artikel

Een kijkje achter de schermen: Service Course van Dimension Data

Werkplaats 1238

Een kijkje achter de schermen: Service Course van Dimension Data
Ons land telt verschillende Service Courses; die van Jumbo Visma staat in Den Bosch, Sunweb werkt vanuit Deventer en Dimension Data heeft zijn uitvalsbasis in de buurt van Breda.

De Tour de France is van het lijstje afgevinkt, maar tijd om op de lauweren te rusten is er niet voor de wielerprofs en hun teams. Het seizoen dendert in volle vaart door. Ook in de werkplaats van de profs, de service course, is het deze zomer volop koers. Hier is alle materiaal opgeslagen en worden de fietsen klaargemaakt voor de strijd. Tweewieler nam een kijkje in de hagelnieuwe Service Course van Team Dimension Data for Qhubeka.

De Service Course is kortgezegd de werkplaats en opslagruimte van een wielerploeg. Hier sleutelen de mechaniekers, staan de (reserve)fietsen en liggen in de schappen talrijke spareparts. Nederland telt verschillende van deze Service Courses. Die van Jumbo Visma bijvoorbeeld staat in Den Bosch, Sunweb werkt vanuit Deventer en Dimension Data heeft zijn uitvalsbasis in de buurt van Breda. Dat ze juist voor ons land kiezen is niet vreemd; Nederland heeft een goed autowegennet, goede luchthavens en ligt op goede afstand van Vlaanderen en Frankrijk waar veel koersen plaatsvinden.

Anoniem op een industrieterrein

De Service Course van Dimension Data is gesitueerd op een anoniem industrieterrein. Voorheen zat de Service Course in Leusden, onder de vlag van Pon. De mannen reden in 2018 immers nog op Pon-merk Cervélo. De wisseling van sponsors zorgde ervoor dat afgelopen winter een verhuizing plaatsvond naar een gloednieuw pand van pakweg 50 bij 25 meter. Beneden wordt er vooral gesleuteld en is al het materiaal waar dagelijks mee wordt gewerkt te vinden. Op de eerste verdieping is ruimte voor kantoren.

Het artikel gaat verder na de foto.

De Service Course van Dimension Data bevindt zich in de omgeving van Breda. De precieze locatie wordt vanwege de verzekering niet gegeven.

De Dimension Data-ploeg telt 27 renners. Elke renner heeft drie racefietsen en daarnaast twee tijdritfietsen van BMC. Niet alle renners hebben dezelfde drie fietsen. Sommige hebben twee Teammachine SLR01 modellen en een Timemachine Road 01. Andere weer net andersom. De SLR is meer een allround fiets, de TMR een aero-model. Een sprinter heeft meer aan een Aero-racer dan een gewone racefiets. Naast deze fietsen heeft elke renner ook een trainingsfiets thuis.

Het artikel gaat verder na de foto.

Aan het begin van het seizoen krijgt de ploeg minimaal 150 set wielen van Enve geleverd.

De frames waarmee de mannen op rijden variëren van maat 47 tot en met maat 58; allemaal standaardmaten. De wielen komen van het Amerikaanse Enve. Aan het begin van het seizoen komen er minimaal 150 sets. Dreigt er krapte te ontstaan, dan kan er altijd bij besteld worden. Dit seizoen had het team allemaal nieuwe wielen nodig; de BMC-fietsen hebben namelijk schijfremmen en de Cervélo-fietsen van vorig jaar velgremmen.

Tal van materiaalsponsoren

Naast BMC en Enve wordt Dimension Data ook gesponsord door Rotor en KMC. De meeste renners rijden de 2InPower cranks met vermogensmeter en standaard 53/39 kettingbladen. Alleen renner Meintjes rijdt met Q-Rings. De zadels komen van Selle Italia, Tacx levert de bidonhouders en bidons, zadelpen en stuurpen komen zijn BMC en Enve levert naast de wielen ook het stuur. Vittoria levert de tubes.

Het artikel gaat verder na de foto.

Het Dimension Data UCI World Tour team heeft zijn roots in Zuid-Afrika. De grote man is ex-prof Douglas Ryder.

Shimano-onderdelen moeten gewoon gekocht worden

En de groepen dan? Shimano sponsort alleen Sky en Bora. De andere teams moeten de groepen gewoon  inkopen. Dimension Data gebruikt Shimano Dura Ace Di2 9170 met schijfremmen. Die schijfremmen leverden trouwens wel een extra uitdaging op: om de nieuwe racers met disc te stallen zijn er nieuwe, speciale klemmen nodig. Klemmen voor op de wagen, klemmen voor in de truck, klemmen voor in de Service Course. Zo’n steekas is een ander geval als een standaard snelspanner. En een frame ophangen kan prima, maar je moet ze niet op de kop hangen. Dan moet je hoe dan ook het hele systeem weer ontluchten. Ook na een vliegreis is een schijfrem sponzig. Ook dan: ontluchten.

Het artikel gaat verder na de foto.

Ook de spullen voor één van de boegbeelden van de ploeg liggen hier opgeslagen.

Opslag voeding, helmen en kleding

Een apart gedeelte van de Service Course is ingericht voor de sportvoeding, helmen en kleding. De mannen rijden dit seizoen met Assos kleding en Giro helmen (Aerohead en Aether). Elke renner heeft een eigen ‘kastplank’ met spullen. Ook zijn er van die handige tassen van Scicon; daar passen de natte kleding, regenkleding en schoenen in. En slippers als de schoenen aan zijn getrokken. Elke renner heeft een eigen brillen en een schoenensponsor.

Het artikel gaat verder na de foto.

In de Service Course staan de wedstrijdfietsen van de renners. Ze hebben er elk vijf. De SLR01 is de allround racer.

Als het om ‘spullen’ gaat is het net een ‘gewoon’ bedrijf. Als de banden op dreigen te raken, of de bidons, dan worden ze bijbesteld. Levering gebeurt gewoon via DHL of UPS. Fietsen versturen doet de ploeg niet; ze gaan mee in de trucks. Tot vorig seizoen gingen de tijdritfietsen alleen mee naar een tijdrit en dan weer terug naar de Service Course; dit jaar gaat er een extra busje mee voor de tijdritfietsen mee. Moet er gevlogen worden dan worden er natuurlijk tickets geboekt; de fietsen gaan mee in fietstassen van Elite. Omdat BMC zogenaamde ‘cockpits’ gebruikt, is vervoer in een ‘’harde’ koffer of doos lastig; een tas is flexibel.

Het artikel gaat verder na de foto.

Voor het snel (de)monteren van de disc-wielen gebruiken de mecaniciens een boormachine.

Geen 9 tot 5-job voor mechanieker

Qua tijdsdruk is het werken in en met een wielerploeg soms ‘hollen en stilstaan’. De meeste mecaniciens werken niet van 9 tot 5. Je werkt als mecanicien een aantal dagen per seizoen. Dat zijn er doorgaans zo’n 160. Tijdens de Tour bijvoorbeeld zijn er twee mecaniciens die in het hotel werken en twee die onderweg assistentie verlenen. Daarnaast zijn er bikefittings en testen met de tijdritfiets in de windtunnel. Die windtunnel was vorig jaar nog in Engeland, dit jaar wordt de windtunnel in Tessenderlo opgezocht.

Het artikel gaat verder na de foto.

In talrijke schappen staan de spullen die nodig zijn voor de koersen en reserve-onderdelen. De verzameling is enorm.

Een opleiding voor mecanicien is er niet. De meeste mannen zijn al jaren werkzaam in het circuit en kennen het leven. Mechaniekers verruilen de ploeg soms voor een andere ploeg of kiezen ervoor om in een winkel te gaan werken. Dat laatste is een stuk rustiger, maar vaak missen ze ‘De Koers’ zo erg dat ze toch weer terugkomen.

Indrukwekkend wagenpark van Mercedes

De ploeg beschikt over een flink wagenpark. Gereden wordt met Mercedes; in totaal vijftien wagens, twee V-Klasse busjes, twee Sprinters en twee trucks. Die auto’s zijn – net als de coureurs – vooral onderweg. Van de ronde van Noorwegen tot die in ‘Duinkerken’ en van de Giro tot een klassieker in Vlaanderen. Goed plannen, overleg en flexibiliteit zijn absolute voorwaarden. Hard werken, hectisch soms, en als een renner succes heeft heel mooi en dankbaar. We gaan het zien in de Tour of alle inspanningen geloond hebben.

 

Meer over racefietsen en wielrennen? Dan moet je ook deze artikelen lezen:

 

Reageer op dit artikel