artikel

J.Guillem in Numansdorp: de mannen van titanium

Winkel 2531

“J.Guillem in Numansdorp is een kleinschalige producent c.q. familiebedrijf, met ongeveer 20 jaar ervaring in het maken van titanium fietsen”, zo introduceert salesmanager Werner Coolen (46 jaar) de firma. De naam refereert aan de naam van de eigenaar Jan-Willem Sintnicolaas (44 jaar). Sintnicolaas stond aan de basis van Van Nicholas nadat hij daarvóór verantwoordelijk was voor Airborne, een Amerikaanse firma van titanium frames.

J.Guillem in Numansdorp: de mannen van titanium
J.Guillem fabriceert met de nieuwste productiemethodes op en top high end titanium fietsen.

“Ik heb in 2012 mijn bedrijf Van Nicholas verkocht aan de Accell Group”, vertelt Jan-Willem Sintnicolaas. “Na een periode van bijna 12 jaar alleen maar knallen en een succesvol merk te hebben neergezet, was het voor ons als gezin een opluchting om weer even te kunnen ademen. Nieuwe inzichten te krijgen, nieuwe mensen te leren kennen. Zo vertrokken we voor een jaartje naar Mallorca, waar we nu al weer zes jaar wonen. Als je even afstand neemt van, zoals wij dat zagen, de ‘rat race’ dan denk je echt: waar waren we in hemelsnaam allemaal mee bezig?’ Kosten wat kost maar verder groeien om succesvoller te worden en hierbij eigenlijk belangrijkere zaken over het hoofd te zien.”

De frames hebben onder andere cast titanium balhoofden, bracketpotten en achterpatjes.

De frames hebben onder andere ‘cast titanium’ balhoofden, bracketpotten en achterpatjes.

Geloof in titanium

“Nadat we op adem waren gekomen in Mallorca, kwamen we tot de conclusie dat de fietsmarkt echt wel leuk is. We zagen het als taak om een merk neer te zetten dat niet alleen maar draait om aantallen wegstouwen. En ik geloof nog steeds heilig in titanium als materiaal. Het is eerlijk, klassiek en behoudt zijn waarde. We wisten ook dat om onszelf te beschermen er vooraf grenzen gesteld moesten worden om niet weer in dezelfde valkuil te vallen. Maar J.Guillem moest anders. Een kleine productlijn, beperkte specificaties, korte levertijden en op-en-top high end titanium fietsen met de nieuwste productiemethodes. En dit met een team waar een hele relaxte sfeer hangt en veel vrijheid heerst, waar we alleen maar blije klanten zien. En met uiteraard genoeg tijd om te gaan fietsen’.

‘Per dag bouwen we ongeveer drie tot vijf fietsen’

Mallorca zie je terug in collectie

Formentor, Major, Orient. Mallorca zie je terug in de benaming van de collectie. Heel groot is die trouwens niet: het zijn ook uitsluitend titanium fietsen. Vijf modellen: 3 x race, 1 x gravel en 1 x mtb. Coolen neemt het gesprek over. “We werken met slechts zes mensen. We werken in principe alleen op bestelling. Elke fiets wordt apart gebouwd. Per dag bouwen we ongeveer drie tot vijf fietsen. Aan de frames zie je de ervaring in die we hebben met titanium. Elk frame wordt in Numansdorp getekend, waarbij we nauw samenwerken met de fabriek. Het testen van de frames gebeurt zowel bij onze fabriek als in Numansdorp.”

Salesmanager Werner Coolen van J.Guillem: Wij geloven nog steeds heilig in titanium als framemateriaal. Het is eerlijk, het is klassiek, het behoudt zijn waarde.

Salesmanager Werner Coolen van J.Guillem: Wij geloven nog steeds heilig in titanium als framemateriaal. Het is eerlijk, het is klassiek, het behoudt zijn waarde.

“We hebben veel kennis opgedaan in de loop van de jaren op het gebied van frame stijfheden en wat wel en niet te doen met titanium. Onze frames hebben onder andere ‘cast titanium balhoofden, bracketpotten en achterpatjes, een interne kabeldoorvoer via niet breekgevoelige plekken, tapering, gehydroformde buizen en laser etched logo’s. Alle moderne productiemethoden, maar voor betaalbare prijzen en met uitgebreide garantie op het frame’. De frames worden in China gemaakt en worden daarna naar Nederland verstuurd. Coolen ‘We werken vooral met Shimano, DT Swiss, Vredestein en Scope. Vooral een onderdelengroep als de Shimano Ultegra 8000 groep in de versie met schijfremmen is een hardloper. We zijn eigenlijk vanaf het begin bezig met het produceren van racefietsen met schijfremmen. ‘We hebben klanten van over de hele wereld, maar we doen toch vooral zaken in Nederland, België en Groot-Brittannië. En sinds kort zijn we ook actief in Spanje en Scandinavië’. J.Guillem werkt met dealers.

Details maken de J.Guillem-fiets.

Details maken de J.Guillem-fiets.

Brandweerbus met testfietsen en koffie

“We zijn een klein merk en we hebben ervoor gekozen om geen dure beurzen of advertenties te doen”, zegt Coolen. “We doen vooral veel events. Voor dat doel hebben we een oude brandweerbus gekocht waar een aantal testfietsen in passen. En een goede koffie-installatie, waarmee we in samenwerking met Il Magistrale voor een lekker bak koffie kunnen zorgen. Daarmee gaan we bij dealers langs. We zijn onlangs op Mallorca geweest om samen met Rapha Mallorca een gravelevent te doen. Hierbij hebben we met onze brandweertruck ondersteuning geboden’.

Zo’n event heeft nut, vindt Coolen. “Rijders maken zo kennis met onze producten in een ontspannen sfeer. Dat Werner daarvoor een paar dagen onderweg is met de bus is ‘part of the job’. Op Mallorca verhuren we 50 fietsen via een lokale fietsenmaker in Pollensa. Daarop komen ook orders binnen.”

Hoe zien jullie jezelf over 5 jaar?

Coolen en Sintnicolaas zijn hier eensgezind over. “De markt voor titanium is klein, wij zijn niet groot en er zijn een aantal concurrenten die ook niet groot zijn. Hier streven we als merk ook absoluut niet naar. Daar is onze gehele bedrijfsvoering op gericht.”

Willen jullie uitbreiden?

Er zijn geen plannen om bijvoorbeeld trekkingfietsen of e-road fietsen te gaan bouwen. “We geloven sterk in de toekomst van de gravelfietsen”, zeggen Coolen en Sintnicolaas. “Met zo’n fiets kun je eigenlijk alles. We hebben op dit moment ook alleen dealers die gespecialiseerd zijn in sportieve fietsen. Hopelijk hetzelfde met nog iets meer verkoop maar geen grote aantallen hoor.”

In Numansdorp geloven ze sterk in de toekomst van de Gravel fietsen. Met zo’n fiets kun je eigenlijk alles.

In Numansdorp geloven ze sterk in de toekomst van de Gravel fietsen. Met zo’n fiets kun je eigenlijk alles.

Reageer op dit artikel