artikel

Accell experience center in Ede

Retailing Premium

Accell experience center in Ede

Accell Nederland gaat in de historische ENKA-fabriek in Ede een experience center opzetten. De Westhal van het historische pand krijgt een nieuwe naam: De Fietser. Met De Fietser wil Accell Nederland een extra impuls geven aan de fietsenhandel en -industrie, en zo de positie van zijn merken Batavus, Koga, Van Nicholas, Sparta, Juncker, XLC, Lapierre, Ghost, Haibike en Loekie versterken.

De Fietser is uitdrukkelijk bedoeld om fietsen te beleven en te testen. De fiets wordt, zoals gebruikelijk, geleverd door de vakhandel, meldt Accell Nederland in zijn persbericht.

Indoor testparcours van een halve kilometer

Binnen De Fietser, met een vloeroppervlak van zo’n 10.000 vierkante meter, komt het langste indoor testparcours van bijna een halve kilometer. Verder is er een themaplein waar de bezoeker alles kan ontdekken over e-bikes, een fietsenverhuur om oneindig veel routes in de natuur te testen, en brand stores van alle aangesloten merken, waarin de nieuwste collecties te zien zijn. Bezoekers kunnen zo bepalen welke fiets het beste bij hen past. De Fietser heeft bovendien een museum, dat aandacht besteedt aan de rijke historie die het fietsen in Nederland heeft.

Bestemmingsplan vernieuwd

Met de komst van De Fietser krijgt de monumentale Westhal van de voormalige ENKA-fabriek in Ede na jaren leegstand een nieuwe bestemming. De Westhal maakt deel uit van de herontwikkeling van het historische voormalige bedrijfsterrein, die al enkele jaren gaande is. Met de komst van De Fietser is het rijksmonument verzekerd van een nieuwe toekomst. Om dit plantechnisch en juridisch mogelijk te maken, heeft de gemeente een nieuw bestemmingsplan opgesteld.

Opening zomer 2015

Behalve initiatiefnemer Accell Nederland, zijn BOEi (toekomstige eigenaar pand), Grondbank Bennekomseweg Ede CV (huidige eigenaar en gebiedsontwikkelaar Enka-terrein), waarin a.s.r. vastgoed ontwikkeling en AM participeren, de Gemeente Ede (regelgeving en openbare ruimte) en DST – het experience bureau (concept, ontwerp en realisatie) betrokken. De Fietser mikt op een openingsdatum in de zomer van 2015, en een bezoekersaantal van ruim 100.000 per jaar.

Reageer op dit artikel