nieuws

Schijfremmen toegestaan per 1 juli 2018

Winkel 1131

Schijfremmen toegestaan per 1 juli 2018
Afgelopen jaren zijn er meerdere tests met schijfremmen gehouden in het profpeloton. Foto Shutterstock

De UCI heeft in een persbericht laten weten schijfremmen vanaf 1 juli 2018 toe te staan in het wegwielrennen en BMX. Er worden al jaren testen gehouden met schijfremmen. Tot op heden werden deze remmen, als proef, alleen toegestaan voor renners en rensters van UCI-teams.

Met deze wijziging in het reglement mag elke renner ze gebruiken tijdens trainingen en wedstrijden in het wegwielrennen en BMX. KNWU geeft op hun site aan dat vanwege het feit dat het een UCI-regelgeving is, de bond deze regel gaat volgen. “Voor nu wachten we de exacte regelgeving hieromtrent af en houden we dit nauwlettend in de gaten”, aldus de bond.

Regelgeving schijfremmen afwachten

KNWU adviseert alle renners de exacte regelgeving af te wachten, voor het geval de UCI in haar regelgeving uitzonderingen maakt, dan wel technische specificaties toe gaat voegen.

Officieel persbericht UCI

De exacte tekst in het persbericht van UCI luidt als volgt: “Following nearly three years of tests, and in agreement with various stakeholders – teams, riders, mechanics, fans, commissaires, and the bicycle industry via the World Federation of the Sporting Goods Industry (WFGSGI) – the decision has been taken to authorise disc brakes for road and BMX Racing, as of 1st July this year. Point 1.3.025 of the UCI Regulations will be amended to this effect, to allow the use of disc brakes during training and competitions for road and BMX Racing, as is already the case for cyclo-cross, mountain bike, trials and mass participation events.”

Berichtgeving over schijfremmen 

Tweewieler berichtte in 2015 al over de komst van schijfremmen op racefietsen. In april 2015 leek de introductie van schijfremmen nagenoeg zeker te zijn met de aankondiging van een testfase door professionele wielrenners tijdens WorldTour wedstrijden. In oktober van dat jaar leek de weg open, maar na de val van Francisco Ventoso in Parijs-Roubaix in april 2016 laaide de discussie weer op. Hij beweerde na een val dat de vleeswond in zijn been kwam doordat hij zich sneed aan de dunne metalen schijf op de fiets van een andere renner. UCI besloot het gebruik van schijfremmen weer uit te stellen tot nader orde. Per 1 januari 2017 werden de tests met schijfremmen in het profpeloton weer hervat.

Reageer op dit artikel