artikel

VWE-cijfers brom- en snorfiets eerste halfjaar: groei bromfietsen

Winkel 499

VWE-cijfers brom- en snorfiets eerste halfjaar: groei bromfietsen
Door de actuele perikelen rond helmdraagplicht en de verhuizing naar de rijbaan in Amsterdam lijkt bij de koper de onzekerheid toe te nemen over de toekomstige maatregelen met betrekking tot de snorfiets. Foto Richard Mouw

In het eerste halfjaar klommen de verkopen van bromfietsen vrijwel continu door naar een steeds beter niveau. Uiteindelijk stond de teller eind juni ruim de helft hoger dan in het eerste halfjaar van 2018. Dat heeft voor een deel te maken met de populariteit van de speed e-fiets, maar laat ook zien dat veel kopers de stap ‘omhoog’ uit de snorfietsklasse nemen.

Daarbij spelen de actuele perikelen rond helmdraagplicht, de verhuizing naar de rijbaan in Amsterdam en onzekerheid over toekomstige maatregelen van de landelijke overheid een hoofdrol. Ook de ‘zekerder’ restwaarde van bromfietsen speelt mee.

Snorfietsen onder druk

De snorfietsen staan – na een sterke start begin dit jaar – in het tweede kwartaal zwaar onder druk in de showrooms. In de VWE-verkoopstatistieken duiken de verkopen in juni om de zojuist genoemde redenen zelfs ruim een kwart onder die van dezelfde periode vorig jaar. Alle ‘winst’ van de jaarstart in dit segment is daarmee verdampt.

Opmars bromfiets

De totaalverkopen van snorfietsen kwamen over de zes maanden op eenzelfde niveau uit als vorig jaar. Toen de klap van de EURO3-invoering nog in de markt nagalmde. De opmars van de bromfietsklasse zorgt er wel voor dat in het eerste halfjaar cumulatief – voor de omzet in feite het belangrijkste gegeven – ruim 4.000 extra verkopen konden worden genoteerd.

Verbetering snorfietsen?

Voor het jaarresultaat zal echter veel afhangen van de ontwikkelingen in de zomer. Helaas wijst aan de snorfietskant niets op een spoedige verbetering van de actuele ontwikkelingen.

De top-5 bromfietsen

De top-5 bij de bromfietsen over de eerste zes maanden van het jaar: SYM stabiel aan de leiding, voor Piaggio en een flink gegroeid Kymco. Bij die laatste lijkt de aangepaste prijspolitiek te werken. Stromer speed e-fietsen vinden we op vier en Peugeot staat (nipt voor Niu) op de vijfde plek.

Top 5 snorfietsen

Bij de snorfietsen bezet Piaggio zoals inmiddels bijna traditioneel de eerste positie, maar de Italianen hebben in de verkoopaantallen ‘veren gelaten’ en zien SYM als ‘runner-up’ dichterbij komen. Die groeien tegen de trend in juist met enkele honderden verkopen. De top-5 wordt verder aangevuld door La Souris, BTC en AGM. Opvallende winst is verder te zien bij Peugeot en Niu, respectievelijk op de zesde en achterste positie.


Lees ook:

 

Reageer op dit artikel