nieuws

Opvallende verschuivingen brom- en snorfietsmarkt

Winkel 566

De registraties van brom- en snorfietsen lopen in de eerste helft van dit jaar fors achter. Om precies te zijn respectievelijk 20 en een kleine 30%.

Opvallende verschuivingen brom- en snorfietsmarkt

De belangrijkste achterliggende reden is binnen de tweewielerwereld inmiddels genoegzaam bekend: de invoering van Euro 4-milieunormen begin dit jaar. Volgens Machiel Spiering van Piaggio is dat marktbreed voor een belangrijk deel terug te voeren op wat hij noemt ‘geforceerde registraties’ eind 2017.

Kunstmatig hoge registratiecijfers

Spiering: “We schatten dat het over zo’n 14.000 gaat. Daar komt nog bij dat de markt vorig jaar kunstmatig hoog is geweest, vooruitlopend op de Euro4-invoering. Een dubbel effect. Onze scooters worden weliswaar vanuit Italië geleverd, maar er was rond de jaarwisseling natuurlijk ook wel voorraad in het netwerk.”

2017-modellen onder de radar verkocht

Vrij vertaald: er worden onder de radar ook 2017-modellen verkocht. Onzichtbaar. Die waren immers al geregistreerd. In de markt schat men dat het ongeveer gelijk oploopt met de (op papier) verkoopterugval van een kleine tienduizend. Ondanks alle gedoe rond de scooter. Als ‘generalist’ met een breed aanbod ziet Piaggio op de achtergrond tegelijkertijd andere ontwikkelingen.

Belangstelling voor schakelbrommers neemt af

Speiring: “De aantallen zijn nog niet enorm, maar de belangstelling voor schakelbrommers neemt af. Tegelijkertijd neemt het aantal motorscooters juist toe. Er zijn in ons land ruim een miljoen mensen met een motorrijbewijs. Die lijken te denken: als ik dan toch op de rijbaan moet en met een helm, laat ik dan duizend euro meer uitgeven voor een motorscooter. Dat prijsverschil verdien je alleen al met de verzekering rap terug. Een fijne klantengroep voor de dealers trouwens, want ze willen nette bandjes en goed onderhoud. En rijden meer.”

Belangstelling voor schakelbrommers neemt af

Volop groei in bromfietsen bij SYM

Toch valt op dat de verhoudingen in de top-3 dit jaar zijn verschoven. Ook al kun je er door de vele ‘2017’-scooters onder de radar van de zichtbare verkoopcijfers niet alles over zeggen. Zeker is dat SYM er bij de bromfietsen goed de groei in heeft. Het laat daar als marktleider Piaggio ver achter zich. Met een fors gegroeid marktaandeel ook. Bij de voor de handel belangrijker snorfietsverkopen hangen de bordjes zoals altijd anders, maar ook daar klimt SYM als runner-up toch naar een groter marktaandeel.

Batch bij PostNL

Spiering: “Laat ik vooropstellen dat SYM het gewoon goed doet. Maar ik denk dat je de komende maand toch een wat ander beeld zult zien. We kunnen vooral bij Vespa een aantal spraakmakende nieuwe kleuren en uitvoering pas net leveren – dat loopt goed in de bestellingen – en er komt een batch voor PostNL aan.”

Bij Moteo constateert Sales Manager Sander Velthuizen dat het inderdaad crescendo gaat.

Verandert de rol van Piaggio?

“Ze blijven ijzersterk, maar kennelijk daalt de hegemonie wat. Maar onze groei komt vooral vooral voort uit de veranderde koers die we een jaar of twee geleden hebben ingezet. De professionalisering van het dealernetwerk, nieuwe modellen, strategische aanbiedingen en de marketing spelen dan allemaal mee. Dat wordt door de dealers nu ook goed opgepakt.”

Verder nog opvallende trends in de markt? Zoals de opmars van allerlei vormen van elektrisch rijden? Na het eerste halfjaar meldt VWE dat het een kwart van alle ‘bromfiets’ verkopen is. En bijna negen% van de snorfietsen.

“Daar spelen de speed e-fietsen zeker een hoofdrol, maar je ziet toch ook wel groei in de ‘echte’ e-scooters. Dealers beginnen het wat meer te omarmen, ook omdat de consument er echt om vraagt. Wat ik intussen wel zie is dat bezorgscooters – een belangrijke markt – zo hier en daar worden vervangen door elektrische fietsen.”

Reageer op dit artikel