artikel

Op bezoek bij StudioMOM, designer van de Cortina Common

Winkel 2218

Op bezoek bij StudioMOM, designer van de Cortina Common
De designers denken na over kleur, materiaalgebruik maar ook de oppervlaktestructuur. De hele fiets moet kloppen. Van frame tot handvatten en van zadel tot banden.

Dit verhaal gaat over bureau’s met computers, moodboards, 3D-prints, prototypes en vooral over fietsen. Welkom bij StudioMOM in Arnhem, het bedrijf van Mars Holwerda, thuis van de populaire oer-Hollandse ‘stadsfiets’, de plek waar de Cortina Common – Fiets van het Jaar 2019 – werd gevormd.

Eerst maar eens vragen aan Mars Holwerda (Founder en Senior Design), Chantal Rouw (Senior CMF Design) en Machteld de Vreugd (business developer); Wie zijn jullie en wat doen jullie precies? Machteld de Vreugd trapt af. “StudioMOM is een zelfstandig Nederlands ontwerpstudio die producten ontwerpt die ertoe doen. We werken met een vast team van zeven mensen, op één na zijn we allen productdesigners en colour-, material- en finishdesigners. Dat laatste houdt in dat we nadenken over kleur, materiaalgebruik, oppervlaktestructuur, manier van lakken, decoratie en graphics bijvoorbeeld. Daarnaast hebben we een flexibele schil van designers en specialisten die we kunnen inzetten.”

Fietsen ontwerpen voor Cortina en Gazelle

Wilco Kruitbosch over de Cortina Common

Wilco Kruitbosch over de Cortina Common

StudioMOM werkt voor aansprekende merken als Auping, Douwe Egberts, Wanders en Schiphol. En waar raakt jullie specialisme in design, kleur en materiaal de wereld van de fiets? Machteld de Vreugd: “We werken ook voor Cortina, Gazelle en Curana. We tekenden onder andere voor de Cortina Common, de Fiets van het Jaar 2019.”
Hoe kwam dit tot stand? Mars Holwerda: “de aanleiding was eigenlijk een vrij banaal iets. Als vader was ik halverwege de jaren ’00 op zoek naar een fiets voor mijn zesjarige dochter. En dan liefst één zonder bloemetjes of ‘my little pony’. Ik vond de fiets niet en daarom klopte ik aan bij onder andere Accell. Ik wilde voor hen wel een mooie kinderfiets ontwerpen.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Mars Holwerda (links) en Chantal Rouw: “Wij willen de wereld mooier en beter maken, zonder meuk.”

Gelijk een klik met Kruitbosch

Mars Holwerda kreeg geen gehoor bij Accell en kwam iets later in contact met de familie Kruitbosch van Cortina. Er was een klik. “Toen waren Cortina en Alpina eigenlijk alleen nog maar ‘fietsen met een naamsticker’. Leuke prijs, goed voor de omzet, maar de uitstraling… Kruitbosch was vooral een groothandel. Ik kreeg de kans om iets toe te voegen aan de fietsen.” Na één Alpina kinderfiets ging StudioMOM met Cortina aan de slag. “In de eerste gesprekken met Kruitbosch ging het vooral om waarde toevoegen aan het product. De fiets in dit geval.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Een succesnummer van de ontwerpers uit Arnhem: de Cortina Common.

Jaloersmakend: van 6.000 naar 120.000 Cortina’s

De samenwerking werd een succes, Cortina pluste flink; van zo’n 6.000 fietsen in 2005 naar 120.000 anno 2018. Ondertussen zijn veel merken jaloers op wat Cortina maakt en zijn de fietsen inspiratie voor andere merken geworden. En dat mag voor een groot deel worden toegeschreven aan StudioMOM, ook al weet bijna niemand wat de Arnhemse studio aan de Cortina’s heeft bijgedragen.
Mars Holwerda: “Officieel gesteld hebben wij de brand identity, de huisstijl, de nieuwe modellen en de collectie qua kleur, materiaal, finish en accessoires mede bepaald. Inmiddels ontwerpt Cortina ook vanuit eigen huis. Maar nog steeds ontwerpen wij een aantal fietsen from scratch en doen we voor de meerderheid van de collectie het CMF-design.”

Inspiratie halen we uit de natuur en uit de krant

CMF? Chantal Rouw: “Color Material Finish. Simpel gesteld: de hele fiets moet kloppen. Van frame tot handvatten en van zadel tot banden. Niet eenvoudig en het kost tijd. We starten doorgaans ruim een jaar van tevoren met trend research waarbij we relevante trends inventariseren, we maken een kleurkaart, we zorgen voor samples en begeleiden dit in de productie.”
De inspiratie? Rouw: “Goed om je heen kijken. Die halen we uit de natuur, uit de krant, exposities, interessante blogs, uit de fietsrit naar de studio. We bezoeken veel beurzen, zoals de Dutch Design Week in Eindhoven en de Salone del Mobile in Milaan, maar gaan ook naar IMM in Keulen en fietsbeurzen zoals Velofollies en Eurobike.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Het ontwerpen gaat old-skool met de hand en heel modern met de computer.

Jongeren pak je met kleur

Vroeger was het vooral blauw, grijs of zwart als het over fietskleuren gaat. Nu zie je veel meer kleuren. Mars Holwerda: “Kijk, de fiets was altijd een product gericht op de oudere doelgroep. Zeg maar de 50-plusser. De doelgroep tussen de 12 en 20 jaar werd eigenlijk totaal vergeten. Dat heeft Wilco Kruitbosch goed gezien. Hij wilde iets nieuws voor die doelgroep en stond ook open voor onze ideeën. Dat ging natuurlijk niet altijd zonder slag of stoot. Soms worden we geremd door de weerbarstige werkelijkheid.”
Dat houdt in? Chantal Rouw: “Je kunt een fiets nog zo mooi ontwerpen, als die niet geproduceerd kan worden heb je er niks aan. En je moet uiteraard rekening houden met het feit dat een fietser een versnellingsnaaf wil. En een goed slot.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Ook van de hand van StudioMOM; de functionele en fraaie accessoires van Cortina.

De wereld mooier maken

Wij willen een wereld zonder meuk

En zo kom je al snel op ‘de toekomst’. Mars Holwerda: “Wij willen de wereld mooier en beter maken. Wij willen – zeg maar – een wereld zonder meuk. Dus kijken we altijd naar de toekomst en wat er nodig is. We zijn creatief en zien dus altijd voor elke uitdaging tien oplossingen. Dat de realiteit soms weerbarstig lijkt, heeft meer te maken met de verbeeldingskracht en de wil van mensen om iets nieuws te proberen dan met of iets feitelijk kan of niet kan.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Bij designers horen prototypes. StudioMOM heeft ze in overvloed liggen, staan en hangen.

In de toekomst leven

Mars Holwerda vertelt dat naast creëren inspireren een groot deel is van wat StudioMOM doet. “We leven ook een beetje meer in de toekomst. Zijn altijd bezig met de nieuwste ontwikkelingen om te kijken waar het heen gaat. Daarbij lopen we soms wat te ver voor de troepen uit.” Mars Holwerda: “Iedereen heeft door dat we moeten veranderen. Steden slippen dicht, grondstoffen raken op… Het moet en kan ook anders.”
Hoe zien jullie de toekomst van ‘De Fiets’? Chantal de Vreugd: “het vervoermiddel voor in de stad en dus voor meer dan de helft van de hele wereldbevolking. Als vervanger voor de auto, de bestelbus, de taxi en dergelijke.” ‘The last Mile’? “Verschillende modellen: leasefiets, bezorgfiets, übersnelle fiets, verrijdbare winkeltjes, taxifiets, enzovoorts. Maar ook verschillende verdienmodellen: gebruik, pay per use, business bikes. En er komt ruimte voor de circulaire economie.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Alle moderne technieken ten spijt, regelmatig wordt ook het aloude schetsblok uit de kast gehaald.

De circulaire economie is een kans voor de dealer

En de dealers? Mars Holwerda: “We weten dat een fiets een seizoensgebonden product is. Maar dealers kunnen ook eens wat andere modellen opnemen dan de gebruikelijke donkere kleuren. Daarnaast is de circulaire economie een kans. Een fiets is een prima product om meerdere malen te gebruiken. Een stalen frame kan jaren mee. Een gebruikt frame kan met nieuwe onderdelen weer een hele mooie nieuwe worden. Zo kan een rijder ook weer trots rondrijden.”

Meer over de Cortina Common:

 

Reageer op dit artikel