nieuws

Bijtellingsregels leasefiets

Retailing 3023

Bijtellingsregels leasefiets
RAI Vereniging en BOVAG lobbyen voor aantrekkelijkere leaseregels voor fietsen, zonder bijtelling.

RAI Vereniging en BOVAG lobbyen voor aantrekkelijkere leaseregels voor fietsen, zonder bijtelling. Hierdoor kan de leasefiets op dezelfde manier worden behandeld als een leaseauto. Volgens RAI Vereniging voorzitter Wouter Jager kost een speed pedelec van € 3.500,- in theorie de forens al gauw tussen de € 120 tot 150 aan bijtelling per maand. BOVAG Leasefiets geeft een aanvulling hierop.

RAI Vereniging stelt: ‘Zou een werknemer net als een auto nu een fiets willen leasen, dan zou volgens de huidige fiscale wetgeving de volledige economische waarde van deze fiets bij het inkomen worden opgeteld en daarover loonbelasting betaald.’ Volgens BOVAG Leasefiets Lease gaat het alleen om de waarde in het economisch verkeer van het privégebruik van desbetreffende fiets. Alleen over de waarde in het economisch verkeer van het privégebruik moet volgens de Wet op de Loonbelasting van 1964 loonbelasting worden betaald.’

Privégebruik versus woon-werkverkeer

Een woordvoerder van BOVAG Leasefiets: “Het leasebedrag van de leasefiets is maatstaf voor de waarde in het economisch verkeer van desbetreffende fiets. Hierbij kun je echter een grote kanttekening plaatsen, want het is uitermate moeilijk om de mate van privégebruik versus woon-werkverkeer vast te stellen en bij te houden. Woon-werkverkeer geldt niet als privégebruik.

Lagere bijtelling

Een voorbeeld hoe berekend kan worden. ‘Stel, het overige (privé)gebruik is 10% is van het aantal gereden fietskilometers. De bijtelling van een speed pedelec van € 3.500,- die een maandleasebedrag van bijvoorbeeld € 150, zou dan € 15,- per maand bedragen = € 180,- per jaar. Dat is beduidend lager dan de bijtelling van een elektrische auto van 4% van € 40.000 = € 1.600,- per jaar. Blijft het feit dat wij als BOVAG Leasefiets vinden dat heffing van loonbelasting op privégebruik van de door wetgever ter beschikking gestelde (lease)fiets afgeschaft moet worden.’

Pluspunten van het (lease)fietsen

De woordvoerder: “Blijft het feit dat wij als BOVAG Leasefiets vinden dat heffing van loonbelasting op privégebruik van de door wetgever ter beschikking gestelde (lease)fiets afgeschaft moet worden.” Dit vanwege:

  1. Het privégebruik is zeer lastig vast te stellen en nauwelijks te controleren.
  2. Het economisch voordeel van de ontlasting van het wegenverkeernet als meer mensen vaker op de fiets naar het werk gaan.
  3. Het maatschappelijk voordeel van de vitaliteitswinst m.b.t . de volksgezondheid.

Scherp voorbeeld

RAI Vereniging benadrukt dat er alternatieve, vaak complexe regelingen bestaan en dat bewust is gekozen voor een extreem voorbeeld met bijtelling op basis van een dure speed pedelec en de volledige economische waarde om duidelijk te maken hoe de huidige wet een leasefiets fiscaal behandelt wanneer voor dezelfde constructie als een auto wordt gekozen. Hieruit blijkt de ongelijkheid in de fiscale leaseregels tussen fietsen versus elektrische auto’s.

Leaseregels fiets erg complex

Woordvoerder RAI Vereniging Floris Liebrand: “De leaseregels voor een fiets zijn erg complex vergeleken bij die voor de auto en daardoor voor werkgevers onaantrekkelijk. We hebben bewust met dit voorbeeld gewerkt om die ongelijkheid aan te kaarten bij de instanties die de regels hebben bedacht. Hiermee lobbyen we hard voor alternatieve leaseconstructies voor de fiets en e-bike die het voor werkgevers aanlokkelijk maken hun medewerkers een leasefiets aan te bieden.”

Reageer op dit artikel