nieuws

Voor- en tegenstanders: ‘Wordt uw werkplaats servicepunt?’

Retailing

Voor- en tegenstanders: ‘Wordt uw werkplaats servicepunt?’
Op de Tweewieler-Facebookpagina staan veel reacties naar aanleiding van het bericht: Wordt uw werkplaats servicepunt?

Op Tweewieler Facebook, tweewieler.nl, telefonisch en per mail hebben tweewielerhandelaren gereageerd op de berichtgeving op tweewieler.nl over de mogelijkheid servicepunt te worden van online fietsenverkopers of mee te doen aan de franchiseformule van FietsNED om de zakelijke markt te bedienen. De meeste reacties zijn negatief, een enkeling ziet potentie in servicepunten.

De redactie is gebeld door een ondernemer die de berichtgeving eenzijdig vond en nuancering miste. Ook merkte hij op dat een omzet van € 500.000,- in 2015 bij de 90 servicepartners van Fietsenwinkel.nl betekent dat deze servicepartners daarmee (slechts) € 5.500,- aan extra omzet hebben gehad. Deze ondernemer heeft een dorpswinkel en levert een positieve bijdrage aan de dorpsgemeenschap en ondersteunt deze. “Mijn klanten gunnen mij de verkoop van een nieuwe fiets. Korting geven hoef ik niet.” Een prima uitgangspunt voor een gezonde boterham.

Prijsdruk door internetverkoop

Niet voor elke ondernemer/fietsenwinkel zal dit echter gelden. We horen als redactie regelmatig verhalen van ondernemers die geconfronteerd worden met consumenten die in de winkel dezelfde lage prijs eisen waarvoor de nieuwe fiets wordt aangeboden op internet. De marge op de verkoop van nieuwe fietsen staat daardoor onder druk. Als die druk erg groot wordt en je verdienmodel, voor een (groot) deel gebaseerd op die marge, niet meer haalbaar is, is het soms een kwestie van overleven: If you can’t beat them, join them’. Elke ondernemer in de tweewielersector maakt daarin zijn eigen keus.

Reacties op Tweewieler Facebook

Op de Facebook-pagina van Tweewieler zijn veel reacties te lezen. Een ondernemer ziet wel voordelen en trekt de parallel met de schoenenbranche:

‘Een splitsing tussen verkoop en ambacht is in de schoenenbranche al gemeengoed met de hakkenbars voor de nazorg. Ook in de fietsenbranche zal dit concept zeker een goede boterham opleveren voor zowel de verkopers als onze echte vakmensen, de fietsenmakers. Grootste probleem zit hem bij de ondernemers die nog geen inzicht hebben in hun omzetgroepen en kostengroepen, zodra als zij dit ook weten, zal iedereen zo snel mogelijk de verkoop van fietsen minimaliseren en zich compleet focussen op ambacht, waar de winst zit. Dus laat de buurman de fiets verkopen, zolang het onderhoud maar bij de vakman terechtkomt.’

Anderen zijn het hier niet mee eens:

‘De hakkenbars zoeken nu weer verkoop zoals tassen, huisnummers, sleutels maken enzovoorts omdat ze van hun hakken niet kunnen leven. Een fietsenmaker die moet leven van de werkplaats en de garantie van een ander moet oplossen zal onder bijstandsniveau belanden.’

‘Inderdaad in zee gaan met dit soort servicecontracten is kiezen voor een ‘spakenbar’.’

Gaan internetshop overleven?

In een aantal reacties op Facebook valt te lezen dat men twijfelt aan de overlevingskansen voor de internetverkopers zelf:

‘Je hebt het natuurlijk helemaal zelf in de hand. Wie kiest voor een service (wurg) contract met een internetshop tekent zijn eigen doodvonnis. Gewoon goed onderhandelen en er is een boterham te verdienen. De internetshop staat met de rug tegen de muur wat service betreft, dus sla je slag.’

‘Moeten de fysieke winkels nu zo het hachje van de internetwinkels gaan redden?’

Onder (strikte) voorwaarden

‘Ze mogen bij ons de werkplaats helemaal op de schop nemen en gratis inrichten hebben wij weer een mooie frisse werkplaats er voor terug. Maar ze moeten nu niet gek gaan doen hè. Ja we doen al mee aan internet en we zijn zichtbaar, maar de marges dalen en het is dus goed opletten en wel elke dag. We lopen er niet voor weg, internetverkoop is nu echt een feit, maar er is nog steeds een beetje winst te halen. Maar als we met z’n allen ons er weer bij gaan neerleggen en ook nog eens ons vakmanschap wat we geleerd hebben van soms generatie op generatie gaan weggeven, dan zijn we zeker echt redeloos verloren? Wij vechten nog steeds elke dag om te blijven bestaan. Is niet makkelijk meer maar we moeten blijven geloven in de fietsen en onze werkplaats. Als ze zo graag willen zullen we hard moeten zijn en volgens onze voorwaarden werken. Tja en kans dat ze dan toch naast je komen te zitten. Prima… dan ga ik de uitdaging aan… tot het dan toch echt niet meer kan en ja dan hebben we het met z’n allen aan ons zelf te danken denk ik…’

Reactie columnist Ron Haker

Ook Tweewieler-columnist Ron Haker reageerde via Facebook: ‘Vandaag trof ik nog een klant bij een etaleerklant. De man had al wat fietsen bij deze winkel gekocht maar kwam nu met een hoog herenmodel Sparta Ion RXS+ met een afgelopen crank. Ondanks de bijna € 900,- had de man spijt van de aankoop via fietsenwinkel.nl en was blij met de hulp van de echte fietsenwinkel en begrijpt het nu beter. Zijn quote: ‘online sucks.’’

Reactie tweewieler@vakmedianet.nl

Per mail kwam een reactie van een tegenstander van de ontwikkeling naar servicepunt binnen. ‘Lees eerst het verhaal van fietsenwinkel.nl over de service enzovoorts maar eens. Daarna ga je naar het verhaal van consument. Dit vind je op klachten fietsenwinkel.nl. Daar vind je een precies tegenovergesteld verhaal over de service. Servicepunten die van niets weten. Triest maar waar; de dealer of de ex-fietsenmaker is de pineut.’

Lees nog meer reacties over wel/geen servicepunt worden op Tweewieler Facebook.

Reageer op dit artikel