nieuws

RAI Vereniging start campagne voor fietsverlichting

Winkel 294

‘Kijk verder’. Met die slogan start het RAI Keurmerk Fietsverlichting (RKF) op initiatief van RAI Vereniging een social media campagne om fietsers bewust te maken van het belang van kwalitatief goede fietsverlichting.

RAI Vereniging start campagne voor fietsverlichting

Met de campagne voor fietsverlichting moet het aantal fietsslachtoffers in het verkeer verder teruggedrongen worden. “Het risico om als fietser ernstig gewond te raken bij een ongeval, is in het donker het grootst”, zegt de organisatie.

Belang van goede fietsverlichting

In de praktijk fietst volgens RAI Vereniging slechts 62% van de fietsers met voor- en achterlicht. Aanleiding om het belang van goede verlichting beter onder de aandacht te brengen. Ook wordt onder de titel ‘Kijk verder’ een social media campagne gestart.

“Daarbij is het niet alleen van belang dat fietsers ook verlichting dragen, maar dat ook de kwaliteit van de verlichting geborgd is”, zegt de vereniging. Hiervoor is eerder een onafhankelijke stichting RAI Keurmerk Fietsverlichting (RKF) opgezet. Goedgekeurde fietsverlichting is te herkennen aan een RKF-sticker.

Campagne richt zich op ouders

De campagne richt zich in eerste instantie op de ouders van kinderen in de leeftijd van 8 tot 18 jaar. “Ouders spelen een cruciale rol bij het verhogen van het bewustzijn over verkeersveiligheid bij kinderen. Ook bij het gebruik van fietsverlichting. Van alle ouders vindt 86% het belangrijk dat zijn/haar kind met goede verlichting. Echter 20% van de ouders controleert niet of de verlichting op de fiets van het kind werkt.”

Op zaterdag 27 oktober is met de Dag van de Fietsverlichting het ‘fietsverlichtingsseizoen’ officieel gestart.

Reageer op dit artikel