nieuws

GfK: in juli minder nieuwe fietsen verkocht

Retailing

GfK: in juli minder nieuwe fietsen verkocht
Tijdens het Cyclehack evenement dat 19–21 juni aanstaande wordt georganiseerd in Amsterdam, werken fietsers uit heel Amsterdam van probleem of idee naar prototype.

In de maand juli werden 5 procent minder nieuwe fietsen verkocht vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, maar de omzet steeg wel met 9 procent. De daling van het aantal verkochte nieuwe fietsen werd wederom veroorzaakt door het zwakkere branchevreemde kanaal. De afzet daalde hier met ruim vijftig procent.

De maand juli stond vol in het teken van de Tour de France en uiteraard het Grand Départ in Utrecht op 4 juli. Een fantastisch visitekaartje voor Nederland en een stimulans voor de fietsenbranche en alle wielerfanaten! Gecombineerd met de hittegolf van begin juli bleken dit de ideale ingrediënten voor een goede ‘fietsmaand’!

Vakhandel profiteert van Tour de France

Het GfK Retailpanel laat zien dat de vakhandel duidelijk heeft geprofiteerd van een ‘Tour de France’-effect. Zo steeg het aantal verkochte fietsen met 3 procent en noteerde de omzet zelfs een groei van 12 procent. De stevige omzet groei kwam vooral uit de segmenten sportief en e-bikes. Zo werden er in juli 20 procent meer MTB/ATB en sportshybride/racefietsen verkocht vergeleken met een jaar eerder. In omzet betekende dit zelfs een groei van ruim 30 procent, een gemiddelde prijsstijging van ruim 10 procent dus. Zo gaf de sportieve fietser in juli bijvoorbeeld gemiddeld ruim € 1.100,- uit aan een sportshybride/racefiets.

E-bikes wederom hoogste groeicijfers

De grootste motor achter de groeicijfers bij GfK Retailpanel in juli kwam wederom uit het e-bike segment. Het aantal verkochte e-bikes groeide met 21 procent tegenover een omzetstijging van 24 procent. Maar liefst 28 procent van het aantal verkochte nieuwe fietsen binnen de vakhandel betrof een e-bike. In omzet betekende dit zelfs een aandeel van ruim 54 procent.

Dalende cijfers bij stadsfietsen

De traditionele stadsfietsen en hybride/tour fietsen lieten bij het GfK Retailpanel een daling zien in de verkoopcijfers. Bij stadsfietsen daalde het aantal verkochte stuks én omzet met 4 procent. De vraag naar hybride/tour fietsen was duidelijk minder. Hier daalde de afzet en omzet met een kleine 20 procent. De verkoopontwikkeling van kinderfietsen tot slot was stabiel te noemen.

Reageer op dit artikel