nieuws

KOGA toont prototype nieuwe baanfiets

Winkel

Het prototype van de KOGA-baanfiets werd vorige week op de openingsavond van de WK gepresenteerd. Afgelopen weekend was het frame te bewonderen op de stand van KOGA op de Bike MOTION. Vanaf 2019 gaat de nationale baanselectie van de KNWU op deze fiets op jacht naar goud op de Olympische Spelen in Tokyo.

KOGA toont prototype nieuwe baanfiets
Het frame was tijdens de presentatie en afgelopen weekend op de Bike MOTION te zien in een camouflagetint, zoals ook in de auto-industrie gebruikelijk is. Foto KOGA

De nieuwe baanfiets van KOGA wordt onder de noemer Project Tokyo gelanceerd. Einddoel van de samenwerkende partijen KOGA, TU Delft, Actiflow en Pontis Engineering is een bijdrage leveren aan het winnen van goud op de Olympische Spelen van Tokyo in 2020. Volgens Harald Troost, Marketingmanager KOGA, is de nieuwe baanfiets belangrijk voor het merk: “KOGA heeft als kernwaarden passie, prestatie en perfectie. De sponsoring van de Nederlandse baanselectie en de ontwikkeling van dit nieuwe baanframe is voor ons een uitstekend middel om ons merk te laden met deze kernwaarden naar een internationaal publiek. De afgelopen week tijdens het WK baanwielrennen is KOGA veel in beeld geweest over de hele wereld wat aansluit bij onze ambitie om ook in de exportmarkten nog succesvoller te worden.”

Stijfheid behouden

Op verzoek van de succesvolle Nederlandse baanrenners werd de al vaak geroemde stijfheid van de huidige fiets, de Kimera, behouden, en is er gezocht naar winst op het gebied van aerodynamica. “Die winst is er nu volgens de rekenmodellen. Met name door in het nieuwe frame te werken met scherpe hoeken en platte vlakken. Daarmee onderscheidt dit frame zich van de Kimera, die juist meer ronde lijnen kent. Uiteraard gebeurt dit allemaal binnen de regels van de UCI. Wel zijn daarbij nadrukkelijk de grenzen opgezocht. Opvallend detail is dat de stuurpen helemaal is weggewerkt, zodat het frame overloopt in het stuur”, aldus Harald Troost.

Nieuw frame in camouflagetint

Het frame was tijdens de presentatie en afgelopen weekend op de stand van KOGA op de Bike MOTION te zien in een camouflagetint, zoals ook in de auto-industrie gebruikelijk is. Hierdoor zijn de details op foto en video minder herkenbaar voor concurrenten die eventueel inspiratie op willen doen voor een eigen baanfiets. KOGA tekent voor het frame, de voorvork en het stuur en adviseert de KNWU verder op het gebied van overig materiaal zoals bijvoorbeeld de wielen.

KNWU gaat voor olympisch succes

“Ik ben onder de indruk van wat eruit de samenwerking van de gezamenlijke partners is gekomen. Na de Olympische Spelen van Rio hebben we als wielerbond met KOGA samengezeten in het besef dat we momenteel een bijzonder sterke baanlichting hebben. De successen van Elis Ligtlee (goud op de keirin) en Matthijs Buchli (zilver op de keirin) op de Olympische Spelen in Rio getuigen daarvan. Als bond is het zaak om alles op alles te zetten om in Tokyo opnieuw voor olympisch succes te gaan” , zegt Vincent Luyendijk, Directeur KNWU.

Rol TU Delft

De TU Delft heeft al haar activiteiten op gebied van sport samengebracht in het TU Delft Sports Engineering Institute. Binnen het instituut wordt fundamentele kennis vanuit verschillende disciplines samengebracht en toegepast op de uitdagingen in de sport. Om de baanfiets sneller te maken bundelen experts op het gebied van aerodynamica, fietsdynamica en constructietechniek kennis en expertise voor de meest optimale baanfiets.

Nieuwe technieken

“De ontwikkeling van de nieuwe baanfiets biedt de TU Delft de mogelijkheid expertise te bundelen in het ontwerp. Ook de samenwerking tussen het bedrijfsleven, de wetenschap en topsport is heel interessant. Baanwielrennen levert ons de mogelijkheid om in een omgeving waarin er nauwelijks invloed is van externe elementen- zoals die bestaan bij het wegwielrennen – tal van nieuwe technieken toe te passen. Technieken waar wij, ook bij andere projecten, ons voordeel kunnen doen”, geeft Daan Bregman, projectleider TU Delft aan.

 

Reageer op dit artikel