nieuws

Revolutionaire band zonder lucht van Schwalbe

Winkel

Schwalbe brengt het revolutionaire Airless System op de markt, een band zonder lucht. In plaats van lucht bestaat de binnenband uit een extreem elastisch thermoplastisch Polyurethaan. De montage en verkoop vindt exclusief plaats via de gecertificeerde fietsenwinkel.

Revolutionaire band zonder lucht van Schwalbe
100 procent onderhoudsvrij fietsen: hiervoor brengt Schwalbe het revolutionaire Airless System op de markt. Foto Schwalbe

Dankzij de Schwalbe Airless System kan de consument 100 procent onderhoudsvrij fietsen. Het elastisch thermoplastisch Polyurethaan zorgt voor een lichte loop en comfort. Het Schwalbe Airless System kreeg al een nominatie Fiets Innovatie awards, onderdeel van de Fiets awards.

10.000 kilometer zorgeloos fietsen

Zorgeloos fietsen, dat is bij deze band letterlijk het geval. Bij normaal gebruik kan er tot wel 10.000 kilometer zorgeloos worden gefietst met het Airless System. Zonder onderhoud. Je kunt nooit meer lekrijden en je hoeft nooit meer te pompen.

Band ‘gedraagt’ zich als band met lucht

Met een gevoelsmatige luchtdruk van rond de 3,5 bar zijn de rijeigenschappen vergelijkbaar met die van een binnenband. “Wat betreft het comfort, de levensduur en het onderhoudsvrije systeem, biedt ons Airless System voor het eerst een echt alternatief voor de binnenband,” zegt René Marks, Schwalbe product manager touring.

Het Schwalbe Airless System biedt voor het eerst een echt alternatief voor de binnenband

Materiaal geeft nieuwe dimensie in veerkracht

Massieve binnenband systemen bestaan al. Wat dit nieuwe Airless System zo buitengewoon maakt, zijn de technische eigenschappen van de foamdeeltjes, bestaande uit thermoplastisch polyurethaan (E-TPU), bekent onder de merknaam Infinergy van BASF (patent). Het is hetzelfde materiaal dat in de zolen van Adidas BOOST hardloopschoenen gebruikt wordt. Zo heeft de Airless tube een uitstekende demping, biedt het veel comfort en geeft zelfs een energieboost dankzij de uitmuntende flexibiliteit van het materiaal.

Veerkracht maakt het verschil

“Precies die sensationele veerkracht maakt hét verschil in vergelijking met de tot dusver gebruikte foamsoorten voor solid tubes,” verklaart Marks. “De fysieke kracht waarmee het gecomprimeerde materiaal weer naar haar oorspronkelijke vorm terugveert, is bij dit E-TPU foam meer dan tweemaal zo hoog dan bij bestaande systemen. De oorzaak: het E-TPU-foam bestaat uit duizenden hermetisch verzegelde luchtkogeltjes. Ze vormen samen een zeer elastisch luchtkussen, dat niet wordt beïnvloed door permanente belasting veroorzaakt door continu rollen en grote temperatuurschommelingen.”

Duizenden mini luchtkussentjes

“De Airless tube met zijn duizenden mini luchtkussentjes en enorme regeneratievermogen biedt geweldige voordelen ten opzichte van huidige materialen voor massieve binnenbanden en is een echt alternatief voor de binnenband,” verklaart René Marks. “De technische voordelen gaan gepaard met een licht prestatieverlies. De rolweerstand en het gewicht zijn iets hoger dan bij binnenbanden. Maar overal waar een 100% onderhoudsvrij systeem de prioriteit heeft, verslaat het Airless System de binnenband.”

Luchtbinnenband voor sportief

Marks voegt daaraan toe: “Voor fietsers die veel waarde hechten aan goede prestaties en een fijn uitgebalanceerd spel tussen band, binnenband en ondergrond, blijft de binnenband de eerste keus. Met name sportieve fietsers zijn met de klassieke butyl-binnenband of tubeless systemen het beste af.”

Geinteresseerd? Lees Schwalbe Airless omzetmaker voor vakhandel

Lees ook Schwalbe introduceert speciale e-bike banden

Foto's

Reageer op dit artikel