blog

BLOG Van de Winkelvloer: creditnota’s

Retailing 957

Eugen Uppelschoten stoort zich aan het feit dat zijn administratie verstoord raakt door het verrekenen van creditnota’s. “Vraagt u zich ook wel eens af waarom creditnota’s niet direct worden teruggestort? De leverancier verwacht dat een factuur vrijwel direct wordt betaald, maar creditnota’s mag je doorgaans verrekenen met toekomstige facturen.

BLOG Van de Winkelvloer: creditnota’s
Eugen Uppelschoten deelt een handige checklist met u voor meer efficiency op de winkelvloer.

Dat lijkt een gewoonte uit het verleden maar is echt niet meer van deze tijd. Direct terugstorten is niet alleen logischer en eerlijker maar vooral ook duidelijker en kan een hoop gedoe voorkomen.
Niet zelden raakt onze administratie helemaal verstrikt in openstaande saldo doordat het verrekenen van creditnota’s het overzicht verstoort. Met name als er ergens een foutje is gemaakt. Zo gebeurt het dat betalingskorting of een prijsafspraak niet goed is verwerkt. Een garantie item wordt gefactureerd in plaats van gecrediteerd. Een factuur is gestuurd maar er nooit iets is geleverd. Creditnota’s die onvolledig zijn. En meer van dit soort klein leed. Het corrigeren hiervan maakt de financiële administratie er niet eenvoudiger en overzichtelijker op.

Vlot trekken

De tijd en energie die nodig is om alles in goede overeenstemming weer vlot te trekken, beschouw ik als verloren tijd. Veel liever stoppen we deze tijd en energie in klanten, om meerwaarde te creëren op de producten van dezelfde leverancier. Ik ben ervan overtuigd dat de leverancier dat laatste ook het liefste wil. Dus leverancier ga aan de slag en als je dan toch bezig bent: informeer gelijk wat je nog meer kunt doen om mij als dealer tijd (en gedoe) te besparen. Dan blijft er nog meer tijd over voor meerwaarde richting consument en daar worden we allemaal beter van.”

Lees meer blogs op tweewieler.nl

Reageer op dit artikel