nieuws

Gebruik alle mogelijkheden van winkelpakket

Retailing 1560

Gebruik alle mogelijkheden van winkelpakket
Vroeger had je een handgeschreven briefje met 'Jansen BuBA', nu moet men informatie in het systeem gaan inkloppen. Maar wie alle functies benut, realiseert uiteindelijk meer omzet en kostenbesparing. Foto Shutterstock

Met het aanschaffen van een mooi automatiseringssysteem denken veel retailers dat ze alles geregeld hebben. Mis! Bij veel retailers schort het aan voldoende kennis van hun systeem waardoor ze het onderste niet uit de kan halen. En dat is jammer. Gedegen kennis van het systeem kan leiden tot meer omzet, meer kwaliteit en een efficiëntere bedrijfsvoering.

Zo zijn er bijvoorbeeld statistische systemen of de mogelijkheid om klanten actief te benaderen via de mail. Ondernemers stoppen veel informatie in zo’n systeem, maar halen er vervolgens (te) weinig uit. Er staat bijvoorbeeld in bij welke omzetgroepen in welke delen van het land men het goed doet en bij welke minder. Op basis daarvan kunnen ondernemers een mailing opzetten.

Category management in winkelpakket

Of neem de mogelijkheid van category management. Daarmee kun je volledige klantprofielen maken, producten categoriseren en je webshop managen. Een zeer praktische en effectieve functie dus. Hetzelfde geldt voor bepaalde mailingfuncties of promotionele functionaliteiten. Als retailer kun je daarmee bekijken wat het effect van een bepaalde folder in een bepaalde regio is geweest en daar je verkoopacties op afstemmen.

Klanttevredenheidsonderzoek ook voor online 

Ondernemers blijken ook lang niet altijd gebruik te maken van de mogelijkheid om  klanttevredenheidsonderzoek te doen. Deze zitten vaak standaard in het pakket zitten. Het is echt een gemiste kans. Je kunt dan namelijk zien hoe een klant zich oriënteert op de online omgeving van de winkel. Waar kijkt hij naar? Wat koopt hij? Hoe vaak koopt hij dat? Welke accessoires schaft hij aan? Dat soort informatie is eigenlijk onmisbaar maar wordt vaak niet gebruikt.

Tips om het maximale uit uw winkelpakket te halen 

  • Verdiep u in het systeem, neem er de tijd voor en stel vragen. Leveranciers helpen graag!
  • Denk goed na over wat u met uw bedrijf wilt en vraag u dan af wat de software daarin kan betekenen.
  • Maak het verkennen van het softwarepakket een dagelijkse handeling die u in uw structuur inpast. En attendeer het personeel er ook op zodat ook zij de modules die voor hen van belang zijn optimaal gebruiken. Daar profiteert uiteindelijk de hele zaak van.
  • Gebruik eventueel aanwezige boekhoudfuncties structureel en goed. Pas dan ziet u wat u netto onder de streep overhoudt en kunt u snel ingrijpen als dat nodig is.
  • Gebruik een draadloze scanner voor het correct invoeren van je voorraad.
  • Maak gebruik van de webshopfunctie; een goede aanwezigheid op internet is inmiddels onmisbaar.

Informatie halen bij leverancier winkelpakket

Kortom: Veel bruikbare klantinformatie uit de software lijkt niet of nauwelijks gebruikt te worden. Bijvoorbeeld om goede klantprofielen te maken. En dat is een gemiste kans. Als retailer kun je meer informatie halen bij je softwareleverancier. En lees het volledige artikel over winkelautomatisering in de decembereditie van Tweewieler of in het Tweewieler Digitale Magazine.

Reageer op dit artikel