nieuws

Design. 10 trends

Retailing 1446

Design. 10 trends
Puur. Echtheid van materialen en pure producten. Het Scandinavisch design blinkt daar in uit, met zijn gebruik van hout, pure vormen en eenvoud als uitgangspunt.

In Tweewieler magazine mei laat Wim van Dijk van Vanderveer Designers de laatste trends op het gebied van design zien. Inspiratie deed hij onder meer op op de Salone del Mobile Milano, toonaangevend op het gebied van meubelontwerp en interieur. De belangrijkste trends op een rij.

Niet alle trends zullen 1-op-1 zijn terug te zien op en rond tweewielers; maar lifestyle en modetrends geven wel richting en inspiratie, voor collectioneren maar bijvoorbeeld ook voor de aankleding van de showroom. Van Dijk: “We bezoeken veel beurzen om ideeën te krijgen en inspiratie op te doen. Autobeurzen bijvoorbeeld. We volgen op de voet wat er in de automotive sector gebeurt, dat is een belangrijke pijler voor de ontwikkelingen in mobiliteit.”

Kernwoorden design en mode, en lifestyle

Puur – Authentiek – Rauw – Oorspronkelijk – Vertrouwd – Vakmanschap – Eenvoud – Samenzijn – Passie – Erfgoed – Betrokkenheid – Nationaal – Onafhankelijk – Natuur.

Trend 1: Hout

Natuur is nog steeds een grote inspiratiebron voor ontwerpers. Hout, maar bijvoorbeeld ook kurk, zie je veel terug in allerlei voorwerpen, meubels, maar ook fietsen en zelf een auto (de Toyota Setsuna). Ook de structuur van hout komt terug in dessins.

Trend 2: Retro

In Milaan en elders zijn veel retro-objecten te zien. Retro is lifestyle. Onder meer te herkennen aan nostalgische dessins die teruggrijpen op de jaren 50-60 van de vorige eeuw. Dat levert de geometrische dessins op die nu ook in de mode trend zijn. Ook ‘verlopende’ vormen horen bij de retrotrend. Van Dijk: “Ik bedoel hiermee een meer organische en zachte vormgeving, zoals de poot van een dier. Met vloeiende lijnen, denkend vanuit ledematen waar je de spieren op ziet liggen.”

Trend 3: Edgy

In contrast en vaak ook in combinatie met een vloeiend lijnenspel, is er de ‘edgy’ trend met juist hoekige vormen. Kijk bijvoorbeeld hoe de koplampen in de carrosserie van een auto opgenomen zijn. Vooral in de automotive is dit zichtbaar, samen met ronde vormen.

Trend 4: Grijstinten

Qua kleuren lijken grijstinten en varianten daarop ‘in’. Zwart en wit is veel te zien, maar grijs het meest volgens Van Dijk. “Je ziet grijze auto’s, en ook veel grijze meubels. Vaak zit hier een zweem blauw of groen of turquoise doorheen, wat weer aanhaakt bij de natuurtrend. Volle kleuren zijn nu minder trendy. Alle kleuren zijn ‘vergrijsd’ of zijn in pasteltint uitgevoerd.”

Trend 5: Rauw

Een industrial look, gebruik van oorspronkelijke, onbewerkte materialen, een rauwe uitstraling, is hip. Je ziet dit terug in fietsontwerp, bijvoorbeeld bij VanMoof en de nieuwe Union urban bike ‘Lite’, met een heel basic en onopgesmukt design, verkrijgbaar in zwart of zilver, met belt drive. Rauw is een mooi uitgangspunt voor de inrichting van de showroom, als dit bij jouw winkel en assortiment past. Kijk om je heen en je ziet veel ‘rauwe’ materialen die bruikbaar zijn voor de aankleding van je winkel. Bekijk ter inspiratie de website van Loods 5.

Trend 6: Do-it-yourself (DIY)

De ‘zelf maken’-trend is al langer zichtbaar, bijvoorbeeld in het ‘customizen’ van producten. Door je eigen accessoires ergens aan toe te voegen, wordt het jouw persoonlijke ding. Maar het gaat verder dan dat. Doe-het-zelf is het bouwen, wijzigen of repareren van iets zonder de hulp van deskundigen of professionals. Van hobby naar levensstijl. Een goed voorbeeld zijn de thuiskoks die mensen uit de buurt mee laten genieten van hun kookkunsten door deze online te verkopen. Het persoonlijke aspect is ook een belangrijk onderdeel van deze trend.

Trend 7: Speelsheid

Humor en speelsheid blijft, zegt Van Dijk. “Grapjes in design zie je ook nu weer. De nieuwe zitzak ‘Lamzac’ van Fatboy is een goed voorbeeld, maar ook de nu overbekende Collorrun, dat is mafheid ten top. Speelsheid is en blijft enorm populair. Let maar eens op de e-mails en verpakkingen van Coolblue, allemaal verpakte grapjes.”

Trend 8: Storytelling

Storytelling is hot. In Milaan was de beleving, gecreëerd rondom product, belangrijker dan het product zelf. In de fietsenshowroom is storytelling laagdrempelig te realiseren, met foto’s van je team en hun fiets, of beelden van de fietsreizen die je maakt. Gebruik afgeschermde ruimtes voor storytelling, met kleden of een grote blow up in een buizenframe.

Trend 9: Puur

De echtheid van materialen laten zien en pure producten maken is een trend. Het Scandinavisch design blinkt daar in uit, met zijn gebruik van hout, pure vormen en eenvoud als uitgangspunt.

Trend 10: Biomimicry

De praktijk van het ontwikkelen van menselijke technologieën geïnspireerd door de natuur. Biomimicry (of Biomimetica of Bionics) is biologisch geïnspireerde technologie. De natuur is zeer vindingrijk en heeft voor veel problemen een oplossing gevonden. Dieren, planten en microben zijn de volmaakte ingenieurs. Zij hebben uitgevonden wat werkt, en vooral wat hier op aarde kan voortbestaan. De scharnierfunctie van een sprinkhaanpoot kun je kopiëren in een microbot. Voor dessins laten ontwerpers zich inspireren door de plantencel op microscopisch niveau.
Het complete artikel over lifestyle trends en modetrends is te lezen in het digitale magazine Tweewieler en in Tweewieler magazine.

Reageer op dit artikel