nieuws

RODI: prestaties merken niet verbeterd

Retailing 1032

RODI: prestaties merken niet verbeterd
Fietsdealers zijn in 2016 iets minder positief over hun relatie met de fabrikant dan vorig jaar. Gemiddeld scoren de merken in 2016 een 6,8, dat is een tiende lager dan in 2015.

BOVAG heeft het BOVAG Dealeradviesboek uitgebracht. Dit is gebaseerd op het Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI), waarin de samenwerking met de fabrikanten wordt geëvalueerd. Het blijkt dat de merken die in 2015 slecht scoorden, hun prestaties sindsdien niet hebben verbeterd. Ook maken fietsbedrijven zich steeds meer zorgen om hun winstgevendheid en de krimpende marges.

Fietsdealers zijn in 2016 iets minder positief over hun relatie met de fabrikant dan vorig jaar. Gemiddeld scoren de merken in 2016 een 6,8, dat is een tiende lager dan in 2015. Koga wordt door dealers als hoogst gewaardeerd met een 7,6.

Krimpende winstgevendheid

Uit het RODI blijkt tevens dat fietsbedrijven zich steeds meer zorgen maken over hun winstgevendheid en de krimpende marges. Ook zijn ze niet te spreken over de afhandeling van garantiewerk en de mate van inbreng in beslissingen en veranderingen van de fabrikant. Kortom: de samenwerking dealer-fabrikant laat volgens de respondenten nog heel wat te wensen over.

Bestel- en leverprocedure verbeterd

Dealers zagen ook verbeteringen in de samenwerking met de fabrikanten. De waardering voor de levertijd van fabrikanten (+ 1,9 rapportcijferpunt), de informatievoorziening over leveringsstatus (+1,1 rapportcijferpunt) en de bestelprocedure (+0,5 rapportcijferpunt) steeg het meest.

Giant grootste stijger, Gazelle daalt

Verder is het opvallend dat Giant door dealers dit jaar veel beter wordt beoordeeld. Vorig jaar scoorde het merk een 7,1, dit jaar steeg die waardering met +0,4 punt naar een 7,5. Gazelle daalde vergeleken met 2015 met tweetiende punt naar een 6,3. Ook het overall resultaat van Batavus daalde met eentiende punt naar een 6,6.

BOVAG Dealerplatform

BOVAG en de leden van het BOVAG Dealerplatform (inmiddels een club van zo’n 50 fietsbedrijven) gaan met de uitkomsten van RODI aan de slag. Op tweewieler.nl en in Tweewieler leest u regelmatig over de activiteiten van het dealerplatform. Het Dealerplatform heeft twee doelen:

  • Eerlijke en evenwichtige algemene samenwerkingsafspraken met de grotere fietsfabrikanten (met name gericht op de inhoud van dealercontracten);
  • Een gezond en toekomstbestendig verdienmodel voor de fietsretail.

10 aandachtspunten

Het BOVAG Dealerplatform heeft tien aandachtspunten geformuleerd voor de samenwerking tussen dealer en fabrikant. De belangrijkste is de ‘Vastgelegde overlegstructuur’. In het Dealeradviesboek is een analyse van de resultaten gemaakt, én het geeft een advies voor fietsbedrijven met betrekking tot dealercontracten en het algemene overleg daarover tussen het dealerplatform en de importeurs. Kortom, het Dealeradviesboek geeft handvatten voor het gesprek met uw leverancier.

Regiobijeenkomsten

Dit najaar staan de regiobijeenkomsten voor BOVAG Fietsbedrijven wederom in het teken van de  relatie met fabrikanten en importeurs. Hier komt aan de orde wat BOVAG en het dealerplatform gaan doen om de relatie met de fabrikanten te verbeteren. De regiobijeenkomsten zijn op 3 oktober in Zwolle, 10 oktober in Akersloot, 31 oktober in Dordrecht, 28 november in Eindhoven en 14 december Bunnik. De bijeenkomsten starten om 18.00 uur met soep en een broodje.

Lees het artikel in de komende editie van Tweewieler, of in het Digitale Tweewieler magazine, met een uitgebreid Commentaar erbij van Rob van Oosterhout, Voorzitter BOVAG Fietsbedrijven.

Reageer op dit artikel