artikel

Amazon komt naar Nederland; gevolgen voor de (r)etailer

Winkel 5532

Amazon komt naar Nederland; gevolgen voor de (r)etailer
Achter de schermen blijft Amazon structureel stappen zetten om ook de Nederlandse consument voor zich te winnen.

Verkopers op Amazon ontvingen eind oktober het bericht dat Amazon.nl begin 2020 écht gelanceerd wordt. Het bericht volgt op signalen dat er in Nederland iets te gebeuren stond. Marketplace Specialist Daniel Paay schetst wat de gevolgen kunnen zijn van de komst van Amazon.

Volgens Marketplace Specialist Daniel Paay zijn de gevolgen van zo’n ‘Amazon Effect’ in een branche aanzienlijk. Alle partijen die verbonden zijn aan e-commerce ondervinden de gevolgen: van fabrikant, retailer en distributeur tot aan logistieke bedrijven en digital agencies. Scan hieronder snel wat de gevolgen zijn voor jouw bedrijf.

Fabrikant; directe verkoop gemakkelijker

Marketplace Specialist Daniel Paay: “de (r)etailer krijgt meer moeite om zelf online te verkopen.”

Marketplace Specialist Daniel Paay: “de (r)etailer krijgt meer moeite om zelf online te verkopen.”

“Fabrikanten gaan in toenemende mate rechtstreeks aan consumenten verkopen. Amazon maakt dat erg makkelijk”, legt Paay uit. “Gevestigde A-merk fabrikanten reageren vrij traag om actief met Amazon aan de slag te gaan. Nieuwe of kleinere merken en fabrikanten kunnen door Amazon veel winnen, omdat zij direct toegang krijgen tot miljoenen potentiële klanten. Zij zetten veel marketingbudget bij Amazon in. Dit resulteert in betere productpagina’s, betere vindbaarheid en effectievere campagnes.”
“Het komt zelfs regelmatig voor dat een B-merk beter presteert dan een A-merk. Een fabrikant krijgt meer focus op productontwikkeling. Binnen een marketplace draait het immers om de toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen. Heeft een product dat niet? Dan kom je daar via Amazon heel snel achter. De rol van de fabrikant verandert en dat heeft weer gevolgen voor een B2C en B2B retailer.”

Distributeur; kansen voor private labels

“De gemiddelde distributeur heeft nagenoeg hetzelfde assortiment als een B2C (r)etailer, waardoor hij wordt overschaduwd door de groei in D2C. Er zijn distributeurs die via Amazon verkopen, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Vaak gaat het dan om private label- of licentieproducten.”

De (r)etailer; verkopen via Amazon werkt niet

(R)etailers met een concurrentiegevoelig assortiment worden versneld uitgeschakeld. Daniel Paay: ”Wanneer je niet uniek bent met jouw assortiment, dan kun je alleen nog op prijs concurreren. Voor dit type retailer heeft het vrijwel geen zin om via Amazon te gaan verkopen. Amazon zal ook steeds meer online verkeer via Google afvangen. De (r)etailer krijgt meer moeite om zelf online te verkopen. Ook proberen buitenlandse fabrikanten doelgericht via Amazon.nl de Nederlandse consument te bereiken. Dit gaat alleen maar toenemen. Marktplaatsen als Amazon en Bol.com ondermijnen het bestaansrecht van de MKB (r)etailer.”

Impact op logistiek en marketing

Vervolgens ontstaat ook impact op logistiek, vervolgt Paay. “Verkopers op Amazon kiezen vaak voor ‘Fulfilment By Amazon’: een belangrijke parameter om de ‘Buy Box’ te winnen. Wanneer Amazon met logistieke bedrijven gaat samenwerken, dan komen de marges van deze bedrijven onder druk te staan.”
Fabrikanten zijn steeds beter in staat zelf te verzenden of te leveren. Paay: “De toegevoegde waarde van een platform zit bij logistiek vooral in de last-mile-delivery. In e-commerce wordt logistiek ook wel ‘The Final Frontier’ genoemd, dat vergt een ander type organisatie en DNA.”
Tenslotte verschuift door de groei van Amazon in Nederland marketingbudget van Google, van de eigen webportal en de loyaliteitsprogramma’s naar Amazon.

Toekomstperspectief: e-commerce landschap nooit meer hetzelfde

Daniel Paay is overtuigd dat een nieuwe online speler de platformisering in Nederland ongetwijfeld commercieel gaat benutten. “Dit vraagt om een ander type data ecosysteem en e-commerce team: een gewone webshop of retailmarktplaats voldoet dan niet meer. Vanwege de hoogconjunctuur voelen (r)etailers zich nu nog comfortabel, maar zodra de economie afkoelt of de laagconjunctuur weer inzet, zal het e-commerce landschap nooit meer hetzelfde zijn.”


Wellicht vind je dit artikel ook interessant:

 

Reageer op dit artikel