artikel

De ketting naar rechts bij Oneway Distribution en Cube-importeur Oneway Bike Industry

Winkel Premium 1268

Cube-distributeur Oneway Bike Industry benoemde Bart van den Biggelaar tot commercieel directeur. Ondertussen stelde Oneway Distribution, distributeur van onder meer Lezyne, SQlab en Fulcrum, Frank van Eck aan als commercieel directeur. Voor Tweewieler doen beide hun ambitieuze koersplannen uit de doeken. Automatisering blijkt het toverwoord.

De ketting naar rechts bij Oneway Distribution en Cube-importeur Oneway Bike Industry
Bart van de Biggelaar (links) en Frank van Eck.

Frank van Eck, da’s een bekende naam.

“Haha, dat zal wel ja. Ik ben al ongeveer 25 jaar werkzaam in de fietsbranche en ontmoette daarbij heel veel mensen. In mijn laatste functie was ik al twaalf jaar bezig. Het werd de hoogste tijd voor wat anders.”

En dat anders is Oneway Distribution.

Frank van Eck: “Door de enorme groei van Oneway Distribution was er behoefte aan een commercieel directeur. Juist op dat moment was ik beschikbaar. Ik ken het Oneway Distribution-team al jaren en het voelde als een mooi bedrijf om bij aan te sluiten.”Wat trekt je aan in deze baan?

Frank van Eck: “Allereerst de combi tussen sales en marketing. Door mijn ervaring in beide takken van sport kan ik Oneway Distribution verder vooruit helpen, mede dankzij mijn ervaring uit eerdere functies. We hebben zeer aansprekende merken van topkwaliteit in ons portfolio, waaronder Fulcrum, Lezyne, Selle Italia, Spiuk, SQlab en Scope Cycling. Het is mijn persoonlijke missie om een nog gestroomlijndere organisatie neer te zetten en met frisse ideeën te komen. Met ons jonge, getalenteerde en energieke team is dat heel leuk werken. Als ik zie hoe ver Oneway is op het gebied van IT en wat we de dealer kunnen bieden als het gaat om service en gemak, kunnen we snel stappen maken.

Bart, jij bent sinds eerder dit jaar commercieel directeur van Oneway Bike Industry/Cube.

Eén van de speerpunten voor 2019 is de serviceverlening naar de dealer vergroten

Bart van den Biggelaar: “Vanuit mijn rol als sales manager ben ik doorgegroeid naar de functie van commercieel directeur binnen Cube-importeur Oneway Bike Industry. Ik heb een duidelijk beeld van wat er in de markt speelt en wat er nodig is voor de winkeliers, zowel op korte als lange termijn. De mate van tevredenheid van onze dealers vinden wij heel erg belangrijk. Eén van de speerpunten voor 2019 is de serviceverlening naar de dealer vergroten. Niet alleen op het gebied van verkoop, maar zeker ook qua garantie-afhandeling. We hebben daarvoor onze garantie-afdeling opgeschaald. Garantie-aanvragen kunnen nu volledig digitaal worden ingediend, wat leidt tot een snellere afhandeling. Hier levert onze IT-afdeling een enorme bijdrage aan.”

Jullie geven aan dat jullie IT-systeem belangrijk is in de vooruitgang. Vertel.

Bart van den Biggelaar: “We zijn een bedrijf met in totaal 50 medewerkers, maar hebben een CRM-systeem dat perfect bij een heel groot bedrijf zou passen. Oneway investeerde de afgelopen jaren fors in automatisering, omdat we ons daarmee kunnen onderscheiden in deze sector en groei kunnen realiseren. Met ons IT-systeem – dat we zowel richting CUBE- als Oneway Distribution-dealers inzetten – weten we precies wat er op voorraad is en hoe de aflevering richting de retail verloopt. Onze accountmanagers zien precies welke orders onze dealers hebben geplaatst, welke garanties nog open staan en wanneer en hoe we voor het laatst contact hebben gehad. Dit inzicht maakt dat we heel snel kunnen schakelen en inspringen op vragen en wensen van de dealer.”

IT is continue bezig om deze service te verbeteren

Frank van Eck: “ Daarnaast zijn onze B2B-webshops 24/7 bereikbaar. Dat betekent dat een dealer ten allen tijde bestellingen kan plaatsen, backorders en levertijden kan inzien en garantie-aanvragen kan bekijken. IT is continue bezig om deze service te verbeteren en de kwaliteit hiervan hoog te houden. Een bestelling geplaatst vóór 17.00 uur, betekent dezelfde dag verzenden.”

Welke toegevoegde waarde bied je nog meer?

Bart van den Biggelaar: “We bieden producttrainingen, gerichte klantenservice en investeren flink in onze garantie en aftersales. Daarnaast zorgen we ervoor dat er vraag wordt gecreëerd bij de consumenten. Daarvoor organiseren we demodagen en zijn we zowel offline als online zichtbaar in productreviews, campagnes en social media. Verder helpen we de zichtbaarheid van de producten te vergroten door mee te denken met de winkelinrichting.”

Frank van Eck: “Verder zijn we exclusief distributeur van alle merken die wij in ons portfolio voeren. Dat geeft de dealer helderheid en één aanspreekpunt bij vragen. Ook kunnen we sneller schakelen met de merken zelf en een bijdrage leveren aan de productontwikkeling. De samenwerking met onze dealers is van groot belang om de producten goed uit de verf te laten komen in de winkel. Het optimale assortiment zetten we dan ook gezamenlijk met de winkelier op papier. Wij zien dit als een partnership om zo goed voorbereid de uitdagingen van de toekomst aan te gaan.”

 


Wellicht vindt u dit ook interessant om te lezen:

 

Foto's

Reageer op dit artikel