artikel

BTW-verhoging: zo gaan uw collega-bedrijven ermee om

Werkplaats 4355

BTW-verhoging: zo gaan uw collega-bedrijven ermee om

Sinds 2000 werken kappers, schoenmakers en fietsenmakers met het lage btw-tarief op arbeidsloon. Vanaf dit jaar is dit tarief verhoogd van 6 naar 9 procent. Wat betekent dit in de praktijk bij tweewielerwinkels? Zijn tarieven alleen aangepast of is de btw-verhoging aangegrepen om prijsstijgingen door te voeren? En wat vinden klanten van het verhoogde tarief? Tweewieler legde zijn oor te luister bij de ondernemers Michel Damhuis, Martijn Musch en Fred Eman .

De verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent is onderdeel van een wijziging van het belastingstelsel. Daarbij worden directe belastingen lager en de indirecte belastingen hoger. Wat we ervan merken is de dagelijkse uitgaven hierdoor duurder worden, maar de belasting op inkomen en winst lager wordt belast.

Waarvoor geldt het lage btw-tarief?

De belangrijkste diensten die onder het lage van nu 9 procent tarief vallen zijn: knippen bij de kapper, reparatie van fietsen, kleding en schoenen, het personenvervoer en werkzaamheden aan woningen. Daarnaast zijn ook een bezoek aan zwembad, sauna, attractiepark, bioscoop en speeltuin duurder geworden. Het lage tarief geldt ook voor leidingwater, etenswaren en niet-alcoholische dranken. Vooral dat laatste leverde een flinke discussie op: sommigen vonden het niet terecht dat voor kraanwater en gezond eten zoals groente en fruit het btw-tarief omhoog moest.

Tweewielerbranche: zowel 9% als 21% tarief

In onze tweewielerbedrijven hebben we behalve met het lage ook met het hoge btw-tarief te maken. We zetten – vast en zeker ten overvloede – even op een rij wat met 9 procent btw de deur uit mag en wat met 21 procent wordt verkocht.

Onder het 9%-tarief vallen:

  • (elektrische) fietsen repareren
  • banden plakken, inclusief het gebruikte plakmateriaal
  • preventief onderhoud
  • ondersteunend materiaal, zoals olie en vet, gebruikt bij reparaties en onderhoud

Onder het 21%-tarief vallen:

  • reparatie van snorfietsen, bromfietsen en bromscooters
  • verkoop van (elektrische) fietsen, fietsonderdelen en accessoires
  • de kosten voor het rijklaar maken van een fiets

Michel Damhuis: ‘kritisch naar de prijzen kijken’

Wat heb je als ondernemer met de btw-verhoging gedaan? Heb je hem wel of niet doorgerekend? Heb je tegelijkertijd de prijzen nog eens kritisch tegen het licht gehouden? En hoe reageert een klant?
Michel Damhuis van Bike Totaal Damhuis Rijwielen in Glanerbrug zag in de btw-verhoging in elk geval aanleiding om nog eens kritisch naar zijn prijzen te kijken. “Vanuit ons kassasysteem zijn de prijzen en tarieven automatisch aangepast. De verhoging van het tarief was voor ons echter wel een goede aanleiding om nog eens kritisch naar onze prijzen te kijken. We hebben dan ook tegelijkertijd met de btw-verhoging een paar kleine aanpassingen gedaan voor onze losse werkzaamheden. Maar niet in het extreme. Banden plakken bijvoorbeeld, dat rekenen we nu iets ruimer. Maar dat is een correctie die we eigenlijk al jaren geleden door hadden moeten voeren. Bovendien zitten we nu nog steeds onder de landelijke norm.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Michel Damhuis zag in de btw-verhoging aanleiding om nog eens kritisch naar zijn prijzen te kijken.

Damhuis zit met zijn winkel tegen de Duitse grens. Merkt hij iets van de verschillen in tarieven per land, krijgt hij bijvoorbeeld meer Duitsers in de winkel of gaan zijn klanten naar Duitsland? “Nauwelijks, maar ik vraag me ook af of mensen het weten. Het is nu weliswaar drie procent stijging, maar het zijn minimale verschillen. En het gaat niet om producten, alleen het arbeidsloon. Bij een verhoging van het hoge tarief zou het verschil groter zijn geweest, omdat het vaak om duurdere producten gaat.”

Banden plakken rekenen we nu iets ruimer

Reacties op de btw-verhoging had Damhuis wel verwacht. Zeker van een klant die zijn fiets in december voor een reparatie aanbood, waarna de reparatie in januari werd uitgevoerd. “Maar we krijgen eigenlijk helemaal geen reacties op de verhoging.
Toch zie je wel dat ondernemers er over nadenken. Zo zag ik laatst een kapper btw-korting geven. Maar daarvoor had hij het tarief al wel verhoogd…”


Martijn Musch: ‘er niet op achteruit gaan’

Martijn Musch van Musch Tweewielers XXL store in Finsterwolde: “Ieder jaar benchmarken we onze prijzen, waar nodig passen we ze aan. Daardoor waren we altijd al up-to-date met onze prijzen, grote correcties in onze tarieven vind je niet bij ons. Maar de verhoging van het btw-tarief bood ons wel de kans ervoor te zorgen dat we er niet op achteruit gaan.” Musch heeft alle btw-aanpassingen doorgevoerd via zijn systeem. Soms leverde dit rare getallen op, het waren geen gebruikelijke retailprijzen. “Die bedragen hebben we handmatig aangepast en naar boven afgerond. Er is dus soms een beetje extra bijgekomen.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Martijn Musch: “We waren altijd al up-to-date met onze prijzen. Grote correcties in de tarieven vind je niet bij ons.”

De nieuwe tarieven zijn ook in de werkplaats doorgevoerd. “We hebben flink wat personeel, die hebben we geïnstrueerd. Ze moeten kunnen uitleggen waarom een servicebeurt vier euro duurder is geworden. Sommige klanten vragen daar ook naar. Het antwoord is dat we naast de btw-verhoging de fiets op een aantal punten extra controleren en dat we nieuwe software installeren. We deden dit in het verleden al, maar rekenden dit niet door. Nu brengen we het als iets positiefs. Communiceren met je klanten vinden we heel belangrijk.”

Onze mensen moeten de verhoging goed kunnen uitleggen

De winkel van Musch is 1.500 m2 groot en ligt in het noordoosten van Groningen, dicht tegen de Duitse grens. Musch verkoopt ook aan Duitsers. “Ook zij hebben twee verschillende tarieven voor de btw, namelijk 19 en 7 procent. Maar het verschil van 2 procent btw merken we niet in onze verkopen. Wat we wel merken, is dat Duitsers tegenwoordig meer betalen voor een fiets. Voorheen werd die vaak branchevreemd voor een lage prijs gekocht, tegenwoordig kopen ze veel duurdere modellen. Ze willen Gründlichkeit, waarbij de kleur bijzaak is. Bij Nederlandse klanten beslist vaak de vrouw, waarbij het uiterlijk van de fiets een belangrijke rol speelt.”


Fred Eman: ‘verhoging moest een keer gebeuren’

Fred Eman runt De mobiele fietsenmaker in Maarssen. “Drie jaar geleden hebben we een tweede bus erbij gezet waarmee mijn zoon op pad gaat. Hij vindt het ook leuk werk. Maar dat betekende wel dat we nog eens kritisch naar ons uurloon hebben gekeken. Tenslotte moeten er wel twee gezinnen van eten.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Fred Eman verhoogde zijn uurloon van 38 naar 45 euro, waarbij één euro voor de btw-verhoging was.

Verhoging van ons uurloon moest een keer gebeuren

Eman verhoogde zijn uurloon van 38 naar 45 euro, waarbij één euro voor de btw-verhoging was. “Die verhoging van ons uurloon moest een keer gebeuren. Het leverde echter weinig reacties van klanten op, ze hebben het niet zo in de gaten. En die 3 procent btw-verschil valt daarbij zeker niet direct op.
Maar tegelijkertijd willen we ons niet uit de markt prijzen, klanten houden de tarieven via internet echt wel in de gaten.”

OESO stelde voor: btw-tarief nog verder omhoog

De verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent had zomaar een flink hogere verhoging kunnen zijn. De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) adviseerde namelijk om het lage btw-tarief verder te verhogen. Dit zou het gat met het hoge tarief van 21 procent kleiner maken en zorgen voor meer overheidsinkomsten. Door deze extra inkomsten kan bijvoorbeeld de belasting voor lage inkomens en tweeverdieners met jonge kinderen omlaag, volgens de OESO.

 

Meer artikelen over Belastingen:

 

Reageer op dit artikel