artikel

Connectivity technologie ontsluit nieuwe markten

Winkel Premium 436

De roep om innovatie in de tweewielersector is groot. Want nieuwe technologie opent nieuwe markten. De communicatietechnologie heeft inmiddels een enorme sprong gemaakt. Connected bikes zijn steeds meer gemeengoed aan het worden. Wat brengt het Internet of Things (IoT)?

Connectivity technologie ontsluit nieuwe markten
Bosch eBike Systems heeft COBI overgnomen in november 2017. Bosch breidt daarmee het portfolio van ‘connected’ producten en services verder uit. COBI is bekend van producten waarbij de smartphone als stuur-, infotainment- en display-oplossing gebruikt wordt. Foto Bosch eBike Systems

Neem bijvoorbeeld de quote van Ton Anbeek, CEO Accell Group: “De fiets is enorm in ontwikkeling en opent door slimme toepassing van technologie steeds meer nieuwe markten. We hebben daarbij het grote voordeel van schaal en een veelbelovende innovatie pijplijn, die in combinatie met een meer geïntegreerde en slagvaardige groep de drijver zal zijn voor onze groei in de komende jaren.”

Gazelle Grenoble C7+HMB Connect

Gazelle kwam met de Grenoble C7+HMB Connect. Deze eerste connected elektrische fiets is uitgerust met een GPS-module in de motorbehuizing bij de crank. Dankzij de gps kan de fiets opgespoord worden wanneer deze is gestolen. In samenwerking met ANWB Fietsverzekeringen krijgt de eigenaar zijn fiets ofwel terug, of deze wordt vervangen door een nieuwe. In november 2017 nam Bosch eBike Systems COBI over. Bosch breidt daarmee het portfolio van ‘connectivity’ producten en services verder uit. COBI is bekend van producten waarbij de smartphone als stuur-, infotainment- en display-oplossing gebruikt wordt.

Sparta M8i 

Voor de Sparta M8i heeft Conneqtech (connecting machines) mee ontwikkeld. Conneqtech is gespecialiseerd in communicatietechnologie voor fietsen, en bijvoorbeeld AXA Track&Trace. Mede-oprichter Bart Visser: “De basis is simpel. IoT en connectivity maak je op een fiets mogelijk door een klein kastje in te bouwen en een app te ontwikkelen. Maar deze simpele basis geeft vervolgens oneindige mogelijkheden en functionaliteiten om een businessmodel omheen te bouwen.” Hij noemt als voorbeeld, in samenhang met de ophef over e-bike accu’s, om een app te maken waarmee je je accu leaset voor een maandbedrag, in plaats van die te kopen.

Ontwikkelingen in stroomversnelling

Connectivity zat er al langer aan te komen, en verschillende connected bikes zijn al ontwikkeld en leverbaar. Bart legt uit waarom deze ontwikkelingen juist nu in een stroomversnelling raken. “De ontwikkelingen in communicatietechnologie gaan razendsnel. Met het Internet of Things is dit nog meer in een stroomversnelling gekomen. Daarbij zijn drie factoren van invloed, namelijk dat datacommunicatie voordeliger is geworden, dat dankzij micro-elektronica apparaten heel klein zijn geworden, en tot slot dat de software om data te ontsluiten flexibeler is geworden. Hierdoor is het toepassingsveld sterk vergroot.”

De app biedt een directe communicatie mogelijkheid met gebruiker

Communicatie met consument 

Behalve dat de communicatietechnologie er helemaal klaar voor is, is de consument dat ook. Bart: “Sinds de laatste jaren vindt iedereen het normaal dat alle nieuwe auto’s al uitgerust zijn met een navigatiesysteem, en over nu verlaat geen auto meer de fabriek zonder via een app te communiceren met het internet. Merken, maar ook jij als dealer zelf, kunnen apps inzetten voor een frequente communicatie met je klant, de eindgebruiker. Laten we de Sparta M8i nog maar even als voorbeeld nemen. Naast een anti-diefstalaspect biedt de app een directe communicatiemogelijkheid met gebruiker. Stel dat een fietser ergens met zijn e-bike strandt. De display geeft een code aan. In de app kan de gebruiker zien om welke storing het gaat, en hoe die eventueel zelf te verhelpen is. Kan dat niet, dan ziet de gebruiker op de dealer locator waar de dichtstbijzijnde Sparta-dealer zit en krijg hij meteen het telefoonnummer. Nog andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld woon-werkverkeerkilometers uitlezen. Handig voor de werkgever, die op basis hiervan de kilometervergoeding kan vaststellen.

De overstap naar breed toepassen van connectivity in de collectie is slechts een kwestie van tijd

Connected bike hoeft niet elektrisch te zijn

Een connected bike hoeft niet per se een e-bike te zijn. De micro-elektronica heeft een hoge vlucht genomen en de ‘kastjes’ en batterijen zijn uiterst klein. De VanHawks Valour bijvoorbeeld is een uitermate slimme ‘gewone’ fiets met sensoren, gps en Wifi connectivity. Bart legt uit waarom connectiviteit en e-bikes in eerste instantie wel een voor de hand liggende combinatie is. “Zeker het beginstadium van ontwikkeling van een connected systeem en app is dit een vrij prijzig verhaal. Daarmee wil je als merk graag starten op een wat duurdere fiets, dus een e-bike. Maar het verdienmodel zit hem uiteindelijk in aantallen, dus de overstap naar gewone fietsen en breed toepassen in de collectie is slechts een kwestie van tijd.” 

IoT Facts

  • In 2020 zal het totale aantal connected apparaten zijn opgelopen tot 28 miljard apparaten, waarvan 16 miljard een IoT-apparaat is. 
  • Iedere dag komen er gemiddeld 5,5 miljoen nieuwe apparaten bij.  
  • In de interactie met klanten zal het Internet of Things grote gevolgen hebben. 
  • De digitale omzet van de private sector zal in 2020 goed zijn voor 38% van de totale omzet van het bedrijfsleven. Dit percentage lag in 2016 op 17%. 
  • Sinds 2010 zijn er meer connected objecten dan mensen.  

Economics of connections

Onderzoeksbureau Gartner Research becijferde het hiervoor genoemde op basis van onderzoek en analyse. Hun stelling: ‘Al die apparaten genereren een enorme hoeveelheid data. De mate waarin bedrijven erin slagen slimme dingen te doen met die data voor hun klanten, zal in grote mate hun succes bepalen. Gedegen analyse van die data en vervolgens inzetten ervan om klanten en burgers beter van dienst te zijn, is wat waarde creëert in de digitale economie, door Gartner ook wel de economics of connections genoemd. 

(On)mogelijkheden van connectivity

Het Internet of Things oftewel IoT en daarmee samenhangend connectivity biedt (on)mogelijkheden. Tweewieler schrijft hierover meer in het komende magazine in september. Onder meer over Tracefy (interview met Jeroen van Kester), dat ook gespecialiseerd is in communicatietechnologie voor fietsen.  Informatie over verschillende technologieën zoals gps, gprs, LoRa en BLE (Bluetooth) vind je in het artikel: Connectivity, hoe werkt dat?

Zelf aan de slag met IoT 

De Internet of Things Academy is een initiatief van KPN en Makerspace en organiseert onder meer workshops. Tijdens deze workshops ervaren deelnemers de technologie van IoT in de praktijk. Niels Stamhuis, event manager IoT Academy: “We starten met het zelf maken van IoT-oplossingen, zoals een slimme deurbel of slimme vuilnisbak. Dat geeft meteen een goed beeld van de mogelijkheden van IoT. Met sensoren en dataverbindingen is het mogelijk om tal van bedrijfsprocessen, maar ook klantbeleving te verbeteren. Bovendien is het ook nog eens erg leuk: iets zelf maken geeft altijd een goed gevoel.” Ook de Kamer van Koophandel geeft veel informatie over IoT en wat je ermee kunt. 

Reageer op dit artikel