nieuws

Wordt uw werkplaats servicepunt?

Retailing

Wordt uw werkplaats servicepunt?
Ligt het verdienmodel van de toekomst in de werkplaats, als servicepunt voor online fietsenverkopers en de zakelijke markt?

Online fietsenverkopers zoals Fietsenwinkel.nl en Izibike.nl kunnen er niet omheen dat hun klanten graag een goede service dicht bij huis willen en zoeken daarvoor de samenwerking met servicepartners. FietsNED signaleert eenzelfde ontwikkeling en biedt naast zijn mobiele concept nu ook een serviceconcept aan voor in de winkel.

FietsNED directeur Martin Leemans ziet het verdienmodel van fietsenwinkels langzaam verschuiven richting de werkplaats. “We zien dat het verdienmodel van de fysieke winkel onder druk staat, met name de marge op de verkoop van nieuwe fietsen door concurrentie van internetaanbieders, maar ook door fietslease waaraan de dealer weinig overhoudt.” FietsNED speelt met zijn nieuwe serviceconcept nadrukkelijk in op de zakelijke markt en het loskoppelen van verkoop en service. Als franchisenemer krijg je de uitstraling van FietsNED op je gevel, waardoor het publiek weet dat ze bij jou terecht kunnen voor service en reparatie voor fietsen die zijn aangeschaft via (grote zakelijke) klanten van FietsNED. De franchisegever denkt dat er ruimte is voor zo’n 300 servicepunten in Nederland.

Fietsenwinkel.nl wil groeien naar 200 servicepartners

Fietsenwinkel.nl werkt al meer dan drie jaar samen met servicepartners om haar klanten de best mogelijke service te bieden en heeft meer dan 90 servicepunten. Het zegt in 2015 meer dan € 500.000,- aan omzet in service en onderhoud te hebben gegenereerd bij haar servicepartners. Bastiaan Hagenouw, CEO Fietsenwinkel: “Fietsenwinkel.nl heeft zich altijd onderscheiden als de meest servicegerichte fietsenwinkel van Nederland. We zien dat onze service en onderhoud omzet heel hard groeit. We verwachten dit jaar meer dan een verdubbeling.” Iedere servicepartner heeft een eigen pagina binnen Fietsenwinkel.nl, zie ook: www.fietsenwinkel.nl/locaties en klanten worden pro-actief benaderd door Fietsenwinkel.nl voor service- en onderhoudswerkzaamheden.

Izibike wil servicepunten in winkels

Ook Izibike vindt een hoge waardering van de klant belangrijk, en om dit te kunnen blijven waarborgen, zoekt Izibike servicepunten door heel Nederland. Izibike is sinds 2004 actief als online­ fietsenwinkel in Nederland en heeft in de afgelopen 12 jaar 70.000 fietsen verstuurd. In de visie van Izibike is er ruimte voor een verdienmodel dat gebaseerd is op service. Bram van Boekholt van Izibike: “Voor goede service wil een klant betalen en komt hij ook de volgende keer terug. Je fiets afleveren voor een onderhoudsbeurt doen klanten graag bij een betrouwbare en servicegerichte partij, liefst dicht bij huis. In een werkplaats waar ze goed geholpen worden én niet nagewezen worden omdat er een Izibike sticker op de fiets zit.”

Reageer op dit artikel