artikel

Praktische tips voor een nieuwe winkelinrichting

Winkel 4433

Praktische tips voor een nieuwe winkelinrichting

Klanten worden steeds kritischer en raken sneller verveeld. Een oubollige winkel(inrichting) kan écht niet meer, een lekkere en frisse look is een must. Maar… waar moet u op letten wanneer u flink de bezem door uw winkel wilt halen? En wat zijn de laatste trends? Interieurbouwer Paul Steen neemt u aan de hand en geeft praktische tips die uw winkel karakter geven en de klant helpen verleiden. Doe er uw voordeel mee!

Als een consument 2.500 tot 3.000 euro aan een fiets wil besteden, voelt hij zich volgens Paul Steen van Steen Interieurbouw in Marrum belangrijk en moet alles kloppen. “Een goede presentatie creëert dan vertrouwen. De buiten- en binnenkant van de zaak moeten aansluiten bij het profiel van de winkel. Het gevoel bij de entree is belangrijk. Bij bijvoorbeeld een budgetwinkel kan een fietsenstalling handig zijn, maar bij de exclusievere zaak moet je er juist alles aan doen om de klant als vip te onthalen.”

TIP: Geef stijlvol informatie bij de producten

Ook belangrijk bij het interieur: de wijze waarop productinformatie wordt getoond. Paul Steen: “Doe het niet met een schreeuwerig kaartje, zoals bij de bakker. Dat vind ik helemaal niks. De gemiddelde aanschafprijs ligt steeds hoger, het is niet zomaar een product. Wij maken sinds kort roestvrijstalen presentatiezuilen waarin je A5-kaarten hangt. Daarop staan per fiets de kernpunten, wat zeker bij e-bikes belangrijk is. De klant krijgt goede voorlichting, heeft alle vrijheid om rustig te shoppen en kan zo nodig iemand aanspreken.”

Meer tips na het kader.

TIP van de architect

‘Het staat snel te vol’

Nadat Paul Steen bij de klant is geweest, krijgt interieurarchitekt Herman Vos een lijstje met wensen: het aantal merken, fietsen, stellingen. “Als eerste teken ik het pand uit en dan ga ik puzzelen. Alles moet een plekje krijgen en pas daarna gaan we kijken naar de beleving en styling. Wat je bijna altijd ziet, is dat ondernemers te veel willen plaatsen. Met fietsen en stellingen staat het al snel te vol. Een paar jaar geleden heeft een bedrijf op ons advies 40 procent minder fietsen geplaatst en daardoor verkoopt het nu meer duurdere fietsen. We horen vaak van klanten: we hebben niet gekregen wat we vroegen, maar wel wat we willen. Het is prettig als we in een vroegtijdig stadium betrokken worden, bijvoorbeeld als de nieuwbouw nog aanstaande is. Dan kun je meedenken over de routing, het indelen van de werkplaats en het plaatsen van buitendeuren.”

 

TIP: Begin bij het begin; wat is je visie

Hamvraag is natuurlijk; waar begin je als je de zaak onder handen wilt nemen? Steens advies: maak een masterplan met daarin een langetermijnvisie en een aanpak. “Begin grof en maak het plan steeds fijner. Start met de logistieke route. Waar bouw je de werkplaats? Waar houd je de voorraad? Waar komen goederen binnen? Waar komt de balie? Mijn advies is om de balie meer de winkel in te plaatsen. Mensen met een snelle vraag lopen dan door je winkel; je kunt hen verleiden.”

TIP: Leuke koffiecorner maakt wachten aangenaam

Tegenwoordig kiezen meer zaken voor een koffiecorner met zitgedeelte, ziet Steen. “Goede koffie is belangrijk voor als de consument even moet wachten op een reparatie. Presenteer ook het bikecafé op een goede manier, dus met een lekkere zithoek en niet met plastic stoelen. En serveer lekkere koffies in serviesgoed in plaats van in kartonnen of plastic bekers. Dat draagt bij aan optimale beleving.”

Meer tips na de foto.

TIP: Geen dure e-bikes tussen goedkope stadsfietsen

In hetzelfde masterplan komt ook het karakter van de winkel terug. “Welke merken voer je? En hoeveel fietsen wil je tonen? Heb je high-end merken, dan ben ik voorstander van een shop-in-shop, volledig in de stijl van de desbetreffende fabrikant. Mensen die voor een instapper komen, maar toch veel wensen hebben, kun je meenemen naar de presentatie van het merk uit het hogere segment. Soms zien we dat een dure Riese & Müller tussen fietsen van 600 euro staat. Dat moet anders.”

TIP: Inrichting moet aansluiten bij je doelgroep

Verder moet de restyling matchen met het profiel en de uitstraling van de zaak. “Iedere winkel is anders en heeft een eigen doelgroep. Dat is goed, want door onderscheidend te zijn kom je verder. Met behulp van moodboards met foto’s en voorbeelden zoeken we naar een styling die past bij het DNA van de zaak. Sommige dingen spreken de ondernemer aan, sommige dingen helemaal niet. Dat tasten we af.”

Meer tips na het kader.

TIP van de tekenaar

‘Zwart staal is helemaal hot’

“Bij wat Herman Vos getekend heeft, koop ik de materialen in”, vertelt Wiebren Schilstra. “Wat we meer zien en vaker gebruiken dan voorheen is zwart staal, al dan niet gelakt of gecoat. De industriële look duikt als trend op in de fietsenbranche. Daarnaast zien we veel hout. We werken veel met gemelamineerde spaanplaten met een ruigere uitstraling, zoals kasteeleikenhout. Het past bij de wens om meer sfeer en beleving in zaken te brengen. We bewerken al het materiaal bij ons in huis, in een heel moderne fabriek. Veel van het werk is geautomatiseerd, met CNC-machines. Dat moet ook wel, want zoiets als gemelamineerde spaanplaten kun je niet met huis-, tuin- en keukenapparatuur bewerken. Met robots gaat dat pas echt strak.”

 

TIP: Maak je inrichting flexibel

Inzet van flexibele onderdelen maakt het gemakkelijker om snel te wisselen. “Het mooie is dat eigenlijk alles flexibel is te maken: tafelpodia’s, zuilen, desks. Je hoeft maar weinig nog tegen de wand te schroeven. Door muren te beplakken en met framedoeken te werken kun je ook vrij gemakkelijk, en tegen acceptabele prijzen, wijzigingen doorvoeren. Een tip bij foto’s is om voor lokale foto’s te kiezen. De prachtige fietsbrug bij jou in de buurt spreekt meer tot de verbeelding dan een foto van New York.”

TIP: Kijk elke vijf jaar kritisch naar de kleuren en de stijl

Steen krijgt geregeld de vraag hoe lang een interieur meegaat. “Je kunt beter vragen: wanneer is een interieur nog van deze tijd? Het advies is eens per vijf jaar te kijken naar je kleuren en stijl. De veranderingen hoeven niet heel groots te zijn, maar je kunt trends niet negeren. Op dit moment wordt er veel gewerkt met natuurlijke materialen, zoals ruw hout. Maar ook industriële uitstralingen zijn populair. Dat zie je aan het gebruik van blank gelakt staal en gepolijste betonvloeren.”

Meer tips na de de foto.

En wat gaat dat allemaal kosten?

Steen informeert tijdens intakegesprekken altijd naar een budgetindicatie. “De kosten zijn afhankelijk van de wensen. Moet de werkplaats vervangen worden en wil de ondernemer een nieuwe vloer én een compleet andere inrichting, dan kan het zo maar meer dan een ton kosten. Een en ander is ook afhankelijk van de bedrijfsgrootte. Is er minder budget, dan moet je concessies doen. Voor elk bedrag zijn passende ontwerpen mogelijk.”

Flexpodia: goedkoper

Bij een beperkter budget adviseert Steen flexpodia. “Dat zijn demontabele bouwpakketten die je in verschillende kleuren en stijlen kunt krijgen. Die podia zijn te stapelen, dus je kunt daarmee variëren qua inrichting, bijvoorbeeld tijdens campagneperiodes. Als je het podium even weg wilt hebben, schroef je hem snel uit elkaar en berg je hem compact op. Met flexpodia in combinatie met opnieuw gesausde wanden en restyling van de balie middels een ander front, kom je ook ver.”

Meerjarenplan: kosten uitsmeren

Een andere optie is om van de restyling een meerjarenplan te maken. “Je doet bijvoorbeeld eerst de werkplaats, vervolgens de showroom en weer wat later de kelder. Je moet zo’n plan wel binnen twee à drie jaar uitvoeren. Want kleuren en modellen veranderen en trends gaan snel. Het is belangrijk dat je van tevoren beslist wat je wilt. Niet dat er een deur verkeerd is geplaatst of een muurtje verkeerd is gemetseld. Met het masterplan voorkom je dat.”


Inspiratievoorbeeld 1: Belevingswerelden

In Hoorn richtte Steen Interieurbouw een winkel in met een showroomoppervlak in de kelder van ruim 1.000 vierkante meter. De ruimte kreeg belevingswerelden, gerangschikt per merk. Oftewel: shop-in-shopgebieden. Elke wereld heeft een eigen tintje qua kleur en stijl, maar toch is er uniformiteit qua vlakverdeling en presentatie. Logo’s zijn even groot en zitten op gelijke hoogte. Er is een aparte sporthoek met fietsen van meerdere merken, aangekleed met sfeerdoeken. In de foto’s hieronder kun je het resultaat bewonderen.


Inspiratievoorbeeld 2: Exclusiviteit

In maart opende in Etten-Leur een nieuwe, exclusieve tweewielerzaak waar het woord beleving met kapitalen wordt geschreven. Er is een bikecafé in industriële stijl ingebouwd, compleet met keuken en wijnkoeler. In de hoek, naast het zitgedeelte, staat een jukebox. De winkel is liefst vijf meter hoog, de wandstellingen met fietsen en fietstassen kunnen daardoor ook hoger (vier meter) en zijn daarmee eyecatchers. De balie is gemaakt van modules van massief hout, waarin aan de voorzijde een 3D-tekst is gefreesd. De modules worden gekoppeld door een (blank gelakt) zwart stalen frame. Daarbovenop ligt een dik blad met roestdecor. In de foto’s hieronder kun je het resultaat bewonderen.

 

 


Inspiratie op doen? Neem een kijkje bij deze ondernemers die recent hun winkel verbouwden:

 

Reageer op dit artikel