artikel

7 tips voor een efficiënte werkplaats

Werkplaats 2284

Ondernemer Evert Lans (Elan Bikes Support Boxtel) is een bekende in de branche. Onder meer van zijn werk als docent fietstechniek bij Tweewieler Academy. Daarnaast ontwikkelde hij een systeem om de werkplaatsefficiency te vergroten. Evert geeft praktische tips om toe te passen in de werkplaats.

7 tips voor een efficiënte werkplaats
Evert Lans: “In een tweewielerwerkplaats ben je ook bezig met een stuk after sales. Dit is een onmisbaar stuk communicatie bij fietsen en leidt vaak tot meerverkoop.” Foto Studio 38c, Remco Lassche bij Elan Bike Support Boxtel

Werkplaatsefficiency is een stokpaardje van Evert. In een eerder leven ontwikkelde hij een systeem om de werkplaatsefficiency te verhogen. Met een barcode voor de individuele monteur om te scannen, waarmee alle reparatietijden en -handelingen automatisch werden verwerkt. Zijn eigen werkplaats draait winstgevend. Bij elektrische fietsen wordt standaard een 2-minuten check uitgevoerd. Na deze uitgebreide check wordt meteen een offerte afgegeven. Dat helpt de verwachtingen te managen van de klant. Die waarderen deze duidelijkheid, en bovendien leidt het tot de nodige bijverkoop.

Werken met normtijden

De werkplaatshandelingen zijn opgebouwd uit verschillende ‘gangen’ waar voor elk een normtijd bij hoort. Idealiter is de verdeling* als volgt:

  • 70% reparatiehandelingen aan de fiets (worden doorberekend op de factuur)
  • 22% werkvoorbereiding (welke handelingen moeten er worden verricht?)
  • 8% eigen verzorging (handen wassen, gereedschap schoonmaken en klaarleggen, etc.)

*Op basis van MMO, wat staat voor multi moment opname. Een MMO-analyse kan zorgen dat er meer ‘lean’ wordt gewerkt.

Als je de 22% werkvoorbereiding optimaal doet, kun je de 70% reparatiehandeling makkelijk halen

Geen 70% maar 60%

In de praktijk blijkt dat in de tweewielerwerkplaats de 70% reparatiehandelingen (en die dus geld opleveren), vrijwel nooit wordt gehaald. Dit aandeel ligt eerder rond de 60%. Met name de werkvoorbereiding neemt meer tijd in beslag, zo’n 30% in plaats van 22%. Helemaal uit de lucht vallen, komt dat niet volgens Evert. “We zijn in een tweewielerwerkplaats, veel meer dan bij een autowerkplaats, ook bezig met een stuk after sales. Dit is een onmisbaar stuk communicatie bij fietsen. Super belangrijk, het leidt vaak tot meerverkoop aan onderdelen en accessoires.”

Extra aandacht voor werkvoorbereiding

Toch is de 70% wel haalbaar volgens hem, maar dit vraagt wel extra aandacht in de werkvoorbereiding. Bijvoorbeeld door je materialen schoon en goed werkend te houden, de grijpvoorraad altijd op niveau te houden, de aanname van een fiets te optimaliseren. “Als je de 22% werkvoorbereiding optimaal doet, kun je de 70% reparatiehandeling makkelijk halen!”

Tips rendement werkplaats

    1. Geef de werkplaats een prominente plek (vooraan) in het pand.
    2. Orde & Netheid is een gouden regel in de werkplaats.
    3. Het gereedschap moet te allen tijde op orde zijn.
    4. Schaf het benodigde speciaalgereedschap aan.
    5. Geef speciaalgereedschap een eigen, vaste plek.
    6. Schaf voor elke monteur eigen gereedschap aan waar ze zelf de verantwoordelijkheid voor dragen.
    7. Zorg voor een minimum grijpvoorraad onderdelen.
Reageer op dit artikel