nieuws

Accell Benelux maakt duidelijke keuzes in dealerbeleid en collectie

Winkel 2284

Dealers van Accell Benelux waren zondag en maandag te gast in De Fietser in Ede. De sfeer was compleet anders dan tijdens de voorjaarseditie van De Première in maart. Waar toen nog veel onduidelijk bleef na de presentatie, presenteerde Sten van der Ham nu een helder verhaal: Accell kiest voor de samenwerking met minder dealers en gaat het assortiment terugbrengen naar minder modellen en uitvoeringen.

Accell Benelux maakt duidelijke keuzes in dealerbeleid en collectie
Sten van der Ham, directeur Accell Benelux, benadrukte in zijn verhaal dat nadrukkelijk gekozen is voor de beste klantervaring, zowel online als offline. Foto Tweewieler

Sten van der Ham, directeur Accell Benelux, benadrukte in zijn verhaal dat nadrukkelijk gekozen is voor de beste klantervaring, zowel online als offline. “Consumenten omarmen e-commerce, maar blijven een keuze maken wat ze online of offline kopen. In ons omnichannel beleid geloven wij in de samenwerking met de vakhandel, we zullen ook geen eigen winkels gaan openen. Wij geloven in de klantervaring bij onze dealers.”

Selectieve distributie

De afgelopen tijd heeft Accell afscheid genomen van een aantal van hun dealers. “Wij kunnen de beste klantervaring bieden door selectieve distributie waarbij we kwantitatieve en kwalitatieve eisen stellen aan ons verkoopkanaal.” ‘Fit om te winnen’: zo omschreef Sten van der Ham de nieuwe strategie voor 2019. We hebben keuzes gemaakt in het dealerlandschap, maar ook in modellen en uitvoeringen. Door dertig procent reductie in modellen kan Accell betere beschikbaarheid, betere afmontage en krachtigere focus met marketing garanderen.

Twee groepen: Lifestyle en Sport

Accell kiest voor de Benelux voor de merken Batavus, Sparta, KOGA, Lapierre, Van Nicholas en Haibike die onderverdeeld worden in twee groepen Sport en Lifestyle. Batavus wordt neergezet als familiemerk en Sparta gaat zich ontwikkelen tot innovatief e-bike merk. Lapierre komt in plaats van Ghost in het sportieve segment, met een uitgebreid assortiment in race en MTB. Als Premium dealer van Accell kan een dealer kiezen voor het segment Lifestyle uit de merken Batavus, Sparta, KOGA en (het assortiment van) Juncker. Voor het segment Sport kan gekozen worden uit de merken KOGA, Lapierre, Haibike (e-MTB’s), Van Nicholas en (het sportassortiment van) Juncker. Hoe meer merken een dealer opneemt in zijn assortiment, des te interessanter het voor hem wordt.

Meer marktconforme condities

Pieter-Jan Rijpstra, Head of Sales & Service, liet weten dat er gewerkt gaat worden met specifieke accountmanagers voor de groepen Sport en Lifestyle. “Premium dealers zullen frequenter bezocht worden. Verder zorgen we voor specialisten in dealersupport. De afgelopen periode waren we minder goed bereikbaar en we zijn volop bezig de service van dealersupport weer op het niveau te krijgen wat de dealer van ons gewend was. Verder gaan we vanaf 2019 werken met een verbeterd garantiemodel en meer marktconforme condities.”

Accell testcenters

Van der Ham meldde verder zo’n 10 tot 12 testcenters te willen openen in Nederland en België. Geïnteresseerde dealers kunnen zich bij hun accountmanager melden. Ook voor de mobile bike service: “Wij zijn fabrikant van fietsen en kunnen reclame maken, maar wij kunnen geen fietsen verkopen en onderhouden, daarvoor zoeken we samenwerking met dealers.”

Juncker en XLC

Accell-Batavus-FINEZ

Batavus Finex concept

Innovatie is een belangrijke pijler in de nieuwe strategie. In diverse presentaties waren onder andere het Batavus Finez concept te zien, een nieuw concept comfort e-bike waar de allergrootste accu’s tot 600 Watt in passen. Onno Kramer, hoofd Ontwerp & Design van Sparta en Batavus, toonde de nieuwe Sparta M8B-serie: een e-bike met Bosch middenmotor. Verder wordt de collectie van XLC uitgebreid van 1.200 naar 2.200 artikelnummers. De onderdelen van het Juncker-merk XLC gaan ook ingezet worden voor de eerste montage in de nieuwe collectie van de merken van Accell, waardoor meer vraag gecreëerd wordt in de after market.

Lees ook:

Accell lanceert app voor Accentry webshop
Accell zet in op selectieve distributie
Accell wijzigt organisatie

 

Foto's

Reageer op dit artikel