nieuws

Binnenkijken bij Fietswarenhuis.nl

Retailing 3179

Tweewieler bezocht Fietswarenhuis.nl. Ondernemers André van de Reep en Bart Warmerdam zijn teruggekomen van hun focus op internet.

Binnenkijken bij Fietswarenhuis.nl
André van de Reep met echtgenote Judith.

Bart Warmerdam is een bekende ondernemer in de branche. Hij introduceerde het flatrate tijden systeem in de werkplaatsoftware, en was vanaf het eerste uur betrokken bij de ontwikkeling van de Profile “De Fietsspecialist”-formule. Schoonzoon André van de Reep runt nu 2 winkels in Voorhout en Warmond, en Bart het E-bike Experience Center Duin & Bollenstreek.

Elke winkel een totaal eigen uitstraling

De 2 winkels van Bart en André en de testlocatie voor elektrische fietsen in Sassenheim hebben alle drie een totaal andere uitstraling en doelgroep. In het E-bike Experience Center Duin & Bollenstreek kunnen bezoekers een brede collectie e-bikes testen van de merken Batavus, Trek, Sparta, Gazelle, Pegasus, Cortina, BSP, Koga, Santos, Flyer en het eigen private label Reward.

Bovendien vroegen we ons af, willen we heel Nederland als klant? Dat vraagt een zeer professionele logistieke organisatie. Het antwoord is, nee, dat willen we niet.

Warmerdam De Fietsspecialist in Warmond is een winkel die zichzelf hoger positioneert met reis- en trekkingfietsen van Santos, Flyer, Koga en Trek. De winkel die Tweewieler bezocht voor deze Binnenkijken bij… is Fietsenwarenhuis.nl in Voorhout. Deze heeft een lagere prijspositie, en onderscheidt zich door een focus in de collectie op sportieve fietsen, met merken als Bulls, Sensa, Trek (race en MTB) en racefietsen van het eigen merk Reward.

Bewuste keuze voor Fietswarenhuis.nl

De ondernemers hebben heel bewust voor drie verschillende winkelnamen gekozen in plaats van 1 overkoepelende ondernemingsnaam. Zo onderscheiden ze de winkels en collecties goed van elkaar. De naam Fietsenwarenhuis.nl is doelbewust gekozen; om de online aanwezigheid te onderstrepen en de associatie met internet op te roepen.

Internet vergt een te grote investering

Van de Reep: “Zo’n 8 jaar geleden hadden we een heel sterke focus op het internet, vandaar ook die naam. Na 2014 zijn we daar weer van teruggekomen. Door de ‘grote jongens’ op het internet. Die hebben zo’n investeringspower, daar kunnen wij niet in mee, dat vergt een te grote investering. Bovendien vroegen we ons af, willen we heel Nederland als klant? Dat vraagt een zeer professionele logistieke organisatie. Het antwoord is, nee, dat willen we niet. We willen gewoon leuk kunnen verkopen. Onze regio is ons groot genoeg.”

Internet is er, daar kun je niet omheen. Ik richt mijn bedrijven in op een toekomstig verdienmodel als aflever- en servicepunt.

Ander verdienmodel met uitgekleed dealerschap

De visie van André is toekomstgericht. Dat uit zich in de breedte van de doelgroep die hij met de drie locaties bedient, een vorm van ‘risicospreiding’. Dat het verdienmodel gaat veranderen, is voor hem een vaststaand gegeven. “Internet is er, daar kun je niet omheen. Ik richt mijn bedrijven in op een toekomstig verdienmodel als aflever- en servicepunt. Vergelijkbaar met hoe het in de autobranche is gegaan, gaan wij in onze sector ook toe naar een heel uitgekleed dealerschap. Fabrikanten gaan een bepaalde servicegraad eisen. Wij voldoen daaraan.”

Geen prijsdruk meer

Daarnaast verwacht hij dat de A-merken het internet weer onder controle krijgen, zodat er geen prijsdruk meer is. “Kijk naar de schoenen. Zalando verkoopt de merken online voor dezelfde prijs als ze in de fysieke winkel te koop zijn. Alleen voor overjarige modellen laten ze de adviesprijs los. Ik ben er zeker van dat de A-merken in de fietsensector dezelfde beweging gaan maken. Je ziet dit al bij Pon-merk Gazelle; daar is een strikt beleid uitgezet en dit wordt consequent gevolgd. Andere grote fabrikanten zullen vanzelf volgen.”

Lees de volledige reportage over Fietswarenhuis.nl  in het novembernummer van Tweewieler. Bent u al abonnee? Dan kunt u het interview teruglezen in het digitale magazine

 

Foto's

Reageer op dit artikel