artikel

Jos Hoek: ‘Goede handen krijgen alles klaar’

Werkplaats Premium 1085

Hobby’s heeft Jos Hoek niet. Hij is altijd met fietsen bezig. “Alles met twee wielen en ook voor elektrische fietsen draai ik m’n hand niet om.” Voordat hij de fiets ‘ontdekte’ was hij vooral met auto’s in de weer. Zo’n tien jaar aan de meest exclusieve merken. “De nieuwste Mercedessen, Porsches en Ferrari ’s heb ik onder handen genomen, maar een aanvullende opleiding tot automonteur heb ik nooit gevolgd.”

Jos Hoek: ‘Goede handen krijgen alles klaar’

Wat was je mooiste klus?

“Dat vind ik een lastig vraag, we doen zoveel mooie klussen. Een frame opbouwen heb ik ook al zo vaak gedaan, eigenlijk is niets nog heel speciaal. Vaak zijn juist kleine ingrepen of reparaties die me tegenwoordig het meest bijblijven. Niet zolang geleden kwam er een klant in de winkel met een wiel in de hand. Hij had geprobeerd zelf de buitenband erop te zetten maar kreeg het niet voor elkaar. Ik kan genieten van de verwondering als ze zien hoe snel ik een band erop leg. Dat is mooi.”

TROTS OP MIJN VAK

  • NAAM: Jos Hoek
  • LEEFTIJD: 59 jaar
  • WERKT BIJ: Heerenveen Tweewielers
  • WERKZAAM IN DE BRANCHE: 43 jaar
  • FIETST OP EEN: Sparta Ion XGT

Wat is het gekste dat je ooit hebt meegemaakt?

“Ik kreeg eens een vader en zoon in de werkplaats. De voorvork van vaders Gazelle Solide was verbogen. Volgens de zoon, die de fiets wel eens gebruikte, was het spontaan gebeurd tijdens het fietsen. Vader had zo z’n bedenkingen maar kon het tegendeel niet bewijzen. Aan het kale achterspatbord kon ik zien dat er vaak probeert was om een ‘wheelie’ te maken. Toen ik de zoon vroeg of hij wel eens steigerde met de fiets kreeg hij een rood hoofd en wist vader genoeg, haha.”

Welke reparatietip heb je voor collega’s?

“Goed gereedschap en nette werkplek. Wij hebben een open werkplaats en ik merk dat klanten letten hoe het eruit ziet. Wat misschien ook wel een tip is is de ondergrond in de werkplaats. Bij ons geen gecoate vloer met looppaden en kale plekken. Wij hebben vloerbedekking dat we elk jaar vervangen. Het kost maar een paar honderd euro en elk jaar oogt de ondergrond als nieuw. Daar komt bij dat als er iets valt het niet meteen stuk is. Uiteraard ligt er een extra mat onder iedere werkplek.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Jos Hoek: “Wij hebben een open werkplaats en ik merk dat klanten letten hoe het eruit ziet. “

Wat was je grootste blunder?

“Iets dat me is bijgebleven is me zeker 30 jaar geleden overkomen toen ik nog werkte bij een bromfietszaak. Het ging mis na een onderhoudsbeurt aan een Kreidler of een Zundapp. Na het vervangen van de olie heb ik de aftapplug niet goed vastgedraaid. Na een paar uur was de klant terug met een vastgelopen motor. Was ‘m onderweg de olie weggelekt. Er restte niets anders dan een complete (gratis) motorrevisie. Ik weet nog dat de klant nonchalant de schouders ophaalde en zei: kan toch gebeuren.”

Wat maakt je vak zo leuk?

“Dat is natuurlijk de omgang met klanten maar vooral ook de verschillende soorten fietsen en reparaties. De ene keer is het een nieuwe band en dan sleutel je uren aan een frame. Ik heb volgens mij wel een beetje technisch inzicht en een soort van fotografisch geheugen. Als ik eenmaal heb gezien hoe een fiets of (motor)blok in elkaar steekt zet ik ‘m bijna blind weer in elkaar. Met goede handen krijg je alles voor elkaar.”


Lees ook de verhalen van deze mannen en vrouwen die trots zijn op hun vak:

 

Reageer op dit artikel