nieuws

Accell NL beloont dealers op service

Retailing 2108

Accell Nederland introduceert een innovatief samenwerkingsmodel met de dealer. De filosofie hierachter is het apart belonen van de servicecomponent die dealers bieden, evenals hun merkloyaliteit. Hiermee geeft Accell NL de vakhandel een instrument om zich te onderscheiden van pure online aanbieders.

Accell NL beloont dealers op service
Huub Snellen, Accell Nederland: “De afzonderlijke servicecomponent voor margeopbouw is in het voordeel van de traditionele dealer.” Foto Koos Groenewold

De 3 pijlers (percentage van de totale marge) onder de nieuwe margestructuur zijn:

  1. Sales: Factuurkorting (verkoop, rijklaar maken, aflevering)
  2. Service: Onderhoudsvergoeding (servicebeurten, gekoppeld aan Servicepas)
  3. Loyaliteit: Marge ‘verdienen’ door m2 winkelvloer, data delen, omzetdoelstellingen

Reacties vanuit dealerkanaal

Menno Visser, sales directeur voor Batavus en Sparta, meldt dat de reacties vanuit het dealerkanaal op de nieuwe strategie van Accell NL vrij mager waren. “Ik had veel meer inhoudelijke vragen en kritiek verwacht omdat we het toch hebben over het doorvoeren van veranderingen die ook de werkwijze van de dealer raken.”

Servicecomponent op verkoopfactuur

Visser constateert dat dealers vooral terughoudend reageren op het voornemen de servicecomponent apart mee te laten tellen voor de margeopbouw. “Wij hebben de feedback zeer serieus genomen en dit heeft geleid tot aanpassingen. Zo is besloten om de marge voor service en onderhoud, die in beginsel achteraf zou worden uitgekeerd, toch gelijk op factuur te geven.” Deze aanpassing geldt (voorlopig) voor 1 jaar.

Service USP van dealer

“We gaan een jaar lang monitoren of de terughoudendheid die we bij onze dealers zien, gerechtvaardigd is,” licht algemeen directeur Accell NL Huub Snellen toe. “Wij hebben er alle vertrouwen in dat de praktijk zal laten zien dat de afzonderlijke servicecomponent voor margeopbouw juist in het voordeel is van de traditionele dealer. Die serviceafhandeling is namelijk zijn sterke punt!”

Accell NL Servicepas

Om de servicecomponent te borgen, introduceert Accell NL de Servicepas. Deze wordt geactiveerd bij elke verkoop van een nieuwe fiets. Met de Servicepas wordt bijgehouden wat de klant aan service en onderhoud laat doen aan zijn fiets. Voldoet de klant niet aan de onderhoudsplicht, dan vervalt de garantie. De vakhandel kan hierdoor op een via internet verkochte fiets toch marge behalen, door het servicetraject van de fiets uit te voeren.

In Tweewieler magazine augustus is een compleet interview met Menno Visser over het nieuwe samenwerkingsmodel gepubliceerd. Dit interview is ook te lezen in het Tweewieler Digitaal Magazine.

Foto's

Reageer op dit artikel