blog

DESIGN: OV fiets

Winkel 1231

DESIGN: OV fiets

De fiets blijft ontwerpers en ontwikkelaars continu inspireren. Ontwerper Peter van der Veer geeft in de Design-blog zijn visie op nieuwe ontwikkelingen en interessante zaken uit het verleden. In deze blog staat de OV fiets centraal.

Vorig jaar vierde NS dat ze 10 jaar de OV Fiets onder hun hoede hadden. Het idee om een huurfiets als middel van natransport voor de trein te gebruiken bestond al. Je kon al decennia lang fietshuurfietskaartjes aan het loket van stations met bewaakte stalling kopen. Dat koste ongeveer 6 gulden per dag en dan kwam er een toeslag bij wanneer je de fiets wilde verzekeren.

Omslachtige huurprocedure

De huurprocedure was zeer omslachtig: je moest een legitimatiebewijs inleveren of laten kopiëren, een formulier invullen en een borg storten. Met de komst van OV Fiets ging het allemaal veel soepeler: eenmalig werd je lid van OV Fiets en kocht een pas. Daarop stond een streepjescode, waarna de stallingsbaas alleen maar even hoefde te scannen en hup, daar kon je gaan met een degelijke fiets voor ongeveer 2 euro per dag. Inmiddels zijn de abonnementskosten afgeschaft en betaal je 3,85 euro per 24 uur.

4 miljoen ritten

Vorig jaar werden ruim 4 miljoen ritten gemaakt op een OV fiets. Het product wordt gezien als een groot succes. De OV Fietsen zelf zijn tot nu toe allemaal (20.500 stuks) geleverd door Robert Pieters met zijn bedrijf Bikes2Go. In 2015 werd de laatste keer een aanbesteding gehouden waarbij Pieters enkele vernieuwde modellen presenteerde. Onderdeel van de beoordelingsprocedure was een test door reizigers op het jaarbeursplein bij Station Utrecht Centraal. Robert had hulp ingeroepen van ontwerpbureau vanderveerdesigners en won de aanbesteding.

Meer DESIGN-blogs van Peter van der Veer:

 

Reageer op dit artikel