artikel

Oude wielrichtbok kan met pensioen

Werkplaats 3147

Oude wielrichtbok kan met pensioen
Strak vormgegeven, degelijk en uiterst praktisch; de nieuwe Birzman wielrichtbok voor professioneel gebruik.

Een wielrichtbok schaf je maar zelden aan, want je moet wel heel erg je best doen om er één te verslijten. Toch zullen de komende tijd een hoop ‘oude’ bokken plaatsmaken voor nieuwe, moderne exemplaren. Simpelweg omdat de oude richtbokken geen raad meer weten met de huidige diversiteit aan wielen en de nieuwe – zoals die van Birzman – er voor zijn ontworpen.

Steekassen, boost en wie weet wat er nog meer gaat komen; ze passen echt niet meer in de traditionele wielrichtbokken, die zijn ontworpen voor assen van zo’n 10 mm en inbouwbreedtes tot maximaal 135 mm. Om de ontstane nood te ledigen, doet een nieuwe generatie, universeel instelbare wielrichtbokken zijn intrede. Zoals die van Birzman, een jonge speler tussen alle gerenommeerde specialisten in fietsgereedschappen.

Het artikel gaat verder onder de foto.

De Birzman wielrichtbok is geschikt voor alle typen assen.

Fraaie vorm, maar vooral functioneel

De wielrichtbok voor professioneel gebruik is één van de laatste noviteiten van Birzman. Geheel in lijn met al het andere gereedschap, is er veel aandacht besteed aan de vormgeving. Dit zonder de functionaliteit uit het oog te verliezen. Het ontwerp is bijna volledig uitgevoerd in onverwoestbaar staal. Alleen de knoppen zijn van geanodiseerd aluminium en de uiteinden van de voelers van kunststof.

De richtbok ziet er prachtig uit, maar werkt ook lekker

Gemonteerd op de werkbank, ziet de richtbok er prachtig uit. Maar veel belangrijker is, dat je er lekker mee kunt werken. In de praktijk blijkt het vooral een degelijke richtbok te zijn met alle functies die een wielrichtbok móet hebben. Met een verstelbaarheid tot 195 mm heb je voldoende ruimte voor alle moderne wielnaven. Moeten er nóg bredere naven in? Geen nood: Birzman heeft een kit, waarmee je de richtbok geschikt maakt tot 235 mm inbouwbreedte.

Het artikel gaat verder onder de foto.

De voelers kunnen ook horizontaal verplaatst worden. Met behulp van de schaalverdeling is eenvoudig te controleren of de naaf is gecentreerd.

V-uitsparing en bolvormige adapters

Om de richtbok geschikt te maken voor alle typen assen, heeft Birzman voor een beproefd concept gekozen; allereerst een V-uitsparing voor alle reguliere assen en quick release naven en daarnaast de bekende bolvormige adapters om elke maat steekas-naaf te kunnen klemmen.

Beide voelers bewegen gelijktijdig van of naar de velg

Het mechaniek voor de voelers is van het type waarbij beide voelers tegelijkertijd – van of naar de velg – worden bewogen. Dit is echter niet altijd even handig. Vaak werkt het namelijk veel prettiger, wanneer je het wiel per afzonderlijke kant kunt richten. Je hoeft je dan niet te concentreren op wat er aan de andere kant gebeurt. Birzman voorziet hierin door het mechaniek van de voelers op een verstelbare as te plaatsen, zodat je de voelers van links naar rechts en andersom kunt bewegen. Verder zijn de voelers zo vormgegeven, dat zelfs een dikke ballonband gewoon op de velg kan blijven tijdens het richten. Dat werkt natuurlijk snel en handig.

Tot ziens naafcontroleur

Een schaalverdeling op het voeler-mechaniek zorgt er verder voor, dat je geen naafcontroleur meer nodig hebt. Het is even wennen wanneer je al jaren vertrouwd bent met de bekende losse naafcontroleur, maar na het centreren van een paar wielen werkt de Birzman net zo gemakkelijk. Met de investering in de nieuwe, moderne Birzman wielrichtbok kan dus niet alleen de oude richtbok met pensioen, maar ook de naafcontroleur.


Lees ook deze interessante werkplaats-artikelen:

 

Reageer op dit artikel