasse leidt Piaggio, voor SYM en BTC. Tussen al die verschuivingen valt op hoe stabiel SYM de weg omhoog volgt. Intussen verliest Kymco fors marktaandeel en -verkoopaantallen, scoren BTC en AGM flink wat minder goed in de VWE-verkoopstatistieken en neemt GTS het stokje tot zeker hoogte over van Turbho.

Reageer op dit artikel