artikel

Oplossingen om reparaties makkelijk te maken

Werkplaats Premium 11

Oplossingen om reparaties makkelijk te maken

Voor elk probleem bestaat een oplossing en er zijn firma’s die deze wijsheid zeer letterlijk nemen. Vanuit Amerika opereert zo’n firma. De onderdelen die ze voeren, komen heel toepasselijk onder het label Problem Solvers. Het gaat veelal om unieke oplossingen, die je niet snel bij een andere accessoiremerk zult vinden.

Voor de vakhandel is dit assortiment wel heel interessant, want je vindt er een aantal onderdelen die reparaties of modificaties aan fietsen zeer makkelijk maken. De werkwijze van deze firma is overigens ook redelijk uniek. Via de website kun je namelijk een probleem voorleggen. Het team van Problem Solvers gaat vervolgens op onderzoek uit en het is heel goed mogelijk dat dit dan een vertrekpunt wordt voor een nieuw onderdeel. Ondertussen is er al een behoorlijk assortiment ontstaan, want de mensen achter Problem Solvers zijn fervente sleutelaars en dit leidde tot een aantal goede oplossingen.

Problem Solvers maakt combinaties mogelijk

Er zit veel beweging in de fietsen industrie, en regelmatig worden er nieuwe standaarden gezet. Dit betekent dat veel onderdelen plots niet meer passen en we noodgedwongen beperkt worden door de keuze van de fabrikanten. Problem Solvers maakt een aantal onderdelen/adapters die combinaties van onderdelen plots wel weer mogelijk maken, waardoor je niet meer aan de systeemcomponentenlogica van de fabrikanten gebonden bent.

Universele derailleurpad: de reservepad van Problem Solvers is universeel en geschikt voor horizontale en verticale padden.

Universele derailleurpad: de reservepad van Problem Solvers is universeel en geschikt voor horizontale en verticale padden.

MisMatch adapter

Een typisch voorbeeld van een Problem Solvers vinding zijn de MisMatch adapters. Met deze beugeltjes kun je verschillende merken verstellers en remgrepen aan elkaar koppelen. Uiteraard kun je er voor kiezen om verschillende merken te monteren met elk hun eigen klemband, maar dit kost vaak veel ruimte op het stuur. Het ergonomisch aftellen van zowel de versteller als de remgreep komt hierdoor ook vaak in het gedrang. Met de verschillende MisMatch adapters zijn 6 verschillende combinaties van versteller en remgreep te maken. Zo is een persoonlijke voorkeur voor het remsysteem van Shimano in combinatie met een SRAM of andersom ineens geen probleem meer.

Via de website kun je een probleem voorleggen. Het team van Problem Solvers gaat op onderzoek uit en dit kan dan een vertrekpunt worden voor een nieuw onderdeel.

Universele derailleurpad

Veel fietsers zijn wel eens gestrand door een afgebroken derailleur pad. Op zo’n moment merk je hoe belangrijk dit onderdeel is. Met wat knutselwerk kun je van elke derailleur aandrijving natuurlijk een single speed maken, maar zodra er wat reliëf in het vervolg van de reis zit heb je toch een probleem. Als reservemateriaal kan de universal derailleur hanger, je in dit soort gevallen een hele berg energie besparen. Het kleine aluminium nood hulpje is makkelijk mee te nemen, en door het slimme ontwerp bruikbaar voor zowel horizontale als verticale padden. De universal derailleur hanger is geschikt voor QR naven, en wordt tevens vastgezet door de quick release. Met de bijgeleverde stelboutjes bepaal je de positie (verticale of horizontale uitvaleinden) en daarna kun je de achter derailleur weer monteren en afstellen om je weg te vervolgen.

Fender Flute: Zo'n mooi steuntje om een voorspatbord op de juiste hoogte te monteren maak je zelf niet zo snel.

Fender Flute: Zo’n mooi steuntje om een voorspatbord op de juiste hoogte te monteren maak je zelf niet zo snel.

Fender flute

Voor de handige fietsenmaker is het maken van een bevestiging beugeltje vaak een fluitje van een cent. Variaties op de fender flute zullen er dan ook regelmatig zijn gemaakt door deze vakmannen. Steeds vaker zien we namelijk vaste voorvorken met een gecorrigeerde inbouwhoogte. Die zijn geplaatst in een frame met een geometrie voor een geveerde voorvork. Zodra je op zo’n voorvork een vast spatbord wil plaatsen, krijg je te maken met een te grote afstand tussen het spatbord en het bevestigingspunt in de vorkkroon. De fender flute is gemaakt om deze afstand te overbruggen. Het halfronde stijve aluminium profiel past prima in de radius van de binnenkant van de vorkkroon. Met de bijgeleverde M6 boutjes en een hele serie gaatjes met schroefdraad plaats je de fender flute snel tussen de vork kroon en het spatbord beugeltje.

Direct Mount adapter: met een adapter van Problem Solvers kon deze fatbike worden voorzien van een Direct Mount voorderailleur

Direct Mount adapter: met een adapter van Problem Solvers kon deze fatbike worden voorzien van een Direct Mount voorderailleur

Direct mount adapter

Met behulp van deze adapter kun je een high direct mount voorderailleur monteren op een normale ronde zitbuis. In eerste instantie lijkt dit misschien een overbodige optie, want er zijn tal van voorderailleurs leverbaar met een klemband. Wanneer je bijvoorbeeld een fat bike met een 100 mm bracket hebt en je wilt toch graag een crankstel met meerdere voorbladen monteren, dan is dit een perfecte oplossing. De direct mount adapter is er in een 100mm versie voor de bredere brackets, en in een 68/73mm versie voor de reguliere brackets. Deze adapters worden geleverd met spacers om montage op de standaard 34,9/31,8/28,6mm zitbuis diameters mogelijk te maken.

Wielrichtbok adapter: handig plugje waardoor een wiel met steekas gewoon weer in de klassieke wiel richtbok past.

Wielrichtbok adapter: handig plugje waardoor een wiel met steekas gewoon weer in de klassieke wiel richtbok past.

Adapter voor in de wielrichtbok

Steeds vaker zien we dat sportieve fietsen zijn uitgerust met een steekas. Dit is een hele goede technische verbetering. Echter, een wiel met deze as in je trouwe wielrichtbok plaatsen is er niet meer bij. Gelukkig heeft Problem Solvers een paar adapters gemaakt die je in de steekas kan plaatsen. Hierna past het wiel wel in de uitsparingen van de wiel richtbok. Bij sommige wielrichtbokken is het wel de vraag of ze de extra inbouwbreedte van een Boost achteraf aankunnen.

Reageer op dit artikel