blog

BLOG Gemene woorden van klanten

Retailing 3995

Kennen jullie dat gevoel van die klant die je op social media een totale uitbrander heeft gegeven, vervolgens een maand later weer poeslief in je winkel staat, vragend om hulp?  Ik vraag mij weleens af hoe collega’s daar mee omgaan. En hoe het beste te handelen.  

BLOG Gemene woorden van klanten
Reina van der Linde. Foto Tweewieler

Nu staan ‘fietsenmakers’ bekend om hun principes, in tegenstelling tot ‘ondernemers’ die bijna alles pikken als er maar geld in de kassalade beland. De fietsenmaker is gevoelig voor foute woorden en foute daden. Een fiets kopen bij een ander en er mee langskomen voor service bij jou is een grote ‘no go’ en een slechte recensie is reden voor een jaar lang winkelontzegging. 

Gevoelig voor gemene woorden

Zelf weet ik niet in welk hokje wij passen. Ze noemen ons ‘de fietsenmaker’ maar wij ondernemen met hart en ziel, zijn niet vies van geld verdienen maar wel gevoelig voor gemene woorden van anderen. Gemene woorden van klanten, face-to-face of via social media, wordt een steeds vaker terugkerend issue.

Jongens in de werkplaats

Vooral voor de jongens in de werkplaats. Ze staan niet alleen fietsen te repareren maar ook moeten ze alle verhalen aanhoren van klanten en krijgen ze alle soorten klachten en frustraties over zich heen. Doe even dit of doe even dat… De consument denkt dat alles ‘even’ gedaan kan worden en waag het niet om geld te vragen. Toch kosten heel veel ‘eventjes’ veel geld.

Consument is schaamteloos

De vraag is echter: hoe kan het dat de consument zo ontzettend schaamteloos is geworden? Of ze nou tegen een bedrijfsleider of een stagiaire klagen, het maakt ze niets uit. Wat ze roepen of schrijven is vaak ook niet misselijk.

Hoe ver moet je gaan?

Het is tegenwoordig ontzettend moeilijk om je gelijk te halen. Hoe ver moet je gaan en hoeveel moet je accepteren? Wil je geen slechte review, houd dan je mond. Wil je je gelijk? Kans is groot dat je die uitbrander ergens online krijgt. Principes of slikken? Ik weet het soms niet meer… 

Reina van der Linde is samen met haar man René eigenaar van twee fietsenzaken in Almere. 

Reageer op dit artikel