nieuws

Binnenkijken bij E-bike Store Hoorn

Winkel 2664

Van Vliet Tweewielers in Hoorn werd begin dit jaar De Fietsenmaker, verhuisde, en werd vervolgens E-bike Store Hoorn (per 1 april). Veel veranderingen in een korte periode en een bewuste herpositionering om klaar te zijn voor de toekomst. “De branche is enorm aan het veranderen. Je moet vooruit kijken, naar de lange termijn, anders ga je de boot missen”, is de overtuiging van eigenaar Leon Slijkerman.

Binnenkijken bij E-bike Store Hoorn
Het interieur van E-bike Store Hoorn is uitgebreid te zien in het video item van Noord Holland Nieuws over de groeiende populariteit van de e-bike en speed pedelec. Foto E-bike Store Hoorn

“Mijn oude winkel had geen bestaansrecht meer,” zegt hij stellig. “Niet qua presentatie en beleving. En ook niet wat de locatie midden in een woonwijk betreft.” Als jarenlang bestuurslid van BOVAG Fietsbedrijven was hij zich er zeer van bewust hoe snel de sector aan het veranderen is. “Consumenten zoeken online. Met Google Street View krijgen ze een zeer goede indruk van jouw winkel en de omgeving. Voor mijn oude winkel was dat niet positief. Die had geen uitstraling, geen aantrekkingskracht.”

Herpositionering

Bij het herpositioneren hoorde dus niet alleen een rigoureus andere aanpak, maar ook de zoektocht naar een nieuwe locatie. Die uiteindelijk resulteerde in een groot winkelpand in hartje Hoorn. “Voor ons vernieuwende concept hadden we een bijpassende locatie nodig. Dit concept staat of valt met voldoende traffic in de winkel. En het komt hier optimaal tot zijn recht. Op een perifere locatie of bedrijventerrein gaat dit concept niet werken.”

Winkelconcept E-bike Store

Het winkelconcept, E-bike Store, is gestoeld op een aantal duidelijk omschreven en doordachte pijlers. De meest in het oog springende is de keuze om enkel elektrische fietsen in het assortiment op te nemen. Welke merken elektrische fietsen dat zijn, vindt Leon van ondergeschikt belang. Het gaat om een consistent concept. “Je moet je onderscheiden. Je collectioneert zodanig dat het in jouw concept past en je onderscheidend bent van anderen.” Op de huidige locatie is dit het voorbeeld bij uitstek. Nog geen 50 meter verderop in de winkelstraat zit Konijn Cycles, een sportief georiënteerde winkel. De winkels bijten elkaar niet, integendeel, ze versterken elkaar.

Specialisme als uitgangspunt

Specialisme als uitgangspunt om je te onderscheiden. Daar geloven ze in bij E-bike Store Hoorn. Gestoeld op realisme. Want wat nu een verregaande keuze lijkt, namelijk enkel elektrische fietsen in het assortiment, gaat in de nabije toekomst mainstream worden. De elektrische fiets vertegenwoordigt binnen een paar jaar 65% of meer van de verkoop- en werkplaatsomzet. De gewone fiets is dan bijzonder geworden en vormt niet meer de hoofdmoot voor de fietsenwinkel. Leon: “Je moet nadenken over je positie als winkel en ondernemer. Er gaan beslist nog winkels afvallen de komende jaren. De groten worden groter. Hoe overleef je als kleinere winkel? Het voordeel van het E-bike Store concept is dat het ook prima past bij een winkel van 600 vierkante meter.”

Strategisch plan

Mike van Vliet is aangeschoven bij het gesprek. Hij houdt zich binnen het E-bike Store concept primair bezig met de strategie en marketing. Dat past helemaal in de lijn van zijn vorige werk, als marketeer bij een sterk, internationaal merk. “Wat ik daar vooral heb geleerd, is dat je moet nadenken over de toekomst. Niet zomaar wat doen, maar een goed onderbouwd strategisch plan opstellen met toekomstvisie. Waar wil je staan over 5 of 10 jaar? Ons concept toetsen we elk jaar aan de marktomstandigheden en schaven het bij. Retail moet flexibel zijn en snel kunnen schakelen om te overleven.” Samen met Leon vormt hij het ‘E-team’ van E-bike Stores. Ze fungeren als strategisch adviseur op het gebied van sales en marketing. “We hebben veel raakvlakken en zitten op één lijn.”

Welke klant wil je bedienen?

Een van de zes pijlers in het strategische plan van het E-bike Store concept is de propositie. Je bepaalt hierin welke klant je wilt bedienen. En hoe je deze keuze vervolgens gaat invullen. Als dit duidelijk is, heeft de klant er begrip voor merken ze in Hoorn. De keuze voor enkel elektrische fietsen is goed uit te leggen aan de klant en spreekt de mensen aan. De doelgroep voor e-bikes geeft veel geld uit voor zijn fiets en de beleving en verzorgde sfeer die de winkel biedt, sluit daar nauw bij aan.

Duidelijke identiteit

De assortimentskeuze geeft de winkel een duidelijke identiteit. Identiteit is ook een pijler in het concept. Identiteit is veel meer dan een afgebakend assortiment neerzetten. Het complete plaatje heeft een eenduidige uitstraling gebaseerd op bepaalde kernwaarden. Die zijn warmte, aandacht, innovatie, menselijkheid, beleving, verbinding, duurzame mobiliteit. Samen vormen deze de ‘corporate identity’. Een woord dat in de vocabulaire van Mike heel gewoon is. “Om een sterk merk neer te zetten, moet je consistent zijn in al je uitingen. Voor dit nieuwe winkelconcept hebben we een huisstijl handboek. Alles wordt volgens dit handboek gedaan.” In de winkel is bijvoorbeeld geen enkele merkuiting te vinden. Logo, fotografie, kleurgebruik; het is allemaal consistent doorgevoerd. Zelfs de antieke ruitjes bij de werkplaats zijn bewust wat stoffig, geheel passend bij de vintagestijl.

Premium uitstraling

De uitstraling van E-bike Store Hoorn is premium te noemen. De warme, uitnodigende look and feel van de winkel is zeker ook geschikt voor kleine winkels op de juiste (centrum)locatie. Het interieur heeft een industriële look met veel warme elementen. Er is gebruikgemaakt van hout en vintage decoratie, wat een mooie tegenstelling geeft tussen ‘oude’ en nieuwe technologie. De groene led-lichtlijn aan het plafond creëert niet alleen een mooie looplijn door de winkel, maar ook een warme sfeer. De werkplaats is helemaal open en daardoor laagdrempelig. Klanten kunnen meekijken op beeldschermen bij het uitlezen van de software. Er komt vanuit de werkplaats makkelijk traffic naar de showroom. Overigens kunnen mensen ook met een ‘gewone’ fiets in de werkplaats terecht. Op een verhoogde grote houten vlonder is een uitgebreide koffiehoek ingericht. Opvallend is ook de ‘Delivery’ hoek met graffiti wand, een deel van de winkel waar de klant zijn elektrische fiets krijgt en waar alle rust en ruimte is om de nodige uitleg te geven over gebruik, display en accu en dergelijke.

Lees ook Binnenkijken bij Fietswarenhuis.nl

 

Lees de volledige artikel in het decembernummer van Tweewieler. Bent u al abonnee? Dan kunt u het interview teruglezen in het digitale magazine

 

 

Foto's

Reageer op dit artikel