nieuws

Amsterdamse start-up begint fietsproductie in Nederland

Winkel 1157

Amsterdamse start-up begint fietsproductie in Nederland
Met de productie van de Mokumono Delta willen Tom en Bob Schiller aantonen dat de productie van fietsenframes in Nederland kan plaatsvinden. Foto Mokumono

De Amsterdamse start-up Mokumono heeft een geautomatiseerde fietsproductie methode ontwikkeld waardoor fietsen (weer) in Nederland gemaakt kunnen worden. Tegen dezelfde kosten als in lagelonenlanden. Het gaat om een ‘gewone’, niet-elektrische fiets.

De productie van fietsenframes, de basis van elke fiets, vindt voornamelijk plaats in Zuidoost-Azië. Het maken van een fietsframe is nog steeds goedkoper in lagelonenlanden. Geïnspireerd door de auto-industrie heeft Mokumono een innovatief geautomatiseerd productieproces ontwikkeld. “Op deze manier kunnen we voor een aanvaardbare kostprijs in Nederland een frame maken”, vertelt medeoprichter Tom Schiller.

De techniek die we gebruiken wordt in Nederland al toegepast door partijen als VDL in de auto-industrie. Wij hebben die techniek doorontwikkeld speciaal voor fietsen

Opstart dankzij crowdfunding

Mokumono is een initiatief van de tweelingbroers Bob en Tom Schiller. Bob studeerde af aan de Design Academy in Eindhoven op een frameconcept dat is opgebouwd uit geperste platen van aluminium. Voor de opstart van Mokumono organiseerden ze een succesvolle crowdfunding. Binnen het team is Bob verantwoordelijk voor het ontwerp en productontwikkeling en Tom verantwoordelijk voor de marketing en de productieketen.

Techniek overgenomen van automotive industrie

Mokumono is ervan overtuigd dat de productie van fietsenframes weer terug naar Nederland moet komen. “De techniek die we gebruiken wordt in Nederland al gebruikt door partijen als VDL in de auto-industrie. Wij hebben die techniek doorontwikkeld speciaal voor fietsen”, zegt Tom Schiller. VDL is ook betrokken bij productie van fietsframes in Portugal.

Mokumono Delta 1e eigen fiets

Als bewijs ontwikkelde Mokumono een eigen fiets de ‘Delta’. De eerste honderd fietsen waren al verkocht voordat de productie begon. Deze won tijdens Eurobike 2017 de Gold Award in de categorie urban bike. De eerste serie fietsframes gaat nu geproduceerd worden. De pre-order prijs is € 1.425,-. Een fiets uit de tweede batch kan online worden besteld vanaf € 1.690,-. Het gewicht varieert van 9,8 tot 11,8 kg, afhankelijk van het gemonteerde versnellingssysteem.

Speerpunt productie in Nederland

De broers willen vooral aantonen met hun fiets dat de productie van fietsenframes weer in Nederland kan plaatsvinden. “Er worden jaarlijks 13 miljoen fietsframes geïmporteerd. Het zou toch fantastisch zijn als een groot deel daarvan weer in Nederland gemaakt wordt”, zegt Bob. “Wij zijn van mening dat Nederlanders in staat zouden moeten zijn de beste fietsen ter wereld te bouwen. Alle grote Nederlandse fietsmerken hebben echter hun productie verplaatst naar lagelonenlanden, voornamelijk in Zuidoost Azië. Met Mokumono willen wij de fietsproductie terughalen naar Nederland.”

Proces fietsproductie

De productie van een Mokumono frame begint met de vervormingstechniek dieptrekken. Zo wordt een framehelften uit platte plaat aluminium gevormd. De gespiegelde helft worden vervolgens met een 3D lasersnijder uitgesneden en aan elkaar verbonden doormiddel van laserlassen. De gekozen productietechnieken zorgen ervoor dat productie volledig geautomatiseerd en schaalbaar is.

Kortere lead times

Het eerste model, de Mokumono Delta, is de proof-of-concept. Als alternatief voor lange levertijden en geringe flexibiliteit van een fietsindustrie die afhankelijk is van productie in Azië.

Reageer op dit artikel