nieuws

Nieuw serviceconcept FietsNED in winkels

Retailing

Nieuw serviceconcept FietsNED in winkels
Het FietsNED serviceconcept kan in een bestaande winkel worden geïmplementeerd. Foto FietsNED

FietsNED zet een volgende stap waarmee ze inspelen op een gezond verdienmodel voor de fietsretail. FietsNED gaat serviceafdelingen inrichten in winkels. Hiermee kan de fietsretail laagdrempelig de zakelijke en leasemarkt bedienen en zo extra omzet uit de werkplaats halen. De eerste pilotwinkels zijn al ingericht.

De ‘next step’ van FietsNED, zoals directeur Martin Leemans het omschrijft, is een logisch gevolg van de veranderingen in de mobiliteitsketen. “De groei in de fietsen zit niet zozeer in de particuliere markt, als wel in het zakelijk gebruik van fietsen, gestimuleerd door de overheid.”

Ontwikkelingen in fietsretail

Leemans neemt hierbij ook de ontwikkelingen in het fietsretailkanaal mee. “We zien dat het verdienmodel van de fysieke winkel onder druk staat, met name de marge op de verkoop van nieuwe fietsen door concurrentie van internetaanbieders, maar ook door fietslease waaraan de dealer weinig overhoudt. Het verdienmodel zie je langzaam verschuiven richting de werkplaats.”

Nieuw serviceconcept

In de ontwikkeling van servicepunten denkt FietsNED een dominante rol te kunnen spelen met het nieuwe FietsNED serviceconcept. “We voorzien een flinke groei in de trend naar servicepunten, en bieden de ondernemer met ons initiatief een gezond alternatief en verdienmodel, en continuïteit van zijn onderneming.”

Verkoop en service loskoppelen

Argumenten voor fietsdealers om met het FietsNED serviceconcept te werken, zijn de toegang tot de zakelijke markt die dit biedt, en de ontkoppeling van verkoop en service. Als FietsNED franchisenemer krijg je de uitstraling van FietsNED op je gevel, waardoor het publiek weet dat ze bij jou terecht kunnen voor service en reparatie voor fietsen die zijn aangeschaft via klanten van FietsNED (fietslease, bike sharing, internetaanbieders zoals fietsenwinkel.nl, en grote zakelijke klanten als Defensie, Nationale Politie, Natuurmonumenten, DHL, Sandd, Amsterdam Airport, Deloitte). Het voordeel is dat het veel traffic oplevert van nieuwe klanten en meer werk voor de werkplaats.

In bestaande winkel neerzetten

Het FietsNED serviceconcept kan in een bestaande winkel worden geïmplementeerd. Dat is goed verenigbaar denkt Leemans: “Je blijft gewoon merkdealer, en bent daarnaast franchisenemer van het FietsNED. Een andere optie is om je dealerschappen op te zeggen en alleen als FietsNED servicestation door te gaan. Maar die keuze is geheel aan de ondernemer.”

Lees het complete artikel in Tweewieler magazine, editie januari 2016 op pagina 25.

Reageer op dit artikel