artikel

Multicycle: terug naar de Oerrr-tijd

Winkel 3977

Oerrr. Bij die naam zul je wellicht eerder denken aan de commercials van natuurmonumenten waarin kinderen opgeroepen naar buiten te gaan. Oer(rr) is ook de bijnaam voor het noorden van Ulft, en wordt zo genoemd vanwege het ijzer (oer) in de grond. In Oer was ook de DRU gevestigd, een ijzergieterij. Die verdween in 2003. Wat ook bijna verdwenen was: Multicycle. Opgericht door Nico Bielefeldt in 1977.

Multicycle: terug naar de Oerrr-tijd
Alle alu-frames worden in Taiwan gemaakt en in Polen gespoten.

Nico Bielefeldt was importeur van Peugeot sportfietsen en zag dat wat die Fransen konden hij ook kon. En beter. Dus hij ontwikkelde zelf een sportfiets, in Ulft, de Gelderse Achterhoek. Frames liet hij in Duitsland, Italië en Japan bouwen. Eerst staal en dan liefst een lichtgewicht model. Hij was ook een van de weinigen die de Shimano ‘dubbele vrijloop’ in zijn fietsen inbouwden.

Bielefeldt weg, Multicycle zakt af

Jarenlang ging het goed met Multicyle, alleen toen Bielefeldt uit het bedrijf stapte ging het de jaren daarna minder. “Veranderde marktomstandigheden, teveel voorraad, teveel modellen met teveel keuze.” Zo omschrijft Senior Product Manager Leon Westenberg (32 jaar, voorheen Shimano) de situatie een paar jaar geleden. “In november 2016 ging Multicycle failliet, drie maanden later volgde er een doorstart. Het Poolse Kross kocht Multicycle en we gingen volop aan de slag.”

Multicycle is altijd een eigenzinnig merk geweest

Het was in het begin ‘vooral de fouten uit het verleden oplossen’. Westenberg: “Multicycle is altijd een eigenzinnig merk geweest. Multicycle heeft in het verleden zijn eigen e-bike systeem ontwikkeld. Eerst het analoge SMART, daarna het digitale Move! systeem. Het SMART systeem werd destijds goed ontvangen, maar met Move! zijn er veel problemen geweest. Na Move! kwam het HES-systeem wat technisch een stuk beter was, maar zelf ontwikkelen van een e-bike systeem bleek een (te) grote kluif voor Multicycle.”

Ontwikkelingen lastig bij te benen

De markt van de e-bike aandrijfsystemen heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld, en dit bleek voor Multicycle moeilijk bij te benen. Leon Westenberg: “We zijn een groot deel van 2017 bezig geweest met garantiegevallen en ‘upgrades’. En we hebben een kam door het aanbod gehaald. Nou ja, kam: een flinke borstel.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Leon Westenberg is senior productmanager bij Multicycle in Ulft.

Multicycle bood alle modellen met alle mogelijkheden aan. Dus met een heren, dames, extra lage instap en mixte frame, maar dan ook nog met derailleur of naaf, met of zonder voorwiel- of middenmotor. “Opgeteld waren er bijna 2.500 mogelijkheden. En we hadden eigenlijk alles in huis. Veel fietsen werden toen alvast gebouwd, maar als een klant een ander schakelsysteem wilde werd er van alles omgebouwd. Daarnaast werd een fiets altijd zonder accu geleverd; die moest dan los erbij geleverd worden. Dan ben je snel veel tijd kwijt en dat kost gewoon veel geld. En dat was op een gegeven moment op”, merkt Westenberg droogjes op…

2019: Stroomlijnde productie en collectie

En nu? Westenberg: “We bieden nog steeds veel keuze. Voor zowel de dealers als de consumenten. Alleen hebben we het nu meer gestroomlijnd.” Multicycle heeft nu een kerncollectie van vier modellen: Noble, Voyage, Legacy en Prestige. Die zijn er dan nog wel in een Toerfiets, E-Bike met voorwiel en E-Bike met middenmotor.

Als onderdeel van Kross profiteren we van schaalgrootte

Westenberg: “Allemaal alu-frames die in Taiwan worden vervaardigd. Die frames worden naar Polen vervoerd, waar ze gelakt worden. Daarvandaan gaan ze met de vrachtwagen naar Ulft. Alle onderdelen die Multicycle nodig heeft, liggen in de vestiging hier. Doordat we onderdeel van Kross zijn kunnen we profiteren van de schaalgrootte.”

Premium Dutch Bikecraft

Multicycle realiseert zich dat ze het niet van de prijs moet hebben. Westenberg: “Ik bedoel, we zijn zeker niet duur, maar we moeten echt waarde toevoegen. We afficheren ons als ‘Premium Dutch Bikecraft’. Dat uit zich in een hoge mate in kwaliteit. We zorgen voor frames met weggewerkte lasnaden, we gebruiken motoren van Bafang en Brose en kiezen standaard voor Pletscher, Busch & Müller, Shimano en Vredestein bijvoorbeeld. Waarom geen Bosch? Die motor gebruikt iedereen al en de Brose motor past prima bij ons frame en levert goede prestaties. Daarnaast zijn we vrij om deze motor te koppelen aan welke accu dan ook. Dat geeft ons weer wat meer vrijheid.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Multicycle realiseert zich heel goed dat ze het niet van de prijs moet hebben.

De montage gebeurt in de overzichtelijke werkplaats waar 14 man aan het werk zijn. “Iedere monteur kan alles doen. We werken met een voormontage waar het frame, de vork, de motor en kabels gemonteerd worden. Bij de eindmontage komen alle andere zaken aan de orde. En met elke fiets wordt proef gereden waarna die op transport gaat.”

Hoge kwaliteit waar vraag naar is

Westenberg gelooft dat er zeker een plaats is voor Multicycle in de markt. “Kijk, het is simpel. We willen een hoge kwaliteit leveren. Eigenlijk zoals Multicycle ooit begonnen is. Daar waren we goed in en daar zijn nog steeds goed in. Een soort van terug naar af, naar de oertijd van Multicycle. We (in totaal werken er 26 mensen bij Multicycle) streven naar 5.000 fietsen voor modeljaar 2019. We hebben nu ongeveer 200 dealers. Fijn is dat heel veel dealers ons trouw zijn gebleven.”

We hebben nu een mooie collectie waar de dealers mee kunnen werken

Westenberg: “De reden voor die trouw? We hebben zoals gezegd heel veel energie gestoken in het oplossen van de problemen. En we hebben nu een mooie collectie waar de dealers mee kunnen werken. Tevens kan ik wel stellen dat er weinig gestunt wordt met prijzen. Ook wel logisch, omdat er nooit een echte liquidatie-verkoop heeft plaatsgevonden. Om rust te bewaren hebben we de oude modellen gewoon binnen onze vestiging gehouden.”

En nu? Westenberg: “Op naar het nieuwe seizoen. Binnenkort gaat onze Poolse CEO terug naar Kross. Dat is het teken dat ze vertrouwen in ons hebben. De nieuwe collectie gaan we volop promoten. We hebben een nieuwe catalogus, een nieuw logo en de showroom is vernieuwd. Alleen de koffiekopjes moeten we nog vervangen. Daar staat het oude ‘MC’ logo nog op…”


Lees meer over Multicycle:

 

Foto's

Reageer op dit artikel