artikel

Zo doe je dat: beschadigde inbus losdraaien met linkse tap

Werkplaats Premium 2472

Zo doe je dat: beschadigde inbus losdraaien met linkse tap
Met een inbus krijg je deze crankbout er met geen mogelijkheid meer uit.

Wanneer de kop van een bout is afgebroken of een zeskant of inbus totaal is beschadigd, biedt de linkse tap uitkomst. Ze zijn er in verschillende maten en uitvoeringen en worden vaak als set aangeboden. Voor reparaties aan fietsen is een set waarmee je M4 tot en met M10 aan kunt voldoende.

Bij een tap denk je in eerste instantie aan het gereedschap waarmee je schroefdraad snijdt. Een linkse tap snijdt echter geen schroefdraad, maar zet zich door de tapse vorm en vertanding volledig vast in een cilindervorm. Doordat de tap linksom draait, zet ze zich per rotatie vaster en vaster in het materiaal. Linkse tappen zijn daardoor prima geschikt om beschadigde (inbus)bouten en schroeven met rechtse draad te demonteren.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Met de linkse tap gaat het gegarandeerd lukken. In dit geval werkt de tap met korte stift het beste.

Gevalletje beschadigde inbuskop

De praktijk: de binnen-zeskant van een inbusbout is volledig rond gedraaid, de inbussleutel krijgt er geen grip meer op. Dan biedt de linkse tap met korte stift uitkomst. Belangrijk om te weten is, dat door het indraaien van de linkse tap het boutmateriaal uitzet. Valt de kop van de inbusbout volledig in de boring van het onderdeel, controleer dan goed of met het vastzetten van de linkse tap de inbuskop niet teveel uitzet, vastloopt in de boring en het onderdeel beschadigd. Linkse tappen van een goede kwaliteit hebben een fijn profiel wat zich vlot zal vastzetten. Daardoor heb je snel grip, zonder dat je heel diep in het boutmateriaal hoeft te komen.

Het artikel gaat verder onder de foto.

De linkse tap vreet zich vast in het materiaal, waarna je de bout er simpel uitdraait.

Afgebroken kop: boren maar

Wanneer een boutkop afbreekt of de boutkop echt geen grip meer biedt, dan verschijnt de linkse tap met lange stift ten tonele. Er moet dan eerst een gat in de bout worden geboord. Vaak is dit boren het lastigste deel van de klus. Het materiaal van hoogwaardige bouten laat zich namelijk lastig verspanen. Het gebruik van een echte HSS-boor, het juiste toerental en eventueel wat snijolie zijn dan cruciaal. Voor het bepalen van de juiste boordiameter leveren de meeste fabrikanten van linkse tappen er per maat de boordiameter bij.

Dankzij de hulp van de linkse tap is het verwijderen van de crankbout een peulenschil.


Lees ook deze interessante werkplaats-artikelen:

 

Reageer op dit artikel