artikel

Intersens: ‘Mooie fiets voor een mooie prijs’

Winkel Premium 3401

Geen fonteinen, Mercedes sportwagen of een luxe receptie. De vestiging van Intersens is gevestigd op een industrieterrein in Almelo met een simpele parkeerplaats voor de deur in een rechthoekig pand. Intersens blijkt zo te zijn zoals het oogt.

Intersens: ‘Mooie fiets voor een mooie prijs’

Intersens is in eerste instantie opgericht in 1989 door Pieter Stiggelbout. Zoon Joop vertelt “Mijn vader is begonnen met het vanuit China naar Nederland halen van huishoudelijke apparaten voor winkels als Blokker en Marskramer. Die handel liep op een gegeven moment terug omdat deze winkel zich gingen verenigen en zelf de inkoop gingen doen. Toen werd het tijd voor de mountainbike.” Dat was halverwege de jaren ’90. “Intersens had het eigen merk Target en we zijn ook nog importeur geweest van Muddy Fox. Daarnaast deed mijn vader ook veel private label fietsen.”

Intersens Sensa

Met Sensa eigen koers bepalen

Joop begon als vakantiebaan containers uit te laden. “Ik deed een studie bedrijfseconomie in Groningen en ik fietste zelf veel. Net als mijn vader trouwens. Ik deed een aantal rekensommetjes en keek naar wat en hoe we produceerden. Een order van zeg 5.000 private label-modellen is prima en je houdt iedereen aan het werk, maar je bouwt er niks mee op.” Hij legt uit. “Kijk, ik sport graag. Ik ben ook bij mijn vader gaan werken omdat ik van fietsen en de fiets hou. En dan vooral van fietsen zonder extra aandrijving. We besloten om met een echt eigen merk te beginnen. Sensa. De naam kwam deels van Intersens, het moest naar ‘snelheid’ klinken en een beetje Italiaans. Dat was in 2005. Met Sensa konden we onze eigen koers bepalen en waren we niet meer afhankelijk van anderen.”

Vijftig stuks in eerste jaar

De eerste batch Sensa-fietsen waren vier modellen race. “We verkochten in het eerste jaar vijftig stuks. Niet veel, maar we hadden natuurlijk ook nog onze andere modellen en private label fietsen.” Joop kon zijn energie kwijt in de ontwikkeling van Sensa. Hij is trots op de eerste Lombardia carbon waarvoor hij een ingenieuze interne kabel doorvoer ontwikkelde met een teflon liner die blijft zitten als je de kabels wil wisselen.

Inmiddels 20 tot 25.000 stuks per jaar

Ondertussen is Sensa al aan zijn dertiende jaargang bezig. MTB’s, racefietsen, hybride, cyclocross en trekking. “We maken nu zo’n 20 tot 25.000 stuks per jaar met 20 en 35 man personeel.” Op de vragende blik legt hij uit dat “de 35 man zijn werknemers van de sociale werkplaats. Wij werken al jaren samen en dat gaat prima. Zo kunnen we onze Sensa-fietsen allemaal in Almelo afmonteren. Dat heeft twee pluspunten. De kwaliteitscontrole is zo makkelijk en we hoeven geen complete fietsen in te voeren. Dat scheelt.” Dat dit wel veel planning vergt, is logisch.

Intersens

Zelf ontwikkelen onder naam Supra

Dan volgt er een opsomming van een aantal zaken waar elke producent mee te maken heeft. “De leadtimes, wat gaat Shimano in 2021 doen, welke specificaties zijn er nodig en….” Er volgt een zucht. “Op een gegeven moment moesten we nog honderden Ritchey-stuurpennen in een bepaalde lengte hebben. Daar zat te veel vertraging op. Ik had ook geen zin meer om eindeloos op toeleveranciers te wachten. Als je zelf je spullen ontwikkelt en laat maken, heb je dat minder.” Om Sensa beter te laten draaien worden veel delen zelf ontwikkeld. Onder de naam Supra. “In eerste instantie hebben we samengewerkt met de familie van Tuyl van CC53/11. Onze eerste Supra-wielen deelden veel technieken samen met die van Quasar. Maar die samenwerking liep minder soepel dan verwacht en nu werken we alleen nog op kleine schaal samen. Het speciale spuitwerk van de ‘Project Paint’ modellen wordt nu nog gedaan in Zaltbommel.”

Geen ‘marketing om de marketing’

Deze gang van zaken typeert ook de werkwijze van Sensa. “Sensa heeft ondertussen een goede naam. Dat willen we doorzetten natuurlijk. Kijk, ik of eigenlijk wij als team, hebben ideeën over de richting die de racefiets en de mountainbike gaan nemen. We zijn mondiaal gezien een zeer kleine speler (Sensa is actief in 10 landen, red.) en daardoor kan het niet kwaad om samen te werken. De topmodellen zijn volledig eigen mallen, maar voor ‘minder belangrijke modellen’ delen we met een paar collega’s een paar mallen; al zorgen we er dan wel voor dat we elkaar niet gaan aftroeven. We zijn ook niet de eersten die met iets nieuws komen.” Joop is wars van ‘marketing om de marketing. “Niet gaan blaten. Even de kat uit de boom kijken en altijd zorgen voor een mooie fiets voor een mooie prijs.”

Intersens

Tijd nodig om iets goeds te ontwikkelen

Deze instelling zorgt ervoor dat Sensa pas nu met een ‘dedicated’ aeroracer met een speciale Supra Combo cockpit en schijfremmen komt bijvoorbeeld. “De eerste racers met schijven en snelspanners waren geen succes. Het duurde even voordat de specs waar een schijfremfiets aan moet voldoen helder waren en daardoor hebben we ook de tijd gehad om iets goeds te ontwikkelen. Het is niet in ons belang om aan het einde van het jaar in het magazijn een partij niet verkoopbare fietsen te hebben staan.”

Geen fietsen maken waar we niet in geloven

Deze voorzichtigheid gaat ook op voor de e-bike. Joop is daar vrij resoluut in: “We gaan onder de naam Sensa geen fietsen maken waar we niet in geloven. Het is altijd mijn instelling geweest om fietsen te maken waarmee je sportief bezig bent. En daar hoort extra ondersteuning niet bij.” Alleen is de koopman in Joop ook wakker als hij voor zijn plezier in de Alpen aan het fietsen is. “Al die elektrische mountainbikes. Dat is toch mooie handel.” Dat wil dan weer niet zeggen dat er op stel en sprong een e-MTB moet komen. Afwachten en dan: “Shimano komt nu met een mooi Steps-systeem voor mountainbikes. We hebben daar nu een eerste sample rijwielgedeelte voor. Dat gaat trouwens ook op voor een e-racefiets. Daar zijn we ook mee bezig.”

En die sportieve instelling dan? Hij lacht wat. “Onlangs reed ik een Granfondo in Zwitserland. Daar was een aparte E-Fondo. Geen 150 kilometer maar 50 kilometer. Met mooie klimmen. Dan heb je toch een verlenging van je carrière zeg maar.” Waar ook Sensa tegen aan dreigt te lopen is de ‘match’ tussen de producten en de mecaniciens in de winkels. “Een Guilia Evo Disc Di2 en een Dura Integra tijdritfiets goed afstellen en afleveren vraagt kennis en kunde. We hebben nu zo’n 10 Premium dealers die dat zeker goed kunnen. Gaan we direct leveren? Nee, nu zeker niet. Kijk, we zien ook dat het koopgedrag van fietsers verandert. Maar ook hier wachten we af en gaan stug door met het ontwikkelen van een mooie fiets voor een mooie prijs. Nou ja, onze Sensa’s worden ook steeds mooier.”

Reageer op dit artikel