nieuws

E-scooter komt er nu echt aan

Winkel 1727

Heel voorzichtig, haast onmerkbaar, doet de e-scooter zijn intrede in het verkeer. Na enkele jaren van teruglopende verkoop stijgt de vraag nu. Ook de grotere partijen in de markt wagen zich er weer aan. Maar of de e-scooter echt gaat doorbreken, hangt van de consument af. Gaat de e-scooter nu echt doorbreken? Tweewieler deed een rondvraag bij diverse tweewielerspecialisten en vroeg naar hun ervaringen en verwachtingen.

E-scooter komt er nu echt aan

Ontwerper Peter van der Veer is overtuigd van de kracht van de e-scooter. “Belangrijkste voordeel is het ontbreken van uitstoot. Zodra gemeentes de scooter met verbrandingsmotor verbieden of ontmoedigen door extra hoge belastingen of fiscale voordelen (zie kader, red.) kan dit voordeel ook dwingend worden opgelegd. Verder heeft de e-scooter lage kosten voor energieverbruik, is onderhoudsarm en heeft een lange levensduur. De grote nadelen zijn nu de hoge aanschafkosten en beperkte actieradius.”

Marco Lindhout, Moteo: ‘E-scooter is onze redding’

Marco Lindhout, Moteo

Marco Lindhout

Omdat de huidige leveranciers van Moteo nog geen e-scooter aanbod klaar hebben, is het bedrijf op zoek naar een leverancier die dat wel is. “Gezien ons merkenportfolio zoeken we bewust naar een merk dat zich specialiseert in e-scooters. Wij zien de e-scooter als onze redding op langere termijn. De huidige scooter heeft een dusdanig negatief imago bij de hedendaagse beleidsmakers dat we met de benzinescooter altijd in de hoek zitten waar de klappen vallen. De e-scooter zal op lange termijn een groot gedeelte van de huidige markt gaan vervangen, het aanbod zal groeien, het volume zal stijgen en hierdoor ontstaat meer efficiënte productie met als gevolg een kleiner prijsverschil.

Ronald de Bakker, Ebretti: ‘E-scooter lijkt op e-bike’

Ebretti is al jaren actief op de markt voor e-scooters, zo zegt Ronald de Bakker. “We hebben naast onze twee bestaande modellen onlangs een nieuw model geïntroduceerd. We hebben dan ook vertrouwen in het groeien van de markt. In het verleden is er veel slecht materiaal op de markt gekomen en de service verliep ook nog eens slecht. Tegenwoordig zijn er veel betere accu’s op de markt. Ook het feit dat grotere partijen nu met een eigen scooter komen helpt daarbij. De service zal dan stijgen. Bovendien is het onderhoud van een e-scooter ongeveer hetzelfde als een elektrische fiets. Daar zijn veel dealers inmiddels al bekend mee. De stap is wat dat betreft dus niet zo groot.”

Peter Wichink Kruit, WK Scooter Centre: ‘Vraag zal ongetwijfeld gaan stijgen’

Peter Wichink Kruit, WK Scooter Centre

Peter Wichink Kruit

In Deventer rijden al enkele e-scooters rond van Peter Wichink Kruit van WK Scooter Centre. “Er is nu nog weinig vraag naar in onze regio maar dat zal ongetwijfeld gaan veranderen.” In het verleden verkocht Wichink Kruit Sym, Tomos, Yamaha en Nimoto. “Maar dat is allemaal alweer gedaan. Nu heb ik Monasso en BTC. We zijn ook geïnteresseerd in het nieuwe merk van Moteo en gaan er zeker verder op in zodra de modellen beschikbaar zijn.” Alles hangt af van de prijs/kwaliteit, zegt Wichink Kruit. “Daarnaast wordt elektrisch rijden behoorlijk geromantiseerd. Als de klant echter alle voor- en nadelen op termijn op een rij zet valt de keuze nog steeds veelal op de verbrandingsmotor.”

Steven van Wijk, ScooterSMART: ‘Ik verwacht groeiende verkoopaantallen’

Steven van Wijk van het Almerense ScooterSMART

Steven van Wijk

Sinds 2011 heeft Steven van Wijk van het Almerense ScooterSMART e-scooters in zijn assortiment. Sindsdien ziet hij gestaag zijn verkoopcijfers stijgen. “Ik heb Emco en Iostar, maar in het verleden heb ik ook Novox gehad. Met Emco ben ik tevreden over de kwaliteit en de mate van aftersales. Sinds kort verkoop ik ook Ionex. En er zijn nu steeds meer grote partijen die e-scooters gaan verkopen, zoals Piaggio en Moteo. Ik verwacht dat dit ook bij mij gaat zorgen voor meer aandacht en verkoop.”

Dit artikel komt uit het aprilnummer van Tweewieler. Bent u al abonnee? Dan heeft u gratis toegang tot de digitale versie.

Lees ook: Wanneer breekt de e-scooter eindelijk door?

Reageer op dit artikel