artikel

‘Geef nooit de fijne kneepjes prijs’

Werkplaats Premium 802

In de rubriek Trots op het Vak spreekt Tweewieler met Herbert Temmink (42) van Tweewielers Bennie ten Brincke in Boekelo. Hij is al 24 jaar werkzaam in de branche en was al op jonge leeftijd in de ban van tweewielers. “Op m’n vijfde haalde ik achterwielen uit crossfietsen en als tiener kon ik uren sleutelen aan scooters, brommers en later motoren.”

‘Geef nooit de fijne kneepjes prijs’
Herbert Temmink is werkzaam bij Tweewielers Bennie ten Brincke in Boekelo. Foto Ruud Dilling

Hij heeft volgens eigen zeggen van z’n hobby z’n beroep gemaakt. Het liefst werkt Temmink met e-bikes. “De e-bike is een mooie mix tussen nieuwe technieken en het ouderwets sleutelen. Met een computer, multimeter en schroevendraaier op zoek naar complexe storingen.”

De mooiste klus

“Een e-bike weer ‘levend’ maken zijn de mooiste klussen. Zoals twee jaar geleden een Sparta GLS die binnenkwam met een goede accu maar waarvan het display nul procent stroom aangaf. Ergens moest er een sluiting zitten. Ik heb alle onderdelen die te maken hadden met stroomvoorziening afgekoppeld en per onderdeel weer aangesloten. De storing bleek in het motorsysteem te zitten. Gelukkig viel het binnen de garantie en kreeg de klant een nieuw motorsysteem.”

  • Naam: Herbert Temmink
  • Leeftijd: 42 jaar
  • Werkt bij: Tweewielers Bennie ten Brincke Boekelo
  • Werkzaam in de branche: 24 jaar
  • Fietst op een: Batavus Mambo Supreme

Gekste ooit meegemaakt

“Ik kijk ervan op hoe goed klanten hun fiets kennen of juist niet. Bijvoorbeeld een wat oudere dame met een elektrische Sparta ION GL plus. Ze wilde dat we haar fiets een flinke opknapbeurt gaven en een nieuw multi positionstuur monteerden. Bij het ophalen zei ze stellig: ‘dat is m’n fiets niet’, ze maakte echt geen grapje. Pas toen ik het framenummer vergeleek met de aankoopbon in de computer zei ze: ‘tsja, dat zal ‘m dan wel zijn’. Haar fiets had weliswaar een metamorfose ondergaan maar dat iemand niet weet waarop hij of zij fietst had ik nog niet eerder meegemaakt.”

Reparatietip

“Als je een fiets aanneemt maak ‘m dan helemaal schoon. Met een borsteltje of een droge doek en als hij heel smerig is spuit je hem voorzichtig af. Niet de motor natuurlijk maar het frame en de velgen. Defecten, haarscheurtjes of slijtage zie je anders snel over het hoofd. Maak vervolgens aan de hand van je bevindingen een duidelijke reparatiebegroting. Ga nooit zomaar sleutelen of onderdelen vervangen omdat je denkt dat de klant het wel goed zal vinden. Voor sommige klanten is een fiets gewoon een alledaags gebruiksvoorwerp waaraan ze minder hoge eisen stellen. Mochten we een klant niet kunnen bereiken voor overleg, zetten we de fiets tijdelijk aan de kant.”

Wat ging er mis

“Ik heb weleens een verkeerd reparatie nummer aan een fiets gehangen. Later in de werkplaats bleek dat de werkzaamheden en het merk op de bon niet overeenkwamen met de fiets waarmee ik aan de slag wilde. Dan kom je toch aan het zoeken. Prettige bijkomstigheid is dat degene die een ‘fout’ maakt de werkplaats trakteert op gehaktballen. Sinds kort hebben we een digitaal plansysteem en komen, als het goed is, dergelijke vergissingen niet meer voor. Maar dus ook minder gehaktballen, haha.”

Wat maakt het vak zo leuk

“De verschillende soorten fietsen, reparaties en de verschillende type mensen. Soms kijken klanten in de werkplaats mee tijdens het onderhoud. De een heeft er helemaal geen verstand van en de ander wil het naadje van de kous weten. Het is de kunst om uit te leggen wat je doet zonder de fijne kneepjes van het vak prijs te geven. Het is leuk om over het werk te praten maar de klant moet natuurlijk wel bij ons blijven komen voor z’n fietsonderhoud.”

Reageer op dit artikel